Sv: Saltsten

under mina 8 snart 9 år jag har haft kaniner har dom fått nån saltsten nån enstaka gång, vissa rör den inte och en del är som tokig i dom

Ja har inte saltsten till mina kaniner för dom slickar inte på den. Fast det är vell olika från kanin till kanin..;)

Saltsten är inte nödvändigt om man har ett bra pellets till dem, de får i sig allt de behöver igenom det då, däremot kan det vara bra för dräktiga honor och kaninungar. Vissa använder det och vissa inte :smirk:

ingen aning, men JAG käkar saltstenar :angel: kan sätta i mig en saltsten på 4 dagar :crazy:

ooh, nu vart jag dessutom sugen på de... Har inte käkat saltsten på.. säkert 3 månader :smirk: och nu påminde du mig ;)

Jag har saltsten till min kanin. Det är ju + om man har saltsten men somsagt dom dör ju inte om dom inte får någon saltsten :angel:

eldione skrev:
Är det bra att ha en saltsten till kaninen eller behövs det inte?

Jag har pratat med många uppfödare, vetrinärer osv och de har sagt att även om inte rör saltstenen på flera år ska den ändå finnas där. För rätt som det är så behöver de den. En del behöver inte röra den alls. Men marsvin kaniner guldhamstrar ska ha tillgång till den om de någon gång behöver den.:banana:

Det skadar ju inte att ha en saltsten till kaninen om du vill.
Jag har ju mina kaniner utomhus och på vintern så har jag inte någon saltsten men däremot så brukar jag ha en saltsten till kaninerna på sommaren. Dom borde ju göra av med mera salt då tycker jag, men jag vet inte riktigt faktiskt.

Jag är aldrig slavisk på slatsten och mina kaniner har blivit bra gamla i alla fall så jag tror inte det gör någon skada att inte ha den heller så länge kaninen får bra föda i övrigt.

Det skadar inte! Det är nyttigt, däremot lär ju inte kaninerna dö ifall att du inte skaffar en :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
559
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama