Saltat hö??

L

Liqo

Idag var jag och hämtade mitt hö.
Höet hämtade jag från en annan bonde än den vanliga.

Denna bonde hade saltat höet, såg ut som grovsalt på höet.

Undrar om detta är bra? Varför har han gjort det?
Ska man salta höet?

Vart så förvånad över det då jag aldrig tidigare har varit med om någon som saltat höet.

Tack på förhand

/Liqo
 
Sv: Saltat hö??

Det var väldigt vanligt förr iaf att man saltade på höet, det drar ur fukt.
Inget farligt.
 
Sv: Saltat hö??

Inget farligt. Är tvärtom mycket bra för ett torrare hö eftersom saltet tar bort fukt. Jag saltar alltid lite när vi hämtat hö, inbillar mig i alla fall att det blir bättre.
 
Sv: Saltat hö??

Som uppvuxen på landet med biffdjursuppfödning (och två ponnyer) så är några av mina första minnen när vi som barn fick hjälpa till att salta höet ;)

Görs för att förbättra lagringsförutsättningarna och minska mögelrisken då saltet drar ut fukt ur balen (och tar fukt från luften med, men förhoppningsvis lagrar man ju höet torrt).

Påverkar inte hästarna och är inte farligt, däremot brukar det gå aningens mindre saltsten.

Numera är det sällan man får saltat hö när man köper det, men jag saltar mellan varje 'lager' av balar när jag tar in det iaf..eller fel, jag gjorde på den tiden jag fortfarande kunde ge hö..
 
Sv: Saltat hö??

Om man har hötork saltar man inte för då blir effekten tvärtom..

Men innan torkepoken så hävde man ut salt..
Jätteskönt på armarna efter 3 dagars hökörning.. :crazy: :o

AM
 
Sv: Saltat hö??

Lite nyfiken bara.. men varför blir effekten tvärt om då man kör me tork?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 589
Senast: Lhas
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 130
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp