Sålt något på blocket på sistone?

in my humble opinion eller honest opinion

In my humble opinion

Som @vilde och @Sharpless säger, för att förtydliga att det bara är min egen subjektiva uppfattning.
Tack för svar. Har hört uttrycket innan men hade inte en tanke på att i en i övrigt helt svensk text ens fundera över att det skulle kunna vara en förkortning av ett engelskt uttryck.
Men nu har jag lärt mig något nytt!
 
Jag sålde en större vara via blocket för några månader sen.
Två hörde av sig, en köpte varan. :)
Lämnar aldrig ut numret utan vill sålla bort konstiga människor via mailen först.

Mindre saker säljer jag på tradera. Det händer dock sällan för jag orkar inte paketera och skicka om det bara gäller småsummor. Då ger jag hellre bort sakerna till någon i min närhet.
 
Sålde på Blocket i Septemper. Ett fordon. Valde att enbart sälja med mail som kontakt. Blev nerlusad av meddelanden. 30% la skambud utan att ha sett varan. Dessa ignorerade jag. 10% skrev nått kort om "sista priset-kompis"...dessa skrev jag ett högt pris till. Många bad om telenummer ist men jag skrev att jag kunde ringa upp om de var seriöst intresserade och insåg att jag inte tänkte ta ett skambud...där blev det tyst från ca 20% till.
Fick sålt snabbt.
 
Tradera är mycket enklare eftersom priset antingen är fast eller sätts via auktion. Har sålt en hel del via Tradera och det har i stort sett varit helt utan problem, en köpare var tydligen missnöjd med skicket och satte positivt omdöme men bara betyget 3, istället för att höra av sig till mig och skicka tillbaka vilket jag accepterar även om det aldrig hänt men annars har det gått helt utan mankemang med enbart positiva omdömen.
Håller med om att Tradera fungerar bra. Jag har sålt mycket och min erfarenhet är att ovana köpare gärna sätter 3 även om allt är bra. De tänker ungefär som gamla betygssystemet i skolan att 5 är typ ouppnåeligt.
 
Alltså vad fan är det här? Jag har lagt ut en sak på blocket och hade först mitt nummer dolt för att slippa nötter som ringer mitt i natten osv. Fick bara skambud av de som väl svarade. Gjorde om annonsen efter ett par veckor och gjorde mitt nummer synligt och hej vad det tog fart med intressenter! Men, alla hittills verkar vara 'bedragare", eller som jag skulle uttrycka mig, "rövhål".
Alla har också gemensamt hittills att de svarar via WhatsApp. Inget av deras nummer går att spåra till en privatperson men det kanske är dolt vad vet jag. Och när jag nämner något om bedragare så slutar de svara 🙄
Någon med erfarenhet eller säljer en saker via Tradera nu för tiden? Är det bättre där?
Jag säljer ( och köper) på blocket ibland. Lägger aldrig ut mitt nummer i annonsen. Dom får maila sen mailar jag tillbaka mitt nr om dom verkar seriösa.
Jättejobbigt att sälja begagnad bil där dock vill helst slippa det igen. Tar alltid betalt med Swish när dom hämtar.
Betalar aldrig i förväg när jag köper på blocket. Och pruta det ingår på blocket tycker jag och det är helt ok att pruta när jag säljer. Men skambud är inte ok. Tradera har jag slutat med. Tycker att det blivit dyrt där och mer skräp.
 
Håller med om att Tradera fungerar bra. Jag har sålt mycket och min erfarenhet är att ovana köpare gärna sätter 3 även om allt är bra. De tänker ungefär som gamla betygssystemet i skolan att 5 är typ ouppnåeligt.
Hmm, har du sålt mycket nyligen? Jag känner igen det från typ 7-10 år sen men absolut inte senaste par åren. Har numera 5 på allt och då är jag ändå ibland lite sen med att skicka. 🤭😬
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
 
Sålt smågrejer på Hästnet på slutet, aldrig mer! Hundra frågor om bilder, mått, prutande trots skitbilligt pris från början. Folk som absolut vill köpa - men inte skickar sin Swish utan återkommer tre dagar senare ”Oj! Jag glömde ju bara, varför har du sålt till någon annan?” Tradera har jag goda erfarenheter från, får bli det i framtiden :)
 
Jag har sålt en del saker på blocket och marketplace och båda är fulla med begragare särskilt på de lite dyrare sakerna. Jag gick nästan på det första gången men har lärt mig att känna igen dem nu. Problemet är bara att jag ibland dissar folk som jag tror är begragare men som sen visat sig inte vara det.

Jag rapporterar alltid dessa till facebook och blocket och hoppas de stänger av dem. Tyvärr öppnar de bara en ny profil.

Mina tips att undvika bedragare är: kolla deras profil om det går, bor de inte i Sverige ta bort!; Börjar de prata om kurir eller någon annan som ska hämta varorna så ta bort dem!, Den som vill köpa får komma själv!; Och det viktigaste av allt: Betala aldrig något till någon när det är DU som säljer, avsett vad de säger, även om de visar Paypalkvitto som såklart är falskt.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
Jag satte ut reggnr. Fordonet var ju försäkrat. Jag tyckte det var smidigt att köpare kunde slå på det själv så fick jag 100 mindre frågor.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
Annonser utan regnummer bläddras normalt sett förbi, jag vill kolla upp fordonet i lugn och ro. Men det finns ju folk som har all tid i världen att ringa och fråga säljaren en massa och be om regnummer så det blir säkert affär ändå till slut.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
Jag har tyckt att det är lättast att visa regnumret. Då kan folk kolla bäst de vill och jag slipper frågor av typen "vad är det för regnummer så att jag kan göra koll?".
 
Jag sätter aldrig ut regnummer på fordon jag säljer, eller visar omaskad regskylt på bild. Det är av ren självbevarelsedrift, jag väljer bort risken (också empiriskt belagd) att få oplanerade och oönskade hembesök av halvseriösa spekulanter och tokprutare. Den som inte orkar inleda en rimligt hövlig dialog på mail och be om regnumret, ser jag som regel inte som en intressant köpare.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
Om man inte skriver reg så kan man väl iaf kopiera in informationen själv tycker jag. Sen när man hittar en vettig köpare kan man ge så att dom kan dubbelkolla.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.
Om det inte är något väldig dyrbart och speciellt fordon skulle jag inte maskera regnummer, det gör det så mycket enklare för köpare att kolla upp historiken på fordonet, besiktningar. ägarbyten o.s.v. Samma information är ju helt synlig för alla när man kör omkring på vägarna så jag tror inte det ökar risken för stöld.
 
Hur tänker ni med att skriva ut reg nummer? Jag tittar lite på hästtransporter och en del visar inte reg numret, jag antar att det beror på att de är rädda för stöld. Men som köpare är det så väldigt smidigt om reg nummer finns tillgänglig för att kolla upp vikter och dyl.

När jag sålt fordon (en hästtransport, och så ett gäng billiga bilar) så har jag inte maskerat regnr. Skulle jag sälja ett dyrare fordon, i synnerhet ett släp (som ju lär vara rätt okomplicerat att sno om en vill..), skulle jag kanske bara skriva relevant information i annonsen själv till att börja med.

När jag köper fordon vill jag veta reg.nr för att kunna kolla upp fordonet. Jag kollar inte bara vikter etc, utan också att den som lägger upp annonsen står som ägare. (Jag orkar inte med nåt krångel utan vill veta säkert att det går rätt till. Står det i annonsen att "säljer bilen åt morfar, fullmakt finns" så är det okej - men annars åker jag inte ens och tittar om "fel" person är reggad som ägare.) Jag kollar också upp eventuella skulder mm. Och allt sånt vill jag helst kolla av innan jag ens tittar på fordonet ifråga.
 
Hmm, har du sålt mycket nyligen? Jag känner igen det från typ 7-10 år sen men absolut inte senaste par åren. Har numera 5 på allt och då är jag ändå ibland lite sen med att skicka. 🤭😬
Jo då. Händer fortfarande ibland. Jag säljer kanske 10-20 saker per år. Jag är alltid noga med bilder, beskrivning, fraktkostnad och skickar blixtsnabbt. Ändå får jag en 3 någon gång ibland. I övrigt har jag bara 5.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp