S

Sus@nne

Hej !
Jag har en kallblodstravare som inte kan hantera saltsten. Hon äter hela tiden så länge hon har den. När jag fick hem henne så la jag in en salt och mineralsten i boxen och på morgonen hade hon ätit upp nästan 1/3 av stenen, gissa om hon var törstig ... :eek: Sätter jag ut stenen i hagen så slickar hon och gnager heela tiden.
Finns det något bra som man kan blanda i kraftfodret istället, vanligt salt, saltersättning ??

Sv: Salt...

Jag ger min vanligt salt som extra tillskott. Ska du ge bara i fodret så går det ju åt lite mer. Finns påsar med fodersalt att köpa på granngården. Tror det är typ 5 kilos påsar.

Min häst är likadan. Hon äter upp en saltsten på två veckor. Tror att det är rastlöshet för hon gnager på staketstolparna i hagen också. Men kan det vara så att hästen har brist på någonting och försöker behjälpa det genom att äta salt?

Hej
Du kan ge vanligt salt men det ska vara jod fritt. Jag vet inte riktigt varför det ska vara jod fritt, har dåde hört av vet. och läst att det ska vara jod fritt men jag kan inte minnas varför för tillfället. :crazy: :confused:

Min nsv gjorde oxå så när han kom till mig i februari. Hos den förra ägaren hade han inte haft saltsten så han blev helt tokig i saltstenen och gnagde sönder 1/4 under en natt. Han fortsatte ett tag med att äta massor av salt, men efter ett tag slutade han gnaga konstant och använder den nu mera normalt.

Min kuse är också galen i saltsten. Han får löst salt i fodret istället. Jag köper kr*ffts tiokilossäck och ger 2 matskedar om dagen. Blandar det i betforn.

Pratade med en veterinär igår ang. detta och enl. henne så skulle jag inte ha saltsten till henne. Det kan vara farligt om dom får i sig för mycket på en gång och jag fick rådet att ge henne ca 1 msk om dagen av t.ex vanligt grovsalt (utan jod). Ev att man kan öka lite om hon svettas mkt om hon t.ex tränas hårt eller om det är jättevarmt på sommaren.

Till min startande kallblodstravare ger jag ca ½ dl grovsalt (köpt på ica) per dag. Provade med krafft´s salt i Betfor men då vägrade han att äta helt.
Han har även en saltsten som han slickar på ibland.

Jag köper salt från Krafft och blandar i fodret. Inte helt ovanligt att hästar okynnesäter på saltstenen...

Om inte hästen får i sig en massa jod ngn annan väg(tex alger) eller får väldigt stora mängder salt spelar det ingen roll om man använder jodsalt.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 884
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Nu behöver jag era bästa knep! Min häst svettas MYCKET men är så svår att få i salt. Blandar jag det i betfor/lusern/annan gegga äter...
2
Svar
39
· Visningar
3 131
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar