nikodemus

Trådstartare
Det härmed salt, ger man väl till hästar som svettas mycket?

Hur mycket och i vilken utsträckning?

Sv: salt?

min häst har fri till saltsten men jag ger extra salt
för han svettas mycket han får 1 matsked i maten varje dag

Alla hästar bör ha fri tillgång till salt. Salt är livsviktigt, precis som för oss. Extra salt däremot ger man ofta till hästar som svettas mycket.

Om hästen har fri tillgång reglerar den själv hur mycket den behöver. Vissa hästar "okynnesäter" salt tex pga att de har tråkigt, då kan man behöva ta bort saltstenen och ge löst salt i fodret istället.

dumt formulerat av mig, menade förstås extra salt tillskott i fodret, inte salsten..

Min har också fri tillgång till saltsten..

kirrekorv: en matsked om dagen? alltid? även om du inte "hårdtränar"?

Min svettas också som en gris?
Undrar också om du ger en matsked varje dag, men inte vid varje mål va? Vilken typ av salt?

KL

Är också intresserad av att veta hur mycket salt man bör ge extra.
Min valack har självklart fri tillgång till saltsten men han rör den inte.

Ska jag då utgå ifrån att han inte behöver mer salt, eller tillsätta i fodret?

Alla hästar bör ha fri tillgång till salt. Salt är livsviktigt, precis som för oss. Extra salt däremot ger man ofta till hästar som svettas mycket.

Om hästen har fri tillgång reglerar den själv hur mycket den behöver. Vissa hästar "okynnesäter" salt tex pga att de har tråkigt, då kan man behöva ta bort saltstenen och ge löst salt i fodret istället.

Nej dom kan inte reglera själva, det säger du ju själv, okynnesäter.

Min har alltid tillgång till salt. När Askur är i topptrim och tävlingstränas slukar han typ 1½ saltsten i veckan.

mina hästar får en msk salt i kvällsmaten varje dag, dom dagar dom går får dom en extra msk.

Finns en del exjobb och liknande som studerat saltbehovet. 100 g för en 500 kilo häst per dag får nog anses vara max enligt en källa(trav/galopp under tävlingsdag). Tänk på att fodret också ger Natrium-tillskott som ska räknas in!

Hästar äter inte salt efter vad de behöver. Kan äta både för mycket och för lite. Läs mer på http://www.krafft.nu/krafftskolan/12.asp

Överhuvudtaget finns det ingen större anledning att använda saltsten eftersom det finns risk för både under- och överkonsumtion. Bättre att ge löst salt i fodret.

/Lilo Wonder

Nej dom kan inte reglera själva, det säger du ju själv, okynnesäter.

Nej, det har jag inte sagt. Jag sa att hästar som inte mår riktigt bra, har tråkigt tex kan okynnesäta salt. En häst som är frisk och sund äter inte mer salt än den behöver!

Om inte hästarna själv kunde reglera saltmängd efter behöv så skulle de flesta hästar ha konstant för mycket/för lite salt i kroppen vilket jag är mycket skeptisk till. De väljer ju olika växter efter behov av mineraler och annat de behöver (om de kan), så varför skulle de inte känna av saltbehovet?

Senast ändrad:

En matsked är endast ca 20gram så det kan man ge alla vuxna hästar dagligen utan att de svettas en droppe. Svettas de så ger man mer.
// Linda

En matsked är endast ca 20gram så det kan man ge alla vuxna hästar dagligen utan att de svettas en droppe. Svettas de så ger man mer.
// Linda

Visst kan man det eftersom de kissar ut överskottet. Däremot kan det vid vissa foderstater vara helt onödigt eftersom de får det natrium de behöver via fodret.

Sedan visar flera studier att det är bättre att ge saltet i vattnet än i fodret men det får nog ses som en avvikelse från ämnet...

såhär är det.. enligt SLU
hästens vilobehov av salt är ungefär 20-25 g salt/dag alltså en hobbyhäst med lite normal ridning.
hästar som gör kraftiga ansträngningar tex travhäst i toppkondition och galoppörer, distans o.s.v. kan under en varm dag konsumera upp till 300 g salt
Hästen kissar ut överflödigt salt men vid en överdosering kan njurfunktionen sluta att fungera.
Äter hästen inte salt så kan även prestationsförmågan minskas.
Man kan ej lite blint på saltsten hos en häst då alla hästar inte äter av den, men har man en häst som slickar på saltsten är det bra men står den och dammar i ett hörn borde man ge hästen salt i fodret tex med betfor.
Man ska helst inte ge salt med jod utan rent salt från jozo fungerar jättebra. hästen tål jod upp till en viss gräns runt 15 mg jod/100 kg häst och dag. altså en normal 500 kg häst ca 75 mg jod/dag.

Visst kan man det eftersom de kissar ut överskottet. Däremot kan det vid vissa foderstater vara helt onödigt eftersom de får det natrium de behöver via fodret.

Det är ju om man ger ett par kg av ett färdigfoder. Det bör vara få hästar som inte svettas alls som går på det. Så fort hästen svettas så är det 9g per liter som försvinner.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 420
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka