T

todde

Min 11 mån Halvblod hittar inte saltstenen i boxen eller så har han inget behov av den: Ponnyn vi har slickar förtjust på den. Sen äter han inte så bra med hö , men det är kanske för att han vet det finns färskt gräs där ute. Han går ute ungefär tio timmar om dagen tar in honom om nätternar tillsammans med ponnyn. Problemet är att jag kan inte få upp hullet som jag vill, man kan skönja revbenen när han vrider sig i ett visst läge. Att gå ute dygnet runt är kanske idealet men vi har ju som sagt ponnyn att tänka på och att han ska gå ensam är inte att tänka på. Foderstaten är rätt enligt vad som står på säcken. Kanske någon har hamnat i samma situation!!!! Han är avmaskat.
 
Sv: Saltsten

Han kan mycket väl tycka att höet är tråkigt för att han vet att det finns gräs ute.
Idealet är nog ändå att du försöker komma på nån lösning så den stora hästen får gå ute hela tiden och äta så mycket han vill.
Den borde då öka ganska fort i vikt.
Det har vi märkt här hemma hos oss, hästarna ratar höet helt, dom vet att man kan äta sig mätt på nåt som är mycket godare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saltsten

Ge en matsked salt i fodret varje dag om du är orolig, men förmodligen är det nog så att hästen tycker att han får i sig tillräckligt med salt på annat sätt, t.ex. genom mineralfoder, färdigfoder eller vad du nu ger. :)

Om du är orolig för hullet så kan du ju ge lucern, det brukar gå ner lättare än vanligt hö eftersom det är melass i. Lucern Mix finns också, det är mera likt ett normalt hö näringsmässigt, men din häst kanske behöver det extra protein som "rent" lucern ger?
 
Sv: Saltsten

Du kan också plocka gräs ute och läga in det i boxen åt honom. Så har han gräs inne också. Blanda runt det i höet så blir det godare kanske med hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 345
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 129
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 493
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp