Salt till hästen

F

freakkid

Jag har en liten fundering kring att ge salt till min häst.
Jag vet att saltsten är det bästa men min häst kliar bara sönder sig på saltstenshållaren så jag behöver ta bort den.
Jag vill självklart att min häst ska få i sig tillräckligt mycket salt, så jag vill utfodra det i kraftfodret istället.

Mina frågor är nu: Vad för sorts salt ska man ge, kan man ge vanligt salt som vi äter eller finns det speciellt fodersalt för häst?
Hur mycket bör man ge? (vill inte ge för lite och inte heller för mycket)

Tacksam för alla svar! :)

Sv: Salt till hästen

Vanligt koksalt utan jod.

Underhållsbehovet är 0,2gNa/100 kg häst. Du får kolla hur mycket Na det är per gram i saltet du köper (det är ju NaCl).

Sök gärna här på foder om salt.
Finns massor av trådar med bra svar i.
// Linda

Jag har en liten fundering kring att ge salt till min häst.
Jag vet att saltsten är det bästa men min häst kliar bara sönder sig på saltstenshållaren så jag behöver ta bort den.
Jag vill självklart att min häst ska få i sig tillräckligt mycket salt, så jag vill utfodra det i kraftfodret istället.

Mina frågor är nu: Vad för sorts salt ska man ge, kan man ge vanligt salt som vi äter eller finns det speciellt fodersalt för häst?
Hur mycket bör man ge? (vill inte ge för lite och inte heller för mycket)

Tacksam för alla svar! :)
Varför inte hänga upp en stor saltsten i ett rep i boxgallret istället?

Varför utan jod? Behöver inte hästar också jod?

Hästens behov av jod ligger på 0,2-1mg/100 kg häst. Vanligt koksalt innehåller 5mg jod/100g. Viktigt alltså att man har koll på all övrig jod hästen får i sig genom mineraler och foder om man ger salt med jod.

För mycket jod är giftigt.

Förresten, JOD, säg det många gånger, vilket fånigt ord *ja, jag är trött*

Himalayasalt hade jag använt. Ffa när man inte låter hästen dosera själv.

Har funderat på himalayasaltsten... Men varför är den sååå mycket bättre än den gamla hederliga saltstenen? :p
Tycker det verkar som många saker går i mode och inte alls är testat på hästar... Men jag kan absolut ha fel. Den ser iaf mycket godare ut :o

Tillägg.. Sökte lite på himalaya saltet. Tor jag håller mej till den hederliga saltstenen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 902
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London