Salva mot eksem?

A

aalice

Min favoritponny på ridskolan har väldigt jobbig eksem i man & svans på sommaren. De har provat att ha eksemtäcke på henne, men det tycker hon bara är ännu värre och försöker ta av sig det/göra sönder det. Istället undrar jag om det finns någon bra salva som skyddar?

Hon betyder otroligt mycket för mig och det gör ont att se henne lida under hela sommaren. Blir otroligt tacksam för alla svar jag kan få!

Sv: Salva mot eksem?

Täcket är grunden för en eksemhäst, vad som sedan krävs är väldigt olika och tyvärr finns det ingen kräm som skyddar.

Att äga en eksemhäst kan vara förenat med många timmars omvårdnad varje vecka, det räcker alltså inte med att täcka hästen och sen tro att allt är klappat och klart.

Med så grav eksem som du beskriver, så skulle jag tippa på att installning krävs varje natt. Sedan gäller det att finna en smörja som kan lindra lite grann av klådan, målet är egentligen att hästen ska kunna bli klådfri men kommer alltid att vara eksemhäst.

Använd sökfunktionen i hästvård, sök på eksem så kommer du att finna mycket matnyttigt både gällande medel som kan användas och tips på hur andra sköter sina hästar under den delen av året då hästen inte har problem med eksem. I mina ögon är det nog den viktigaste delen faktiskt.

Jag använder en salva som heter Killitch på min exemhäst. Finns inte att köpa i Sverige längre men säljs i England. Kostar en del men är helt outstanding gällande behandling av exem. Min och alla som jag vet använder detta medel har helt symptomfria hästar så det fungerar verkligen!

Skriver under på detta, det finns INGET som funkar så bra som Killitch, tar bort klådan så att det läker och avskräcker knotten och tar kål på eventuella microfillarier i mankam och svansrot, luktar gott men är inte parfymerat och svider inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 915
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka