Salt & lucern

S

Starport

om hästen inte slickar på salt stenen. kan man ge den extra då? Hur mycket ska den ha varje dag då?

vad är lucern bra för och vad består det av??
:D :bow:

Sv: Salt & lucern

vet inte riktigt hur mycket man ska ge i salt.

Lusern är ju som typ hö i pellets form finns även hackad strå.
jag ger min häst lusern fär att gå upp i vikt.. :)

jo men han får också lucern för att gå upp i vikt.

lucern är grovfoder i from av baljväxter som har ett högre proteinvärde..
30 gram salt är rekommenderas dos om hästen inte slickar på sin saltsten eller inte har saltsten..

säcken står ju till väggen :P
orka lyfta :P
men ger du de till kväll eller morgon?

då är man verkligen lat om man hellre frågat på forum än läser på säcken man har hemma.. i värsta fall kan man faktiskt gå in på företagets hemsida och läsa vad lucern innehåller.. är man för lat för det kan man använda sökfunktionen här på buke..

joo men jag drev lite med min kompis.. och du vet inte vart säcken står.. bakom ett par tunnor så man får sträcka sig för att ta lucernet.. Men jag ville mest veta vad det var bra för..!!

vem i all världen köpte lucernet utan att veta vad det är och vad det är bra för? :confused:

hoppas att du inte är hästägare.. för hästens kull menar jag.. vem vet vad du ger din häst härnäst liksom, 1½ kg soja kanske?

har du pejl på hur mycket 30 gr är i msk? Jag har ingen våg som kan ta så små mängder, det är därför jag frågar. Jag ger min häst 1 msk salt per dag i kraftfodret men det kanske är för lite?!

Starport skrev:
om hästen inte slickar på salt stenen. kan man ge den extra då? Hur mycket ska den ha varje dag då?

vad är lucern bra för och vad består det av??
:D :bow:

lusern är ett grovfoder
(som ett fint hö i pelletsform eller hackat strå)
jag ger det som ett komplement till mitt hö eftersom jag inte vet värdena i höet och min häst tunnade ur....
salt har jag tidigare gett löst, 1msk till stor häst

AnnikaH skrev:
har du pejl på hur mycket 30 gr är i msk? Jag har ingen våg som kan ta så små mängder, det är därför jag frågar. Jag ger min häst 1 msk salt per dag i kraftfodret men det kanske är för lite?!
väg upp 300 gram salt då, och dela på 10.. t.ex blir det 1,5 dl så är30 gram = 1 msk (15 ml)

På säcken står det ju typ: Innehåll: Lusern och melass. Ingen större hjälp om man inte vet vad lusern är ^^

man kan söka på internet eller här på buke :idea: det finns många trådar som tar upp vad lucern är..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 237
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur