Salta höt vid intag!?

sissu

Trådstartare
Har aldrig hört talas om detta tidigare, är det vanligt att man gör det? Är det bra eller dåligt att göra det, är syftet att dra ur den sista vätan eller är det i koncerveringssyfte, eller vad?

MVH/
 
Tack för svaren. Vätan då som skall dras ur höet, dunstar den bort? Binder det även partiklar på samma vis som vid saltning av ex. paddock?

MVH/
 
:bow: Då är jag nöjd och belåten :) och kan salta det lilla hö som kommit in med gott samvete.

MVH/
 
Det är för att dra fukten ur höet. Som en bonus får man också en viss konserverande effekt....
 
Vi har löshö och saltar alltid både för risken att om det är lite fukt kvar så blir det varmt efter ett tag och risken för brand är uppenbar. Och även för att hästar behöver viss mängd salt. Idag skall vi ÄNTLIGEN ta in vårt första hö så det blir nog inget bra näringsvärde detta år.
 
För 20 år sedan då jag ofta var med och bärgade hö överallt så var saltat hö något som ALLA gjorde..bönder som hästfolk osv...men nuförtiden har jag då aldrig sett någon göra det...Fast å andra sidan var löshö mer vanligt då än balat och ensilage...balat går ju inte görna salta ;)...men som sagts förut..saltar gör man för att dra ut fukt...eller åtminstone förhindra fukt i sitt hö.
 
Idag har jag saltat för fullt, satans va det sved i huden :D..

Jag tog bort ett par balar (löspressbal) som var surare än lämligt och saltade på regält för att se vad som igentligen händer med de balarna och vätan. Intressant :idea:

MVH/
 
Det ska vara grovt sk medelhavssalt inte vanligt bordssalt, men det kanske alla vet?
Du som är från Norrköping kan köpa saltet på Östergyllen. Billigare än Odal, och MYCKET trevligare personal!
 
Det är fortfarande ganska vanligt att salta, speciellt ett år som detta eller om man inte har tork. Och balar går visst att salta, inte lika bra som löspress eller löst hö men man får i alla fall en viss effekt.
mvh Maria
 
Vad jag har fått lära mig så att förr saltade man alltid på höet för att det inte skulle mögla.
Vi fick ett jättefint hö tror det var år 2000 men det var så fuktig höst att allt hö började att mögla. :(
Då sa en bonde att vi skulle ta bort all mögel som vi såg. Salta lager på lager (vi har 10 kg:s balar) sedan lägga halm över alltihop. Då tar först halmen åt sig fukten och sist saltet drog åt sig allt annat. Till råga på allt så gillar ju hästar ett hö som är saltat. :D
Jag började med hösilage efter detta. Men jag rekomenderar alla som har torrt hö att göra så.
Det ända som kan ta lite stryk är golvet. :smirk:
 
Idag ett dygn efter att jag saltade på de två alldeles för blöta kontrollbalarna så kan jag meddela att de var nästan torra helt genom.

MVH/
 
Löspressat torde nog funka med saltning...hårdpressade vette tusan..kan ju inte direkt tränga ned emellan...fast det lilla gör säkert gott det med. Nu vet jag inte hur saltet påverkar redan blöta balar..salt suger visserligen upp bra, men inte i all oändlighet. Kanske du får kassera de värsta *sura/blöta* balarna. Håll koll på om det blir värmeutveckling i de som är blöta...Ja, salt svider gott i skinnet :D
 
Vi har mkt. löst löspressade balar så det funkar och tränger ner.

De blöta balarna är ju testbalar så de var ändå inte tänkta som mat utan mer som en referens över hur pass det kan fungera med att salta.

MVH/
 
En annan anlednig är att stalta är att inte hö skall börja brinna. Är det lite fuktigt vid intag kan det börja jäsa och ta fyr.

Det var inte ovanligt förr i tiden när man vände höt för hand innan det las upp på loftet. Gamnal momor på 90 år frågar alltid när vi tar in höt om vi saltat ordentligt. Hennes stall bran ner när hon var ung.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 628
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp