Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.[/ Stopp, stopp! Hängde inte riktigt med nu! Kan du förklara i detalj vad dina hjälper gör? Ursäkta att jag är så trög.
Vad är det som ska lossas från vad? Hur behåller man hästens balans och hindrar förböjning när man rider med "bara" innerhjälper?Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.
Det har jag lärt mig som lite mer korrigeringsridning. Funkar det verkligen så när du rider säg ett dressyr program eller hoppar en bana?Ytterskänkel driver. Men det där är ju ett sätt att rida. Själv rider jag med liksidiga hjälper, inner skänkel och inner tygel och lossar en sida i taget.
Vad är det som ska lossas från vad? Hur behåller man hästens balans och hindrar förböjning när man rider med "bara" innerhjälper?
Driver du "lika" med inner och Ytterskänkel på böjt spår då?Jag rider inte med enkelsidigt hjälper helt.
Men jag rider så att hästen ska flytta sig från innertygeln.
Jag lägger alltså balansen i manken mellan tyglarna. Och på böjt spår blir det då oftast innertygeln som ska lägga mankens balans mer utåt.
Skänklarna driver jag med eller styr bakdelen. Tyglarna styr manken och bogar.
Driver du "lika" med inner och Ytterskänkel på böjt spår då?
Har du stödet mer på ytter eller är det likvärdigt på inner och ytter?
Ibland när jag läser dina inlägg tänker jag att det inte är så stor skillnad egentligen mot hur jag lär mig av vanlig tränare. Tänker att balansen i manken som du skriver påverkas ju alltid av tygeln? För mycket yttertygel blir ju vikten in- för mycket inner åker man ut. Är det så att ni liksom fokuserar mer på det sambandet just i inlärning eller förenklar jag nu?
Låter ju väldigt likt- mer som att ni lägger till mer precis tanke på mer avancerad häst?På hästar som inte är så skolade driver jag jämt med inner/ytter. På en skolad häst driver jag det bakben som behövs. Ibland båda och ibland ena.
Jag rider med stöd på ytter om jag inte rider hästen rak. Då är det lika på båda.
Fast eg är det inte så mkt fråga om stöd som att hästen söker sig i rätt riktning, till yttertygeln.
Just hur hästar fungerar är ju konstant. Men man lär innötte olika respons för olika hjälper.
Men visst blir det en del liknelser iaf IOM att hästen funkar som den gör.
För mig är det system jag följer mer logiskt gällande skapa balans och genomsläpplighet och bärande.
Jag rider ju in hästar enligt det signalsystem e flesta rider med. Det funkar enklast så.
Men sen lämnar jag det IOM att det i mina ögon brister i senare utbildningsskede.
Låter ju väldigt likt- mer som att ni lägger till mer precis tanke på mer avancerad häst?
Alla vill ju att hästen ska söka ytter tänker jag? Och innertygeln har ju den effekt du pratar om när den används rätt tajmat? Så mycket har ju jag märkt. Men är det inte alltid en samband mellan hjälper på nåt vis...
Jag böjer den inte som en ostkrok, men jag håller i inner, med förhoppning att hästen ska möta mig på andra sidan. Driver den dit med inner skänkel, driver den mot bettet helt enkeltVad är det som ska lossas från vad? Hur behåller man hästens balans och hindrar förböjning när man rider med "bara" innerhjälper?
Ungefär så här: Jag sitter upp och känner vilket sida hästen sitter fast, ev har mer av, respektive vilken sida den har mindre av= släpper. Vi säger att den är svampig/mjuk i höger och sitter fast i vänster.
Då börjar jag det lösgörande arbetet (efter värmning) med att tex rida en stor framdelsvändning undan höger skänkel, ställd åt höger. Alltså inner skänkel och inner tygel. Mitt mål är att flytta hästens stöd från den starka vänster till den svaga höger.
När jag byter varv kommer jag att ha hästen rakare, men fortfarande gäller inner hand inner skänkel.
Jag kollar av genom att rida rakt fram. Har jag lyckats lösgjöra höger, så kommer jag att ha mer tryck i höger än innan och förhoppningsvis mindre i vänster. Mitt mål är en lösgjord häst med lika mycket tryck i båda tyglarna.
Sen kanske jag rider nån krumelur eller skola. Jag får ofta i passet gå tillbaka till min "framdelsvändning" eller öppna för att få tillbaka trycket på den sida hästen har släppt.
Är hästen helt lösgjord, jag har lika mycket tryck i båda tyglarna, stöd från hästen alltså, inte stöd från mig. Då känns det nästan som om man kan "göra vad som helst"
På hästar som inte är så skolade driver jag jämt med inner/ytter. På en skolad häst driver jag det bakben som behövs. Ibland båda och ibland ena.
Jag rider med stöd på ytter om jag inte rider hästen rak. Då är det lika på båda.
Fast eg är det inte så mkt fråga om stöd som att hästen söker sig i rätt riktning, till yttertygeln.
Just hur hästar fungerar är ju konstant. Men man lär innötte olika respons för olika hjälper.
Men visst blir det en del liknelser iaf IOM att hästen funkar som den gör.
För mig är det system jag följer mer logiskt gällande skapa balans och genomsläpplighet och bärande.
Jag rider ju in hästar enligt det signalsystem e flesta rider med. Det funkar enklast så.
Men sen lämnar jag det IOM att det i mina ögon brister i senare utbildningsskede.
Om du håller i inner precis bara så hästen är ställd inåt- driver som du gör- så blir det ju vanliga inner till ytter ridningen?Jag böjer den inte som en ostkrok, men jag håller i inner, med förhoppning att hästen ska möta mig på andra sidan. Driver den dit med inner skänkel, driver den mot bettet helt enkelt
Tänker att mycket handlar om att få hästen i sån balans och bjudning att hjälper fungerar. Min häst kan inte piruetter men jag kan ju göra en arbetspiruett om galoppen och balansen och bjudningen och sitsen är bra förutsatt att jag tajmar hjälper rätt. Då kan ju lite mer innertygeln ge lite mer ställning vilket ger lite mer balans utåt.
Tar jag i inner när balans och bjudning är fel får jag inget ut av det alls...
HmI mitt fall kan jag ta i inner när balans och bjudning och mycket annat är fel just för att rädda upp det. Det betyder ju sätt dig mer på ytter bak, dvs gör sluta.
Det blir en refläxmässig rörelse till ytter bak.
För mig är det vad "ställning går igenom" betyder. Dvs det går från inner hand hela vägen genom hästens kropp till den kroppsdel som är längst bor, ytter bak. Ytter bak ska då kliva in mer.
Så jag kan alltså rida sluta på innertygel i princip. Och inte på ytterskänkel för ytter bak, utan innertygel för ytter bak.
Så tar jag innertygeln ska inner bak kliva in mot slutatänk. Det sker inte på en häst skolad att följa tygeln. Då blir det tvärtom.. Ytter bak släpper.
Om du inte adderar ytterskänkel och innerskänkel och.. ja..
Jag vill göra så lite som möjligt. Och har därför valt just de hjälperna.
Hm
Ja där blir det ju klurigt.
Använder du inte sittbenen lite i varje fall då? Vikten, positionen i sadeln?
Om hästen inte gör som du tänkt i slutan och du behöver mer ytterbak- använder du inte Ytterskänkel då?
Om jag tänker att jag rider sluta blir det ju att innertygeln ställer och sätet dirigerar riktningen. Skänkeln korrigerar mer?