C

Ciazon

Hur mycket salt ger ni era hästar nu på sommaren? Jag lägger en matsked salt (vanligt salt utan jod) i min hästs betfor, men det kanske är för litet?? Han har även en saltsten i hagen. Har nämligen just läst att hästen ofta inte äter så mycket salt som kroppen behöver för att må bra.
 
saltsten i hagen,och i boxen,om hästen står inne typ på natten eller så.
vet inte hur mkt salt dom ha,men om dom har fri tillgång på salt borde dom väl äta det om dom behöver??!!
// :) ;)
 
Jag ger min häst en matsked blandat med betfor. Det är nog lagom för jag har läst att en msk om dagen är lämpligt. Sen har hon ju saltsten också.
 
Ger också ca en matsked. Sedan har han saltsten i hagen. Har för mig att det är rekomendationerna enligt Planck.
 
Jag har för mig att hästarna reglerar saltintaget ganska bra med hjälp av fri tillgång på en saltsten. Däremot om de tränas hårt och svettas mycket kan man behöva ge tillägg i fodret i form av lös salt. Kan det stämma?

Själv ger jag inget extra salt, men min häst tränas inte heller nu under sommaren.

/Lina
 
Underhållsbehov för en häst är ca 20 gram salt, har jag läst i Plancks bok.
MEN, det är enormt svårt att saltförgifta en häst så man behöver inte vara rädd att man ger lite för mycket.
 
Nej, egentligen ska man inte behöva ge extra men min häst svettas väldigt lätt och vi har tränat hela sommaren.
 
innan hon får en ny saltsten ska småsmulorna ätas upp. antingen slänger jag ner en i betforen/kraftforet eller så löser jag upp det i vattent å häller ner i betforet.
nu när det är så kvavt svettas hon jättemkt under varje ridtur å salt behövs ju.
 
Glömde... Jag ger själv 20 grma salt i maten nu (går ute dygnet runt, rids mellanlätt) och har fri tillgång till saltsten i hagen, slickar även på saltstenen i boxen när hn kommer in en stund. MEN, vet sedan gammal att hon inte alltid äter så mycket salt och dessutom svettas hon mycket nu, så hon får extra i maten.
 
Underhållsbehovet är 15-25g enligt Planck. 50-100g om hästen svettas kraftigt är helt OK- den kissar ändå ut överskottet. Tänk på att nästan allt foder innehåller salt.
 
okej,jag ändrar mej,kollade på hästliv igår,ddom sa att en häst i hårt arbete svettas typ 15 l/dag,och om det är varm o hästen då arbetas hårt,kan man ge upp till 4 matskedar per dag.
dom sa oxå att om en häst enbart skulle äta saltsten,skulle det ta en vecka för dom att få i sej tillräkligt,men de e ju som sagt hästar som tränas hårt o varje dag å så.
och det är svårt att ge för mycket oxå.
:p :idea:
 
jag har hört att för mycket salt kan ge fång... det va en på stallet som sa det... är det sant?
 
ingen aning,men dom sa iaf på hästliv att det var svårt att ge för mkt,men jag vet inte,skrev bara det som dom sa.
men det kan ju inte vara bra med för mkt heller,lagom e bäst :idea: :)
men 4 msk va för en häst,när det var VARMT och riktigt HÅRT arbete,om jag fatta det rätt alltså.
fast jag har alltid kört med saltsten,o det har funkat iaf.
 
Någon aning om vad ett plötsligt enormt saltbehov kan bero på? (när salt ändå är på tungan, så att säga ;) )
Min kompis häst fick lite kolik-känningar idag när jag var i stallet, men när hon blev bättre och stod i boxen en stund senare så slickade, bet och gnagde hon frenetiskt på saltstenen. Hon fick också 2 nävar löst salt ur handen på matte och hade några timmar tidigare ätit sitt kraftfoder där min kompis har i 20 gram salt varje dag, plus att fodret innehåller salt (krafft groov och sport).

Visst att det blivit väldigt varmt plötsligt (fast det har ju varit det flera dar nu) men hon blev precis saltgalen! :confused: Hon har även tillgång till stor saltsten i hagen.
Hästen går dessutom inte speciellt hårt nu, vilade förra veckan pga borreliabehandling och rids lite lätt i alla gångarterna bara.

Det var bara så märkligt, undrar varför saltbehovet kom över henne så plötsligt?
 
Tack för alla svar, då vet jag att man inte kan ge för mycket i alla fall. Min häst var alldeles vit med torkat svett på länderna idag när jag tog in honom från hagen, så de svettas ju ganska rejält bara av att vara ute just nu när det är 30 grader (inte för att jag klagar på värmen!!!). :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 351
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: Luff
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 762
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp