Saltkonsumtion

Ninnurur

Trådstartare
Ställde frågan på avel men provar här istället.

Min fyraåring har alltid varit högkonsument på saltstenar men sen hon blev dräktig har det nästan blivit extremt. En saltsten (2kg) räcker max 3 veckor :confused:. Kan det vara farligt på något sätt? Vet ju att gravida kvinnor ska undvika för mkt salt pga att bebisens njurar inte klarar det. Är det bättre att ta bort saltstenen och ha salt i fodret istället så det blir en reglerbar mängd?

Tänk, man trodde att man hade koll tills man själv står här med ett dräktigt sto, så hönsmammig man blir! ;)

Sv: Saltkonsumtion

Har du någon uppfattning om hur mkt man ska ge? Och varför? Inte för att jag inte tror dig, jag vill bara förstå.

Njae... Alltså, klart jag vet att alla behöver salt men det jag är ute efter är varför hon inte ska få slicka i sig allt som tidigare.

Njae... Alltså, klart jag vet att alla behöver salt men det jag är ute efter är varför hon inte ska få slicka i sig allt som tidigare.
Jaha nu förstår jag. Jag tycker mängden salt är lite för mycket med tanke på att hon är dräktig med. Kör salt i fodret i en månad. Kolla sedan om hon fortfarande slickar på saltstenen. Vad har du för salt sten? Har du rent salt eller har du den med ite mineraler i? Den heter SP Horse tror jag.

Kraffts saltsten tror jag. Varför får hon inte ha fri tillgång, kan det skada fostret?

Jag tycker man ska vara lite försiktig med så stora mängder salt när dom är dräktiga. I vanliga fall så är det ingen störe fara. Jag köper inget av krafft så jag vet inte om det är rent salt i den.

Liknande trådar

• Låst
Avel Min fyraåring har alltid varit högkonsument på saltstenar men sen hon blev dräktig har det nästan blivit extremt. En saltsten (2kg)...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka