salt och mineraler på betet

P

prallan

Jag funderar på Basiblock, men vill se om någon har någon bättre idé. Det är ston med olika ägare i en sommarhage. Så, släng fram alla bra idéer!:laugh:

Sv: salt och mineraler på betet

Vi brukar slänga ut salt och mineralsten men bara om hästarna verkligen behöver det.
Har vi häst med på betet som sätter i sig saltstenen på ett naffs plockar vi undan dem och förser var och en med en dosering i krafthinkarna istället :)

Mineraler är inget måste bara för dom går på bete. Förstår inte varför de flesta underskattar betet så inni nordens. mineraler får hästen i sig via gräset. salt däremot behöver du ge.

Ok:) Så de får i sig allt via gräset, utom salt, och selen då?

Glömde...spara dina pengar ang basiblock. Det mesta i detta är ju baserat på melass, och om dina hästar bara äälskar melass så lär det gå åt med rasande fart, villket då kan få till följd, selenförgiftning. Basiblock innehåller nämligen 25 mg/kg. För det är inte alls ovanligt att en häst gott och väl kan sätta i sig 2 kg/dag av basiblocken...för det smakar gott. Den rekommenderade selendosen är 0.2 mg per 100 kg häst/dag, maxdos är 6 mg per 100 kg häst. En veckodos är ca 1-1,5 mg per 100 kg häst.

Så gå inte på denna dumma sak som basiblock.
Skulle INTE rekomendera basiblock. Dessutom så är det ytterst sällsynt hästar behöver selentillskott på bete.

bete är mycket e-vitaminrikt. Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Så bristsymtom anses vara välldigt liten på bete. Hästen utsätts ju inte direkt för extrema kraftansträgningar.

Jaha, där ser man! Vilken tur att jag hörde mig för först då, jag höll på att åka väääldigt långt, bara för att köpa "blocket":eek:

Glömde...spara dina pengar ang basiblock. Det mesta i detta är ju baserat på melass, och om dina hästar bara äälskar melass så lär det gå åt med rasande fart, villket då kan få till följd, selenförgiftning. Basiblock innehåller nämligen 25 mg/kg. För det är inte alls ovanligt att en häst gott och väl kan sätta i sig 2 kg/dag av basiblocken...för det smakar gott. Den rekommenderade selendosen är 0.2 mg per 100 kg häst/dag, maxdos är 6 mg per 100 kg häst. En veckodos är ca 1-1,5 mg per 100 kg häst.

Så gå inte på denna dumma sak som basiblock.
Skulle INTE rekomendera basiblock. Dessutom så är det ytterst sällsynt hästar behöver selentillskott på bete.

Håller med, hästarna verkligen äter i sig hinkarna, kan inte vara speciellt nyttigt... Dessutom innehåller väl de vitlök också om jag inte minns fel? Och dyra är de också, nej jag rekomenderar dom inte heller.

Det finns en variant utan vitlök, som jag hade tänkt köpa

Aha, den som jag har erfarenhet av innehöll så mkt vitlök att man höll på att storkna när man skar bort plasten vill jag minnas. Detta var ju iof 2-3 år sedan och då var det den enda sorten som fanns att tillgå i mina trakter. Om du behöver mineralbaljor har bla Hippo sådana, men det kanske räcker med en 10 kg's saltsten?

om man behöver stödfodra en häst som tappar mot slutet av betet, vad är bäst? havre eller ngt mer protein rikt typ lucern, eller ska man ta ngt mer full foder ex KRAFFT? Hö är ingen ide så länge det finns gräs, det ratar han.
Behöver man ge betfor på bete?

Ser svaret på min fråga längre ner, förlåt!

Senast ändrad:

Lusern skulle jag satsat på. Dels för den höga proteinhalten och dels för det faktiskt räknas som grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka