L

linabergmer

Jag har funderat på att ge salt till min häst då den inte rör sin saltsten..

Men hur mycket ska man ge, och vad för salt ska man ge?

Tacksam för svar!

Sv: Salt?

jag tror det är.. hm.. hippo som har ett bra fodersalt, använde det förut till min c-ponny för han svettades väldigt mycket. det medföljer skopa och "tabell" hur mycket man ska ge, men för en normalt arbetande häst tror jag det är ca 50g/dag uppdelat lika i alla givor så det inte blir för mycket på en gång. ^^

Jag ger min häst vanligt salt som vi äter. Har hört att det inte spelar någon roll. Någon som vet om det är sant?

Salt kan man aldrig ge förmycket så det blir skadligt för hästen, däremot ges det egentligen alldeles för lite salt till hästar nu förtiden de slickar inte tillräckligt på salt stenen, så vid hårt arbete och även på sommaren är det extra viktigt att ge hästen extra salt, antingen i fodret eller i vattnet i hinken i boxen eller på tävlings platsen.
Jag ger 45 gram krafft salt per dag vid normalt arbete i kvällsmaten.
Detta har min kompis lärt mig, hon är agronom och är himla bra att ha när det kommer till foder frågor.

Det går bra att ge vanligt "bordssalt", men det ska inte vara tillsatser av jod som det ofta är. Hästens normalintag bör ligga på mellan 10-30 g per dag men man behöver egentligen inte vara rädd att överutfodra sålänge hästen alltid har tillgång till vatten.

Varför får det inte vara jod i saltet?? Någon som vet????? Min häst har fått salt med jod en gång kan det var farligt på något sätt??? :eek:

Jod i för stora mängder är giftigt. Ett för högt intag av jod kan påverka tyroideas (sköldkörtelns) funktion och leda till hormonella störningar.
Jag har hittat gränsvärden för människor men inte för hästar. En expertgrupp under FAO/WHO har bedömt att det totala intaget av jod inte bör överstiga 1 mg per dag.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Då kanske inte 1 msk per dag med jodsalt vara farligt då för en häst på 500 kg?? Eller vad tror ni?? Jag har öppnat en tråd om jodsalt om det är farligt eller inte. Men det är ingen som sagt något där.

har du ren saltsten eller mineral saltsten? många hästar föredrar den ena framför den andra, mao kan hjälpa att byta..

Jag personligen är skeptisk till att utfodra med salt, om man inte vet att hästen får i sig för lite, och om hästen inte går i extremt hård träning...

Det kan ju vara så att de hästen tuggar i sig från hagen innehåller tillräckligt med salt..

Jag ger extra salt blir nog 1 msk/dagen tror jag. Vet inte om madamen min slickar på stenen, ser inte ut så men jag kan ha fel.

VI har mineralsten i hagen. Men ÄR det farligt att ge jodsalt 1 msk/dag till en 500 kg:s häst??

helt ovetenskapligt, snabbt experiment:
gick ut i köket, läste på saltförpackningen - 100 g salt innehåller 5 mg jod, 1 msk salt vägde hemma hos mig, i mitt mått, på min köksvåg 20 g och innehåller alltså 1 mg jod (om inte min hjärna smält bort totalt av sömnbrist)...

hejsan
jag funderar också på att ge mina B-ponysar salt i maten. dom bara drar ner sin saltsten så den kan inte hänga där i boxen.
hur mycket salt skall en B-ponny ha om dagen ????
dom väger ca 300 kg

tacksam för svar
ponny Mamma

15g salt utan jod normalt arbete och 25 g salt vid hårt arbete. Ger man mineraler så innehåller de ju också salt. Jag ger kraffts salt men det går bra med sådant salt som vi själv också äter. Men det ska helst va utan jod.

Jag ger min häst i matsked salt i maten varje dag...en häst behöver salt om den svettas och om den inte rör sin saltsten så är det nog lämpligt att ge den salt....jag vet inte riktigt vad vi har för salt ....det finns ju salt från olika....typ krafft har ju.......mvh zandra:)

Du har alldeles rätt, det är ingen som helst fara att ge jodsalt så länge man inte ger väldigt stora mängder eller hästen för i sig för mkt jod från annat håll(ffa alger).
Även hästar behöver jod o stora delar av landet är jodfattigt(det är därför man tillsätter jod till saltet).
PL

En häst har ett underhållsbehov på ca: 20-25 g/dag. I ett försök på travhästar i träning var det frivilliga intaget 14-19g/dag. Det vill säga att de inte ens fick i sig underhållsbehovet! lägg då till att den förlorade en massa under träning. En minskat innehåll av natrium minskar kroppens vätskevolym (=> blodvolym)

Om hästen får för lite salt genom dieten kompenserar den detta genom att ta natrium från skelett och muskulatur. Dock vet man inte vad detta leder till i det längre loppet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka