Sålt något på blocket på sistone?

Gramse

Trådstartare
Alltså vad fan är det här? Jag har lagt ut en sak på blocket och hade först mitt nummer dolt för att slippa nötter som ringer mitt i natten osv. Fick bara skambud av de som väl svarade. Gjorde om annonsen efter ett par veckor och gjorde mitt nummer synligt och hej vad det tog fart med intressenter! Men, alla hittills verkar vara 'bedragare", eller som jag skulle uttrycka mig, "rövhål".
Alla har också gemensamt hittills att de svarar via WhatsApp. Inget av deras nummer går att spåra till en privatperson men det kanske är dolt vad vet jag. Och när jag nämner något om bedragare så slutar de svara 🙄
Någon med erfarenhet eller säljer en saker via Tradera nu för tiden? Är det bättre där?
 
Alltså vad fan är det här? Jag har lagt ut en sak på blocket och hade först mitt nummer dolt för att slippa nötter som ringer mitt i natten osv. Fick bara skambud av de som väl svarade. Gjorde om annonsen efter ett par veckor och gjorde mitt nummer synligt och hej vad det tog fart med intressenter! Men, alla hittills verkar vara 'bedragare", eller som jag skulle uttrycka mig, "rövhål".
Alla har också gemensamt hittills att de svarar via WhatsApp. Inget av deras nummer går att spåra till en privatperson men det kanske är dolt vad vet jag. Och när jag nämner något om bedragare så slutar de svara 🙄
Någon med erfarenhet eller säljer en saker via Tradera nu för tiden? Är det bättre där?
Jag lägger mest ut på marketplace nuförtiden. Tror att det är mest där det händer.
 
Alltså vad fan är det här? Jag har lagt ut en sak på blocket och hade först mitt nummer dolt för att slippa nötter som ringer mitt i natten osv. Fick bara skambud av de som väl svarade. Gjorde om annonsen efter ett par veckor och gjorde mitt nummer synligt och hej vad det tog fart med intressenter! Men, alla hittills verkar vara 'bedragare", eller som jag skulle uttrycka mig, "rövhål".
Alla har också gemensamt hittills att de svarar via WhatsApp. Inget av deras nummer går att spåra till en privatperson men det kanske är dolt vad vet jag. Och när jag nämner något om bedragare så slutar de svara 🙄
Någon med erfarenhet eller säljer en saker via Tradera nu för tiden? Är det bättre där?
Tradera är mycket enklare eftersom priset antingen är fast eller sätts via auktion. Har sålt en hel del via Tradera och det har i stort sett varit helt utan problem, en köpare var tydligen missnöjd med skicket och satte positivt omdöme men bara betyget 3, istället för att höra av sig till mig och skicka tillbaka vilket jag accepterar även om det aldrig hänt men annars har det gått helt utan mankemang med enbart positiva omdömen.
 
Tycker det är ganska olika beroende på vad man säljer på blocket. Begagnade bilar är nästan omöjligt att sälja, man blir översköljd av skambud på dåligt formulerad svenska. Men en del andra avdelningar tycks fungera ganska bra
 
Detta gällde en helt ny teknikpryl. När jag la in mitt nummer så hörde fem stycken av sig omgående och var väldigt på och ville använda dig av en så kallad kurir. Den första lät tyvärr seriös så jag tog bort annonsen, så det var först när jag såg länken han bifogat med sin betalning som jag backade och då tystnade han direkt och slutade svara. Även tre stycken som hörde av dig efter att annonsen var borttagen. Lägger aldrig ut mitt nummer igen iaf🙄
 
Både Blocket och Marketplace funkar finfint imho, men jag väljer vid varje tillfälle vilken av tjänsterna jag vill använda.

Blocket har fördelen i den rikstäckande penetrationen, "alla" använder Blocket. Att annonserna kostar pengar ser jag själv som en fördel när jag är köpare; det innebär en tröskel som sållar bort många av de mest förvirrade tokdårarna. Som säljare har jag fördelen att inte behöva skylta med min identitet utan kan helt enkelt negligera skambud och idiotfrågor.

Marketplace har förstås en fördel i att det är (ekonomiskt) gratis, jag väljer ofta den kanalen när jag vill sälja något för relativt litet pengar och/eller där jag har anledning att tro att köpare finns lokalt. Samma sak när jag vill köpa något för litet pengar och lokalt. Att plattformen är lättillgänglig och kostnadsfri betyder dock att andelen förvirrade tokdårar är påtaglig imho, både på köp- och säljsidan. Jag upplever också en nackdel i Marketplace irrationella sök- och visningsmiljö. Visningsordning, sökkriterier, nya och mycket gamla annonser om varandra, allt på Facebooks vanliga oförutsägbara och AI-predikterade villkor.

Smalt nischade prylar har jag ibland sålt och köpt via Ebay, överlägsen geografisk täckning och (imho) låg andel förvirrade tokdårar men dyrt att sälja och känns litet klumpigt.

Tradera tycker jag funkar bra för billiga varor men ogillar egentligen auktionsupplägget.
 
Detta gällde en helt ny teknikpryl. När jag la in mitt nummer så hörde fem stycken av sig omgående och var väldigt på och ville använda dig av en så kallad kurir. Den första lät tyvärr seriös så jag tog bort annonsen, så det var först när jag såg länken han bifogat med sin betalning som jag backade och då tystnade han direkt och slutade svara. Även tre stycken som hörde av dig efter att annonsen var borttagen. Lägger aldrig ut mitt nummer igen iaf🙄
Trodde kurirgrejen hörde till marketplace, alla jag vet som har annonserat har klagat på spammandet
 
Jag säljer helst via Marketplace eller tradera. Blocket använder vi som annonsplats för vårt företag med blocketbutik.
Tyvärr får man MÅNGA idiotsvar, det finns långt fler kränkta medelålders män än man kan tro.. Och när dom blir kränkta av en annons så måste dom kräkas ur sig det i 5-6mail. Helt otroligt.. Tyvärr är annonser ett måste:rofl:
 
Alltså vad fan är det här? Jag har lagt ut en sak på blocket och hade först mitt nummer dolt för att slippa nötter som ringer mitt i natten osv. Fick bara skambud av de som väl svarade. Gjorde om annonsen efter ett par veckor och gjorde mitt nummer synligt och hej vad det tog fart med intressenter! Men, alla hittills verkar vara 'bedragare", eller som jag skulle uttrycka mig, "rövhål".
Alla har också gemensamt hittills att de svarar via WhatsApp. Inget av deras nummer går att spåra till en privatperson men det kanske är dolt vad vet jag. Och när jag nämner något om bedragare så slutar de svara 🙄
Någon med erfarenhet eller säljer en saker via Tradera nu för tiden? Är det bättre där?
Vi sålde två bilar via blocket i somras. Prisklass 4000 och 70 000kr. Båda gångerna skrev vi ut telefonnummer (sonen sålde den billigare bilen) och visst var det en del skambud men de som väl kom och tittade var trevliga och det kändes ok. Ibland är det svårt att kommunicera via korta meddelande via sms, speciellt om svenska språket är bristfälligt.
 
För egen del har jag inga problem med att någon lägger ett lågt bud så länge de inte är otrevliga, det är ingen skillnad tycker jag jämfört med att starta en auktion från 1 krona på Tradera. Det tar mig bara någon sekund att svara "Tyvärr, nej" och öm det inte finns någon prutmån skriver jag alltid "Fast pris" i annonsen.

Något jag också alltid försöker göra är att svara alla, om än kort, om det inte uppenbart är spam eller försök till bedrägeri. Att strunta i att svara, vilket ganska många gör nuförtiden, är direkt otrevligt tycker jag.

Det värsta med att bli otrevligt bemött tycker jag är att det påverkar en att själv ta efter, inte första gången men om det sker upprepade gånger är det svårt att inte påverkas negativt och det är inget bra.
 
Senast ändrad:
Slutat sälja saker på blocket eller andra ställen.
tele samtal med nya kompisar som ska ha bästa priset. orkar inte hantera alla prutare, kommer inte i tid, sen pruta mer efter överenskommelse.
Jag är enkel, jag ger pris, vill du köpa så köp om inte dra. varit för snäll för mycket.
 
Ja att folk lägger skambud får man väl stå ut med, det var mer alla bedrägeriförsök jag blev konfunderad över? Var längesen jag sålde något på blocket så det kanske är så det ser ut nu.
 
Telefonnummer eller skarp mail lägger jag aldrig ut i säljannonser, oavsett plattform. Risken (empiriskt belagd) för i bästa fall energidränerande kommunikation överstiger chansen till positivt mervärde, imho. Jag väljer att själv kunna selektera vilka mailväxlingar eller telefonsamtal jag vill gå in i.
 
Ja att folk lägger skambud får man väl stå ut med, det var mer alla bedrägeriförsök jag blev konfunderad över? Var längesen jag sålde något på blocket så det kanske är så det ser ut nu.
Det var ett tag sedan jag också sålde på Blocket så det kan nog stämma.
 
Jag har haft några annonser ute på sistone och jag tycker att det funkat hyfsat. Jag får egentligen inga som helst idiotsamtal. Däremot en del meddelanden via appen men det går snabbt att svara på. Dvs alla skambud jag fått kommer via meddelanden och de går snabbt att svara på. Men jag har inte sett några bedrägeriförsök på mina annonser.
 
Både Blocket och Marketplace funkar finfint imho, men jag väljer vid varje tillfälle vilken av tjänsterna jag vill använda.

Blocket har fördelen i den rikstäckande penetrationen, "alla" använder Blocket. Att annonserna kostar pengar ser jag själv som en fördel när jag är köpare; det innebär en tröskel som sållar bort många av de mest förvirrade tokdårarna. Som säljare har jag fördelen att inte behöva skylta med min identitet utan kan helt enkelt negligera skambud och idiotfrågor.

Marketplace har förstås en fördel i att det är (ekonomiskt) gratis, jag väljer ofta den kanalen när jag vill sälja något för relativt litet pengar och/eller där jag har anledning att tro att köpare finns lokalt. Samma sak när jag vill köpa något för litet pengar och lokalt. Att plattformen är lättillgänglig och kostnadsfri betyder dock att andelen förvirrade tokdårar är påtaglig imho, både på köp- och säljsidan. Jag upplever också en nackdel i Marketplace irrationella sök- och visningsmiljö. Visningsordning, sökkriterier, nya och mycket gamla annonser om varandra, allt på Facebooks vanliga oförutsägbara och AI-predikterade villkor.

Smalt nischade prylar har jag ibland sålt och köpt via Ebay, överlägsen geografisk täckning och (imho) låg andel förvirrade tokdårar men dyrt att sälja och känns litet klumpigt.

Tradera tycker jag funkar bra för billiga varor men ogillar egentligen auktionsupplägget.
Helt OT.

Men vad betyder imho som du skriver flera gånger? Eller har det blivit något konstigt via autokorrekt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp