L

lamagga

Har ett halvblod som lätt blir svettig när hon arbetas ordentligt, är halvklippt och rids mest utomhus. Efter ett träningspass kan hon vara genomvåt av svett. Men - hon bryr sig inte ett dugg om saltstenen. Den ser efter ett år helt ny ut. Mina tidigare hästar har gjort slut på en saltsten på ca 3 mån, och de har inte svettats hälften så mycket. Jag har alltid trott att hästar själva reglerar saltbehovet om de har fri tillgång till vatten och salt?? Nu verkar hon helt opåverkad och är pigg och arbetsvillig - men jag tycker ändå det är lite skumt. Någon som har en teori??

Sv: Salt

finns många trådar om just salt. Hästen kan inte reglera saltbehovet själv. Men du kan ju ge henne extra salt i maten? Kan ju hända att hon är pigg och arbetsvillig men de skulle inte skada om hon fick i sig extra salt om hon svettas så pass mkt. 20ml brukar en häst som vilar behöva få i sig om dagen.

sorry för rörigt inlägg

Senast ändrad:

Mina hästar är likadana de rör aldrig saltstenen så jag har gått över och ger salt i maten efter ridpasset, om hon har blivit svettig. Salt kan man inte lagra i kroppen så då ger jag henne bara om hon har blivit av med lite svett.

Min får fri tillgång till salt(kopparsalt och vanligt). Hon äter lagom mkt, enligt mig.

Svett har ingenting med salt att göra. Salt är vätskebindande men om hästen svettas så ska den göra det. Däremot kanske den dricker mer då, för att fylla på vätskedepåerna vilket är helt normalt. Man svettas olika mycket.

Salt äter hästen när den behöver. Själv ger jag bara himalayasalt efter som att natrium och klorid i en sån onaturlig form som vårt vita industrisalt (som vi också ger till hästarna och äter själva) är ohälsosamt och dessutom inte innehåller alla de andra ämnen som man behöver från saltet.

Jag skulle inte ge en häst extra salt. Det finns ingen anledning för den att undvika salt om den behöver det.

Svett har ingenting med salt att göra. Salt är vätskebindande men om hästen svettas så ska den göra det. Däremot kanske den dricker mer då, för att fylla på vätskedepåerna vilket är helt normalt. Man svettas olika mycket.

Salt äter hästen när den behöver.
hästen behöver salt och precis som Forest Autumn skrev ovanför mig så far saltet ut när hästen svettas. Och en häst kan inte reglera saltbehovet själv. Men de finns en del hästar som äter tillräckligt mkt från saltsten och en del som inte äter nå från saltsten och andra som missbrukar saltsten. TS häst äter uppenbarligen inte saltstenen men svettas väldigt mkt därför skulle de verkligen inte skada om TS gav sin häst extra salt i maten.

Tack för era svar, vad jag förstår ska man inte ta för givet att hästen själv reglerar sitt saltbehov, att de svettas ut salt vet jag, och det syns ju också på saltränderna i pälsen. Men hur gör man när de ignorerar saltstenen, ska man ge lite i fodret varje dag, eller ska man ge enbart när de är svettiga efter ett träningspass???
Frågeställningen är ny för mig eftersom de hästar jag haft tidigare ivrigt slickat i sig sina saltstenar...

Salt äter hästen när den behöver. Själv ger jag bara himalayasalt efter som att natrium och klorid i en sån onaturlig form som vårt vita industrisalt (som vi också ger till hästarna och äter själva) är ohälsosamt och dessutom inte innehåller alla de andra ämnen som man behöver från saltet.

Jag skulle inte ge en häst extra salt. Det finns ingen anledning för den att undvika salt om den behöver det.

Du har tyvärr fel!

Hästen förlorar SALT och VATTEN när den svettas. De allra flesta hästar slickar dessutom inte ens så mycket på saltstenen att deras underhållsbehov (alltså saltbehovet de har UTAN arbete och svett) uppfylls, och en häst som svettas och inte slickar speciellt mycket på saltstenen behöver salt tillsatt i maten.

Saltet hjälper hästen att reglera sitt vätskeintag, och påverkar törstsignalerna från hjärnan. Om hästen har saltbrist KÄNNER DEN INTE TÖRST SOM DEN SKA och riskerar därmed vätskebrist/uttorkning.

OBS att detta INTE är någon hemsnickrad teori, utan kommer rakt ifån kursen i foderlära på ridinstruktörsutbildningen.

En häst som svettas mycket gör av med mycket salt och det räcker oftast inte med enbart saltsten. vid hårt arbete eller om man har en häst so msvettas lätt och mycket får man oftast ge salt i fodret också. Det är svårt att ge för mycket salt men tänk på att hästen blir törstig av det.

En häst som jobbar regelbundet bör få salt i maten varje dag.
Sommartid får man också ge dagligen pga värmen om dem svettas.
Även om dem bara går på bete.

För att se om hästen är uttorkad kan man nypa tag i skinnet på halsen.
Går det tillbaka direkt när man släpper är det lugnt. Gör det inte det är hästen uttorkad.
Tror det går att se på tandköttet också

Senast ändrad:

Vad grundar du det på?
Hästar gör precis som vi, av med salt när dem svettas.
Så jo man måste faktiskt ge extra salt när hästen svettas.
Det är precis lika viktigt att hästen får salt som vitaminer och mineraler.

Vad säger att salt skulle vara skadligt?
I stora mängder är det skadligt för skelettet ja.
Men det är som sagt svårt att ge en häst för mycket salt.

Om jag hade vart som du hade jag gett henne extra salt. Saltbrist hos en häst kan leda till att den mister sin "törst-känsla" vilket i sin tur kan leda till vätskebrist och uttorkning.

Pröva att ge himalaya saltsten istället, min häst slickade heller aldrig på sin saltsten innan. Men när jag bytte till en himalaya slickar hon för fullt. Finns att köpa på Granngården och välsorterade hästbutiker.

Tror det är svårt att ge en häst för mkt salt då den kissar ut överskottet. Men självklart ska du inte ge den flera deciliter om dagen.

Lycka till!

Tack för era svar, vad jag förstår ska man inte ta för givet att hästen själv reglerar sitt saltbehov, att de svettas ut salt vet jag, och det syns ju också på saltränderna i pälsen. Men hur gör man när de ignorerar saltstenen, ska man ge lite i fodret varje dag, eller ska man ge enbart när de är svettiga efter ett träningspass???
Frågeställningen är ny för mig eftersom de hästar jag haft tidigare ivrigt slickat i sig sina saltstenar...

jag ger min häst 1msk salt varje dag, en msk=15ml, och som jag skrev förut så borde en häst som vilar få i sig 20ml salt/dag. Så jag ger väl lite för lite men eftersom han har en superkondis och blir inte svettig när jag rider nu så ger jag inte mer även om jag skulle kunna dubbla de hela. Men jag skulle säga att du kan ge din häst 3-5 msk när hon har svettas mkt. Om om hon vilar 1-2msk salt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka