Beppo

Trådstartare
Tänkte höra med er hur mycket salt man ska ge hästen per dag om man ger salt i fodret. Ena hästen äter knappt alls på sin saltsten medan vår andra knaprar i sig salt.

förstod itne riktigt vad som stod på paketet.

hur mycket ger ni?
 
Jag har tagit bort saltstenen helt och ger vanligt salt som jag köper i mataffären (2 kg grovsalt, ca 9 :-). Hon får 1 msk/dag , som jag delar upp på de tre kraftfodermålen.

Hon dricker och kissar normalt på det, och även equiatriker och vet har sagt att det är lagom. Kanske ska tillägga att hon i dagsläget aldrig jobbas svettig. Skulle kanske lägga till en aning om hon jobbat riktigt hårt, typ intervallträning.
 
Jag ger min 3 msk/dag ungefär, 4 om hon svettats ordentligt. Hon kissar inte överdrivet mycket och dricker normalt, så jag gissar att hon behöver denna mängd. Hon svettas vid varje ridpass.

//Alice
 
Oj... Det var lite skillnad i mängd! Iofs svettas din häst mer än min då, men ändå...

Jag blir lite orolig att jag ger för lite ändå. Hur har du kommit fram till den mängden? :)
 
I vintras gav jag bara 1 msk/dag eftersom då red jag mindre pga underlag mm och hästen svettades minimalt/inget. Då kissade/drack hon en viss mängd. Sen när det töade och ridningen ökades, ökade jag mängden salt till 2 msk/dag. Fortfarande kissade/drack hon samma mängd. Nu när jag ökat på ridningen ännu mer har jag även ökat saltet till nuvarande 3 msk/dag och fortfarande är mängen dricka/kiss den samma. Även om jag ger 4 msk vid mycket svettigt ridpass är mängden kiss/dricka samma. Därför har jag dragit slutstatsen att hon behöver denna mängd. Givetvis dricker hon mer om hon svettats mycket. Det gör ju även vi människor, men eftersom mängden kiss är densamma litar jag på att mängden salt är ok.

Hoppas ni förstod min förklaring. :D

//Alice
 
men om hästen inte slickar på saltstenen kanske den inte behöver salt just för perioden?
Hästar känner ju av sånt :smirk:
 
Enligt Planck är det väl 0,20g Na/MJ för underhåll och om hästen jobbas svettig 9g NaCl/liter vatten. Nu minns jag inte hur mycket Na vanligt koksalt innehåller, men det kan säkert någon anna bidra med.
 
Men är det inte bättre för kroppen att ha en jämn tillförsel av salt? När man känner sug efter något har det ju oftast redan blivit brist på ämnet, i det här fallet salt...

Jag är inte på något sätt mot att använda saltsten, jag tycker bara det känns bättre att veta att min häst hela tiden får salt i sig i lagom mängd.
Dessutom blir saltstenar så äckliga när de kliar sig mot dem och slabbar med foderrester på dem... :p (Hästen bryr sig säkert ine, men jag gör det!)
 
min häst har haft en och samma saltsten under 2 år och den är knappt halvt uppäten
 
Jepp, jag förstod! :cool:

Då känns det inte som att jag ger för lite iaf. Min häst går nog mest på underhållsbehov än så länge... :o

Kan hästen bli "saltförgiftad" även fast den dricker ordentligt, förresten?
 
Bra! :)

Nej, hästen kan inte bli "saltförgiftad" som vi människor kan. De dricker bara kopiösa mängder vatten och kissar ut överskottet.

//Alice
 
jag har fått lära mig att hästar skall ha fri tillgång på salt.de reglerar det själva,vissa funktioner i kroppen behöver salt(fråga mig inte vilka) men jag har för mig att det stod att en häst kissar ut eventuellt överskott,så salt kan den aldrig bli "förgiftad" av,det är nägot hästen behöver i sitt"omlopp" om du fattar vad jag menar???
:) :)
 
svar till:

Nej, hästen kan inte bli "saltförgiftad" som vi människor kan. De dricker bara kopiösa mängder vatten och kissar ut överskottet.

nettan svarar: håller med dig!! :)
 
häst i vila behöver få i sig 20-25 g salt/dag (ca 1 msk)
Om man ridit hästen och den blivit svettig kan den äta ca 40 g/dag
Jag ger min häst 20 g dagligen och dubbelt upp om hon blivit mycket svettig. Sen har hon saltsten i boxen som hon slickar på ibland!
 
Jo, det har jag också lärt mig från början, men på senare tid har jag läst en del och börjat tänka till lite.
Har jag en häst som trådskaparens t.ex. som inte har förbrukat en saltsten på två år, då kan man ju ana att något inte står rätt till. Visserligen innehåller fodret kanske salt så det räcker (innehåller hö något salt alls, och får man med det på analysresultatet isf?), men visst skulle det kännas bättre att VETA att hästen har fått sin saltskvätt för dagen?

Jag tycker som sagt att det rent logiskt borde vara bättre med jämn salttillförsel, därför ger jag salt i fodret. Men om man har saltsten är det ju lätt att räkna ut hur länge den borde räcka för att hästen ska få sitt behov av salt. (Med lite snabb huvudräkning, MAX ca tre månader! :))
 
min dam slickar / tuggar i sig en saltsten (den varianten som man kan hänga på väggen i ett litet ställ) på ca 14 dagar.
Vid tuggande försvinner dock små bitar ner i spånet.

Jag har funderat på att börja ge salt i fodret istället, men om ni säger att det inte är något farligt för henne att tugga i sig saltstenen så kan jag med gott samvete endast fyllar på nytt igen då?!? :confused:
 
´Är inne på samma tankebana som du och det var därför jkag köpte salt att ge löst i fodret. känns bättre att veta att han får i sig tillräckligt med salt. Han har dessutom varit dålig på att dricka under en längre tid och det syns mest sommartid. även om det är jättevarmt ute så dricker han knappt något alls
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp