Saltbehov ? Hjälp uppskattas...

Pansi

Trådstartare
Nu är det såhär att min häst har börjat äta alldeles för mycket på sin saltsten, vilket leder till att hon dricker massvis med vatten och kissar jättemycket. Eftersom detta inte är speciellt bra har jag plockat ut saltstenen ur boxen och ger istället salt i kraftfodret. Hon äter just nu 1.5 msk salt två gånger per dygn. Lite mer om hon svettats.

Efter saltstenen togs bort har hon börjat dricka och kissa normalt igen, har en misstanke om att frustration över kliande insektsbett ledde till stressbeteende.

Min fråga är om det räcker, rent generellt ? Ska jag öka/minska saltgivan ? Kan det vara något annat fel eftersom hon började hetsäta saltsten för några veckor sen ?

Mycket tacksam för svar !

Sv: Saltbehov ? Hjälp uppskattas...

Fysiologisk saltlösning är väl 9 g/ liter vatten vilket är en god riktlinje. Vad din häst behöver beror ju på vikt, temperatur (det avges mera fukt/ svett vid varmt väder), arbete osv.

Mera om salt och saltbalans kan du finna i några intressanta artiklar i biblioteket här:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek

Enligt KRAFFTS rådgivare är överkonsumtion av salt ingen hälsofara, men som du säger, de dricker och kissar mer. Tycker man inte att detta är ett jätteproblem så finns det väl ingen riktig anledning att ta bort saltstenen, om man nu tycker att det känns OK att köpa dubbelt så många saltstenar per år, förstås ;)

jag läste just en intressant artikel om det...
gå in på www.travsport.se
sen fråga veterinären... sen finns det forskningsrapporter... å DÄR står det just om salt å svettning.... :D

Skönt att det inte är farligt, men det slösar på både saltsten, strö och mina stackars armar att mocka åt den saltätande lilla grisen.

:D

Messy, tack !"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka