Sambesi avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grållens vän
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 634
G

Grållens vän

Hur blir psyket på sambesis avkommor?

Är lite intresserad av honom.

Sv: Sambesi avkommor

Har ingen sambesi avkomma, men min häst har Samber som morfar. och han är typ de snällaste och lätthanteraste häst jag träffat.

Jag vill tacka er som svarat nu har jag bestämmt mig för honom om det blir en fölis.....
Tack..

Vill gärna veta mera:-)..

Grållens vän skrev:
Hur blir psyket på sambesis avkommor?

Är lite intresserad av honom.
Jag har bara sett en Sambesiavkomma, en val. f. 2000 u. sto e ClongishXX(??)-Rote Boldt. Svartvit skäck, 177cm hög,storlinjerad och rejäl, en supercool och mkt speciell herre. Lite lat men om han pressas så är han riktigt duktig, men inget är gratis. :banana: :banana: :banana:

hon är efter: Diamond Lad undan: Bow river lady som är efter:Smooth Stepper xx

Irländskblod i henne

Virveln skrev:
Min kompis har ridit Sambesi en del:bump: Skall höra lite med henne om vad hon tyckte!

Ja vill du höra vad hon tyckte om honom så är du snäll:) ..

Jag har ridit en avkomma efter Sambesi! Hon är väldigt lättriden men har MYCKET egen vilja o bestämda åsikter! Däremot absolut inte dum men hon vet vad man vill om man säger så! Väldigt mycket livsglädje! ;) Väl mycket ibland! :angel:

Aj då...kanske en del grovt blod?

Tänk på att Sambesi ger ofta ganska både stort och grovt i många fall.

Sambesi påminner en del om sin halvbror Art Deco...det finns video på Art Deco på www.silverwoodfarm.com

...då ser du på ett ungefär vad det är för typ av häst.

Grållens vän skrev:
Vill gärna veta mer om Sambesi.

S´s ägare har fint stomaterial. Ett Donnerhall,två Good Future ston som har gett ganska högt bedömda fölungar. Hon är en av de få uppfödare som brukar få alla sina fölungar sålda, fastän de inte är billiga.

Brukar väl vara normalpris på fölen ca 20-40 000 plus moms på de annonserna jag har sett.

Här har du lite info om stammen samt bilder.Som du ser är det en hel del otroligt grova hästar bakom också-någon som vet vad det är för ras på dessa giganter-liknar ardenner?Samber själv tävlade svår klass.

http://www.allbreedpedigree.com/sambesi2

crazy skrev:
Här har du lite info om stammen samt bilder.Som du ser är det en hel del otroligt grova hästar bakom också-någon som vet vad det är för ras på dessa giganter-liknar ardenner?Samber själv tävlade svår klass.

http://www.allbreedpedigree.com/sambesi2

En bekant i england som har en Samberson till avel sa till mig att Sambers stam innehåller en hel del Groningen och Gelderlandblod, och dom raserna liknar ju våra gamla halvblod av körhästmodell a la 1950..........modern sporthästavel? Nja.........(även om jag är väldigt svag för skäckar) :banana: :banana: :banana:

Aha det är bra tunga raser...stadiga bitar.

Nej modern sportavel kan man ju inte kalla det...

Har ett nu 4 årigt sto efter Sambesi, i nuläget strax under 1,75 i manken, bra byggd och inte tung. Modern ska ha varit lång och tung.
Lättriden, hoppar hus och med ett bra steg. Har dessutom ett bra lynne, orädd och framåt, dock lite att hantera då hon både är smart och har vad ska man säga, hmm stålskalle:smirk:.
Men hursom, en mycket bra sporthäst.
Har jag haft tur för ovanlighetens skull eller fler som har bra avkommor som skulle kunna synas på tävlingsbanor framöver?:)

Såg nu att tråden inte var purfärsk precis:), nyfiken ändå..

Mitt sto fick i sitt förra liv (2006 hos förra ägaren) ett mörkbrunt hingstföl e. Sambesi. Han går kvar hos uppfödarna och jag tror att planen är att det ska bli en tävlingshäst i hoppning. De säger att han har ärv mammans temperament. Jag känner inte till Sambesis, men mamman äger jag och hon är underbar. :)

U

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: adrikkens
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de... 2
Svar
32
· Visningar
2 938
Senast: Lea88
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka