Saltad telefonräkning=tonåring

Andorra

Trådstartare
Hur gör ni när ni får er telefonräkning (fast telefon) och ser att den är på ett ANTAL 100 kronor mer än vanligt? Vi har telia och när man ringer till telia mobil betalar man 0,55 oavsett hur länge man pratar. Har sagt till ungarna (främst dottern) att det är OK att ringa telia mobil men ringer man till andra operatörer gör man samtalet kort, kort, kort.....

Ser på samtalslistan att det ringts många och lååånga samtal till nr som inte har teliamobil. Tycker nog att dotterna får betala dessa samtal själv då jag inte är intresserad av att lägga ut 500:- för hennes nöjessamtal mitt i nätterna.

Hur brukar ni göra? Vill ha förslag.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jag tar ganska lätt på det. Min son är dessutom ganska billig i drift vad gäller hobby- och fritidskostnader, så jag tycker inte det är mycket att bråka om. Själv har jag häst, så jag lägger ju betydligt mer pengar på egen hobby än sonens.

Handlar det alltså om 550 kronor under ett kvartal? Jag tycker att det är ganska lite pengar för att hålla igång det sociala livet, vilket ju är tonåringars stora projekt här i världen, och de använder ju bland annat telefonen till detta.

De gånger räkningen drar iväg över den gräns där jag känner mig generös, säger jag till i vänlig ton att telefonen blivit lite dyr på sistone, och då brukar det se bättre ut några kvartal igen.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

När jag var yngre och mobilerna var "nytt" fick jag betala till mina föräldrar om jag hade saltat telefonräkningen över en normal gräns.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jo, men det sociala livet kan man sköta genom fast telefon. Iaf nattetid då de flesta ändå egentligen ligger och sover.
Laddar på deras telefoner med fria sms så de har all möjlighet att sköta vissa sociala bitar på det viset också.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

då meddelar du henne att antingen betalar hon (åtminstone större delen av) den summan eller så blir det telefonförbud nästa kvartal.
Alternativt att du inte fyller på mobilen så hon får betala det själv istället.
Alternativt "jobba av" summan hemma.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Idag när man har trådlösa telefoner och egna mobiler är det ju så lätt att det drar iväg!

Annat var det när vi 3 tonåringar hemma gjorde vår snåla pappa galen när räkningen från Televerket kom!
Helt sonika klippte han av förlängningssladden till telefonen och placerade den med kortast möjliga sladd i köket!
Där han ofta huserade alá Per Moberg!:rofl:

Men det är nog ingen bra lösning för dig antar jag?:D
Vi har varken förlåtit eller låtit bli att pika pappa för detta tilltag än!

Tonåringar kostar...

Undrar som någon annan om det är i månaden som hon ringer för 500?
Nu är det lätt för mig att säga som har småbarn..men jag tycker inte att det är så farligt.
Det är 3 paket blöjor..;)

Jo, jag vet att tonåringar kostar så oändligt mycket mer än småbarn.
Men i o m att jag inte är där än så tycker jag inte att 500:- i tele är så mycket.
Men kanske kan hon "jobba" av hälften av summan?
Det låter ju som en bra idé. Om inte annat för att lära sig att inte "okynnesringa" och dels för att lära sig pengars värde!


Äsch, läste om mitt inlägg..och tar tillbaka!
500:- är mycket att ringa för egentligen!
Så jag tycker du ska lyssna på råden ovanför och inte på mig som inte ens är där ännu!!
 
Senast ändrad:
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jo, jag håller med om det och jag hade påpekat det för ungen. Men jag brukar inte kräva pengar för telefonräkningen, inte heller för saker som går sönder, tex.

Men, och det är ett viktigt men, det beror på hur familjeekonomin ser ut. Om det verkligen är en märkbar utgift för dig, som innebär medveten försakelse av något annat, och ungen är stor nog att känna till det, då är det en annan sak.

Och ibland när jag hör ett maratonsamtal från ungens rum, så frågar jag lite försynt vilka abonnemang som är inblandade...
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Personligen tycker jag ju att det är bättre att de ringer mobil nattetid än på fast telefon (jag är en sådan typ som bara i nödfall ringer folk efter kl 21 på fast telefon).

Sätt en övre gräns på vad hon får ringa för från er fasta telefon/månad, överstiger hon den så får hon betala lika mkt som gränsen överstigits. Personligen tycker jag inte att 500kr/kvartal är så mkt att bråka om, antar att du hellre har henne hemma på nätterna än ute på stan och ränner??
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Vi har haft, och har, liknande situationer. Det är ju lätt att se vart samtalen har gått, och i nästan alla fall med långa samtal till mobil handlar det om ren slöhet - tonåringen kommer sig inte för att ringa till sin kompis hemnummer utan slår mobilnumret istället. Ett samtal som kunde kostat i storleksordningen 30 öre kan alltså kosta 30 kronor istället, och det säger sig självt att det inte är någon höjdare hushållsekonomiskt om det sker 50 eller 100 gånger. Vi brukar behöva ta upp det nån gång om året, och då bättrar det sig ett tag.. :angel:

En femhundring extra i kvartalet är två tusen om året, och är det då tjänster som istället kunde ha kostat några tior så är det rakt åt skogen. Det går utmärkt att orka ringa kompisens fasta hemtelefon på natten, det innebär varken någon social begränsning eller grogrund för att ränna på stan.
 
Senast ändrad:
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

det går väll att spärra mobil samtal på fasta telefonen?
Det skulle jag ha gjort;)
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Vi har haft samma problem.
Efter månader av tjat utan resultat valde vi att helt enkekt spärra telefonen för mobilsamtal.
Ska dom ringa till mobil så får dom ringa från mobil. Det är oftast billigare också.
När vi spärrat blev räkningen genast 800:- mindre/månad.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Hur ska hon veta att hon ringer Teliamobiler?

Är ni överens om hur mycket som är rimlig telefonkostnad? Det ska ni nog börja med. Om det överskrids så blir det "böter" tycker jag.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jag har satt in telia kod som den hemska människa jag är, vill de ringa på mobil får de ringa på sin egen mobiltelefon. Jag lovar, är det någon gång samtalen blir korta så är det då.:angel:
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Vi har specificerad räkning. Och de rara tonåringarna får vackert betala sin del.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Mina föräldrar öppnade ett eget nummer till oss barn och vi hade varsin telefon i våra sovrum.
De betalade abb och vi betalade samtalen.

Fast numer är väl kanse abb en rätt stor utgift jämförelsevis?
Jag har ingen koll på vad det kostar, har ingen fast telefon sedan några år tillbaka.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Håller med om att det är ren slöhet. Smidigt att ringa till mobilen osv. Till saken hör att dottern är 19 år, hjälper inte till mycket hemma eftersom hon pluggar ganska mycket. På helgerna är hon oftast med kompisar så då blir det heller inte mycket gjort. Hon får låna vår ena bil ganska ofta när hon ska iväg. Betalar då inget för dieseln.
Hon kommer att få betala det hon har ringt för. Känns nämligen inte rättvist mot hennes två bröder annars. De hjälper till mer här hemma på gården och hon kan inte bara ta och ta och ta. Måste börja ge också. Hon är väl medveten om att mobilsamtalen kostar eftersom vi har haft diskussion om det tidigare.
Det är ju enkelt att fråga kompisarna om de har telia annars ringer man deras hemnummer. Eftersom hon pratar med dom i timmar så känner hon dom så väl att en sån fråga borde inte vara besvärlig.

500 kronor är ingen jättesumma, men det blir det i längden. Stoppar man det inte nu så drar det iväg ännu mer.

Vi kan heller inte spärra telefonen från mobilsamtal eftersom både jag och gubben har ute jobb och går inte att nå på annat än mobil.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Vi diskuterar pengar i stort sett varje dag med tonåringarna.

Någonstans måste de ju inse att saker och ting kostar ! Jag skulle faktiskt aldrig tillåta att mina barn lånade bilen utan att betala bensin/diesel.

Mina barn pluggar också massor. Men de måste prioritera sin tid helt enkelt, man kan inte skylla på plugg och sen ha en massa service och sen sticka ut med kompisarna på helgen - det går helt bort.

Sen när det gäller slöprat i mobil eller till utlandet. De måste förstå att det kostar. Och om de tycker att det är värt samtalet så får de betala - annars så gör man inte samtalet- End of story.

En annan sak som stör mig - är att kompisarna ringer gärna och antingen säger Ring mig - eller bara lägger på så mina ungar måste vara den som får betala.
 
Senast ändrad:
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jag har alltid betalat mina egna telefonräkningar sen jag var 13 år. Man fick tidigt lära sig att det inte var särskillt kul att få dyra telefonräkningar, och därför höll jag sånt nere. Bytte till comviq kompis abonnemang, och efter det brukar räkningarna ligga mellan 150-200 spänn per månad (även idag) trots att jag ringer massor!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 610
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 680
Senast: Tora
·
Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 387
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 653
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp