Salva till sår

C

cejo

Hej! Min häst har fått några sår på bl.a. benen och på sidan, antagligen efter något träd elller liknande i hagen, men det jag undrar är vad ni brukar smörja på såren? Någon speciell salva?

Tack å hej!

Sv: Salva till sår

Kör själv med antiseptiskt salva från Horsewise. Finns på Hööks för 159:-/169:-

Ser såret smutsigt ut så tvättar jag rent med Jodopax och smöjer in med Helosan. Med rena mindre sår gör jag oftast inget alls men om det är mycket flugor kan jag smörja med lite "Hästsalva"....kommer inte ihåg märket.

helosan. inte i öppna sår, men runt om så det håller sig mjukt o läker snabbare.

Salva använder jag bara om såret behöver skyddas fr insekter. Annars läker det bättre om syret får fritt tillträde.

Tvättar såren med koksaltlösning och håller det sedan öppet. Det läker bäst då (och snabbast). Koksaltlösning får du genom att ta 1 krm salt till 1 dl kokande vatten. Låt det hela svalna sedan. För att se att du tagit rätt mängd salt så ta lite av det hela i ögat. Svider det är det för mycket salt :angel:

För att sårskorpan som blir inte ska spricka och göra ont på hästen så brukar jag lägga på helosansalva runt om såret, men låter själva såret vara öppet.

Hälsningar
Zephyr *...med engelskt fullblod som älskar att få sår...*

är det öppna sår så tvättar jag först med koksaltlösning eller väteperoxid (med risk för fel stavning på det sista). Sen smörjer jag med helosan runt.

Annars har jag aloe vera gelly jag tar på. Om det tex är ett sår som hon har fått genom att kliva på sig själv...

Helosan, skillingaryds tjärsalva och superbra hästsalva grön står i stallskåpet hemma och vad som används beror på behov och hur såret ser ut.

jag tvättar antingen bara med vatten eller koksaltlösning, INTE Jodopax för de dödar även de bra bakterierna (men de små såren gör jag rent med jodopax, VÄL utspätt) Sen smörjer jag runt om med helosan, eller med skillingaryds hästslava om det är flugfän ute. Inte i såret för då kommer inget syre i och det läker långsammare :)

Vid större/öppnare sår sätter jag inte jodopax men på vanliga sår sätter jag först jodopax för att tvätta bort smutsen.. sen sätter jag helosansalva. Den är både mjukgörande och bakteriedödande.
När såren är rugor och torra, brukar jag sätta vacelinsalva (tub). Det är en mkt bra MJUKgörande salva.
Lycka till med såren!

Småsår tvättar jag med lactacyd pch vatten, större sår tvättas med koksaltlösning. Sedan underhåller jag med en Aloe Vera-spray (veterinary formula) samt aloe vera jelly tills såret är läkt.

Aloe veran har visat sig göra under på min pålles svårläkta sår!! :bow:

Tack för alla svar!
Jag brukar också använda helosan och jodopax men var lite nyfiken på vad ni hade för som förslag på något som kanske är lite bättre och hur ni brukar göra! Så tack så mycket allihopa! :bow:

Småsår brukar jag bara spola rent lite med vatten (om det inte är jättesmutsigt, då tar jag jodopax med som är välutspädd) och efter nån dag när det brörjar skorpa sig tar jag på lite helosan.
Mindre vätskande sår spolar jag oxå rent och tvättar sen med välutspädd jodopax, sen tar jag på lite alsolsprit.
Mer öppna sår spolar jag alltid rent med koksaltslösning, och tar på nåt flugavvisande eller lindar om det skulle behövas.

På alla sår som har en tendens till att spricka och bli skorpiga smörjer jag med Helosan men aldrig direkt i såret.

Arnika invärtes...varmt vatten, och efter att det torkat...proteinsalva till häst... dunderkur.

Socatyl är makalöst bra, innehåller pasta som gör den lite segare och den sitter kvar i flera dagar och skyddar mot flugor och andra "sårätare". Men om det inte är flugsäsång så läker det möjligen fortare med annan salva. Socatyl är reseptbelagt.

Hejsan!

jag säljer Aloe Vera produkter till både häst och människa med mkt bra resultat.

Lite info:

Hästar har ett känsligt tarmsystem som gör att deras tarmflora lätt kan hamna i obalans. Sådana problem kan Aloe Veran hjälpa till att komma tillrätta med. Hästar som tränas hårt, t.ex. hopp, trav- och galopphästar utsätts för stora påfrestningar och hög belastning vilket leder till att de oftare drabbas av skador. De är därför helt beroende av optimalt foder och förstklassig skötsel och vård för att klara av sitt krävande arbete.

Hästar har dessutom ett känsligt tarmsystem, vilket gör att de reagerar snabbt på dåligt eller förstört foder och tarmfloran kan lätt hamna i obalans. Detta gäller även antibiotikabehandling. Aloe Vera hjälper till att komma tillrätta med sådana mag- och tarmproblem.

Aloe Vera är bra mot symptom som
Ytliga sår, insektsstick
Hudproblem, skavsår, mugg
Mag-/tarmproblem
Nedsatt immunförsvar
Kan användas vid den normala skötseln som tvätt av hovar, man och päls
Stimulerar blodcirkulationen
Bra för vård av ömma muskler, senor samt leder

Titta gärna in på min hemsida för mera info och kontakta mig gärna om det är något du undrar över.
http://medlem.spray.se/veronicastrandh/

använd bara lappgubbens hästsalva, den funkar både på sår och mot insekter

tvätta med joddopax
Använd
Zinkpasta eller silon salva
eller cokatyl receptbelagd
Detta fungerar gör bra

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
534
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama