Salt och olja?

Favina

Trådstartare
Jag har tidigare köpt salt från krafft. Köpte det förra året men har inte haft det på ett tag. Nu skall granngården läggas ner där jag bor och jag undrar om man kan ge vanligt salt som man har i maten till hästen istället?

Sedanm undrar jag om olja. Det är samma där att jag användt energi oil. Kan man ge vanlig olja? och isf vilken?

Kram Favina :bump:
 
Hejsan!
Du kan lika gärna köpa salt i mataffären till din häst, dock måste det vara salt utan JOD.
Olja kan du köpa i mataffären också men det ska vara Majsolja eller Matolja. INTE Rapsolja.
Jag ger min häst både salt och olja från mataffären och det funkar bra. :bow:
 
Matolja är ofta rapsolja, det finns inget som säger att rapsolja skulle vara fel att ge hästar.
Jodtillskottet från joderat salt kan vara farligt om man bor i väldigt jodrikka områden (havsbandet på västkusten) eller ger alger som ger ett rejält underskott i sig. I sveriges inland har fodret ofta ett underskott av jod o då är ett tillskott från salt bara positivt.
PL
 
Att matolja skulle innehålla Rapsolja har jag aldrig hört talas om!! På de foderföreläsningar jag har varit på har samtliga sagt att man ej ska ge Rapsolja då det påverkar hästens lymfkörtel som i sin tur påverkar hästens ämnesomsättning! Men matolja går bra att ge. Det är iaf vad jag har fått lära mig av utbildade foderrådgivare! :confused:
 
Antar att de menade sköldkörteln. Det är många år sedan man slutade odla rapssorter som innehöll sådana ämnen. Foderrådgivare som säger så idag vet inte vad de talar om.
PL
 
*nyfiken* vad har du för utbildning då?? inom foder alltså!
:confused:
 
Sist jag var med om att diskutera det här var på en 2 dagars foderkurs med 2 agronomer o en vet från ultuna inte för hästägare utan för folk med högskoleutbildning inom hästområdet.
PL
 
Hoppar in:
Vad innehåller matolja om det inte innehåller rapsolja? Har fått för mig att matolja kan vara lite vadsomhelst.
 
Jag är inte utbildad på foder, men har däremot fått höra att rapsolja är ok att ge hästar (finns ingen forskning på att det skulle vara dåligt), men att matolja ska man inte ge? Att matoljan kan innehålla dåliga råvaror eller ngt liknande? :confused:

Vet inte om det stämmer... :)

Mvh Huntress
 
Så länge vi pratar om livsmedelskvalitet så finns det inget idag som säger att den ena oljan är bättre el sämre än den andra.
Sen kan man ju tro o tycka om tex hur mycket enkel resp fleromättat fett o omega-3 resp omega-6 man vill ge.
O i de fallen stämmer rapsolja ganska bra med vad jag tror på.
PL
 
Jag har vanliga saltstenar till mina hästar.
Har gett rapsolja i många år till mina hästar. Friska, sunda välmående hästar! Så att rapsolja skulle vara farligt är mest en myt!
Vad jag däremot inte skulle ge hästar är den oljan som består av mixade oljor även från icke-växtriket!.....ren rapsolja, majsolja eller olivolja......
Jag köper råpressad rapsolja från min Lokalförening 5 liter för 25:- Och som sagt var...mina hästar mår toppen utan en enda sjukdom! Fertila och så vidare.....
 
om ni vill få reda på något anmärkningsvärt så använder man Bensen (supergiftigt) för att extrahera ut oljan.
sen använder man sig av andra kemikalier ör att få ute n ren ogiftig nyttig produkt! :cool:
:bump:
(Bara en parentes från en blivande kemiingenjör)

Men allvarligt, vilken olja får man absolut inte ge??
 
Kraffts olja är sojaolja(mycket fleromättade fetter) Välj en olja med mycket fleromättade fetter om du vill fortsätta på samma"spår". Majsolja och tistelolja är dom som jag vet innehåller mycket fleromättade fetter.

Jag personligen tror mer på det fleromättde fettet än mättat och enkel omättat till hästar. Kollar man på vilken typ av fett det är i tex havre och korn(som är de vanligaste fodrena till hästar i sverige) så har båda en hög halt av fleromättade fetter. Om man kollar på de fett typer som alla "special" oljor innehåller så är det också fleromättade fetter.
Jag har gjort lite egna "experiment" vad det gäller just majs och rapsolja...
En häst som fick olja för att få blankare päls och för att hålla hullet bättre(gick på rapsoljan i ca 1år)visst blev pälsen blankare, men så stor skillnad var det inte. 2 veckor efter bytet till majsolja syntes det tydligt att pälsen blivit ännu blankare och nu har hästen gått på majsolja i ca 8månader. Ägaren säger att nu har han ännu lättare att hålla hullet än tidigare.

Det finns ingen forskning(på hästar) att den ena oljan skulle vara bättre än den andra, men om man kollar på tex möss som fått olja med mycket fleromättat fett så såg man tydligt en ökad förmåga vid inlärning och när dom fick fett fattig kost så började dom bla äta sin avföring.
Alla djur och människors är beroende av fleromättade fettsyror efter som att detta "finns i" hjärnan och nerverna. Det man vet är att linolsyra är essentiell för hästar. Denna vanligast förekommande i fleromättade fetter.
Inte vet jag...
Men detta är vad jag vet och tror på...
Och så finns det dom som har helt andra åsikter.... men det finns ingen som kan säga att det ena är rätt eller fel efter som att det finns ingen förskning som styrker den ena oljan jämfört med den andra. I såna här fall får man helt enkelt ta det fakta som finns och skapa sin egen teori.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 069
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp