Diabetikern

Trådstartare
hur mycket salt bör man ge hästarna?

Den jag har nu vägrar äta allt vad salt heter. Inte ens om vi tar pyttepyttelite i fodret vill hon äta det.

Hon motineras rätt rejält och kan bli rejält svett ibland men någon saltsten rör hon inte.

Vad kan man göra?

Sv: Salt

kan köpa elektrolytersättning och ge i värsta fall.
Hon rör inte saltsten eller något? även om den är utan mineraler?

Hästens normala dagsbehov av salt kan läsas i Böcker av Christina Planck, Hästens Utfodring, Tränande och hårt tävlande hästar har ett extra stort saltbehov/dag för att kompensera svettförluster och urin, uppemot 250gram/dag, vilket kan vara svårt att få i dom. Jag började med långsam tillvänjning att blanda ca 1/4 dl i 1l vatten och hällde över betfor och kraftfoder i ca 1v, sen ökade jag till 1/2dl salt och det gick bra, ibland spädde jag ut lite med koncentrerad äppeljuice som hästen är van att få i vattnet på tävling och då gick det lite bättre...

Har testat att ha knappt ½tsk i betforen varav hon lämnade allt. Flera gånger. Hon äter det inte så hur kan man vänja henne vid att få i sig salt?

Hon är ju i behov av det påga av hård träning/tävling.

Även testat att ge lite äppeljuice i vattnet vid tävling med resultat att hon lekte med vattnet istället för drack :rofl: Tog bort det så drack hon nöjt igen :D Hon har sina ideer den där hästen *s*

Tack så mycket för era svar.

hm.. konstigt att hon inte alls vill ha det.. men vad får hon för mat då ?

Fri tillgång på hösilage
korn
Mustangs Musli aktive
betfor
mineraler
foderjäst och b-vitaminer vid pälsfällning.

Hon är ganska svår att hålla i hull så hon kräver rätt mycket mat.

ok, aa vet hur det är med hästar som är svåra att hålla i hull, har en själv. men det är ju inte mkt salt hon får i maten.. lr mineraler innehåller ju en del salt.

Hej !

Har du provat att ge henne mat med hög salthalt i ?

Kram olivia :confused::laugh:

Fri tillgång på hösilage
korn
Mustangs Musli aktive
betfor
mineraler
foderjäst och b-vitaminer vid pälsfällning.

Hon är ganska svår att hålla i hull så hon kräver rätt mycket mat.

Med tanke på att din häst får både mineraler och musli så tror jag inte att du behöver oroa dig över din hästs saltbehov! Om den har brist på salt kommer du att märka det genom att den kissar mer än vanligt.

Sophie

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 482
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka