Salukipäls

JennyF

Trådstartare
Bakgrund om hunden som kanske *?* är relevant: 6år gammal svart med silvertan (kanske inte heter silvertan men ni får ha lite överseende:p ) Kom till oss julen 08. Uppgifter från förra ägaren är väldigt luddiga men vi fick höra att det inte var nått problem med hunden alls! Efter nån vecka började han bajsa inne, alltså kunde vara ute på promenad i 2 h sen sätta sig och bajsa inne. Uppf ringde förra ägaren som lite smått bekände att han gjorde så hemma "ibland". Hans svans var ett svart streck, vilket vi antog bara var så. Men sen började pälsen växa ut och vi pratar med uppf om det och det kommer fram att hunden gillade att "leka med svansen" vilket han endast försökt göra en gång hos oss.

Nu till problemet: Mitt på huvudet har han tappat hår, förutom två långa (ca 7-8cm) strängar intill öronen samt mitt på huvudet (men inte samma hår) samt lite bakom öronen. Detta upptäkte vi efter nån månad vilket fick oss att fundera på om förra ägaren färgat håret på huvudet då det var även lite grått. (Han är utställd runt hela Europa) Men inte fått nått svar där. Vad kan det bero på? Han kliar sig inte mkt alls på huvudet, alltså inte mer än de andra två hundarna och han verkar inte besvärad av det. Det smittar heller inte vilket är anledningarna till att vi inte gått till vet. för lite tappat hår på huvudet gör oss inte så mkt när han är så mysig!

Sv: Salukipäls

Låter helknasigt med tappat hår uppe på huvudet sådär. Sa inte uppfödaren någonting om det alls alltså? I så fall skulle jag faktiskt prata med en veterinär ändå. Inte nödvändigtvis ta dit salukin, men ringa och fråga vad de tror. Sedan, om det inte blir mer onaturlig hårfällning skulle jag se till att någon tittade på det i samband med vaccination eller liknande.

Jag har träffat många(!) salukis och flera med lite brokig bakgrund, men ingen av dem har tappat päls på något märkligt vis och skulle helt klart oroa mig om någon av mina egna salukidamer gjorde det.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka