Salt i hagen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Suuz

Hästen har börjat slicka min hy, antar att hon vill ha salt! Ska jag hänga in en sådan gigantisk saltsten så alla kan komma åt? Har inte sett saltstenar i de andra sommarhagarna nämligen... Är det en god idé i denna värmen?

FOTNOT: jag är svettig, därför smakar jag salt :) denna förbaskade värme!
 
Sv: Salt i hagen?

Hästar ska alltid ha tillgång till salt (speciellt när det är varmt). De andra kanske tar in sina på natten och har saltsten i boxen.

PS: Det här borde höra till grundkunskaperna om man har häst.
 
Sv: Salt i hagen?

Nej, de "andra" tar inte in sina hästar i boxen under natten. Alla går ute 24-7. Utan saltsten, så är det i alla 4 sommarhagar. Nu pratar vi om ~40 hästar, ston, valacker och föl. Funderade mer i termer av om min häst ville ha salt i hagen...

Bara för att jag ställde en fråga så betyder det inte att jag ville ha ett spydigt svar. Är detta vad bukefalos.com är? En bunt wannabees som inte har något liv än att sitta framför datorn och svara på frågor...
 
Sv: Salt i hagen?

Vi har saltsten i nästan alla våra hagar. Jag tycker ni borde köpa en saltsten till varje sommarhage iallafall. :D
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Bara för att jag ställde en fråga så betyder det inte att jag ville ha ett spydigt svar. Är detta vad bukefalos.com är? En bunt wannabees som inte har något liv än att sitta framför datorn och svara på frågor...

word :bow:
 
Sv: Salt i hagen?

När hon stod inne så rörde hon inte saltstenen (förutom den natten hon hade plockat ner den och lagt den i vattenhinken). Ska nog köpa en 10kg och hänga upp i ett träd... Och hoppas att hon låter min hud vara :)
 
Sv: Salt i hagen?

Mina har saltsten i hagen, men har hittills inte använt den... Men brukar alltid lägga ut en för säkerhets skull ändå.
 
Sv: Salt i hagen?

Våra har snart tryckt i sig en sån där stor saltsten, de är 5 st i hagen. Salt och vatten ska man ha när hästen går på bete.
 
Sv: Salt i hagen?

Mitrolle skrev:
Våra har snart tryckt i sig en sån där stor saltsten, de är 5 st i hagen.
Samma med våra, de tar sig en slick på saltstenen då och då under dagen och ofta i samband med att de dricker vatten.
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Bara för att jag ställde en fråga så betyder det inte att jag ville ha ett spydigt svar. Är detta vad bukefalos.com är? En bunt wannabees som inte har något liv än att sitta framför datorn och svara på frågor...

Ja!!:bump:
 
Sv: Salt i hagen?

Halloj!

Här är ett par artiklar som du kan läsa om du orkar.

http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=C83C58E1214A4146

http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=D6B36DA28963424E

Det är väldans viktigt med salt nu när det är varmt och man ska inte glömma mineralbehovet. Jag har stora saltstenar till mina hästar i gräshagen men funderar allvarligt på om jag ska tillsätta extra salt i ponnyns foder för han kissar mycket och arbetas ganska hårt. De andra käkar friskt av saltstenen och kissar inte alls lika mycket som honom...

;) Krocket - alltid frågvis och vetgirig. "Frågar man inte får man heller inget veta." Så fråga på du, tycker jag. :D
 
Sv: Salt i hagen?

La in en saltsten igår i hagen och ingen har rört den ännu... Den är runtsparkad däremot :)

Vet att hästar avsöndrar mer natrium och kalium i sitt svett än oss människor, medan vi har större procent vatten. Våran svettningsfunktion är för att kyla ner blodet i kroppen att vi inte bli överhettade, när svetten dunstar från huden bli vi lite "svalare", antar att svetten har samma funktion för hästar MEN varför är hästars svett annorlunda? Är det en nackdel för hästen att ha för mycket Na och K i kroppen när värmen och ansträngningen stiger? Eller är det en fördel att dessa elektrolyter försvinner för att sedan ersättas med ännu mer salt? Kanske är det för att hästens kropp svettas ut Na och K följer vattnet efter och sedan nedkylning! Men om detta är en fördel varför fungerar inte människokroppen likadant?

Exempel: Jag svettas inte i hårbotten men däremot på pannan! Hästar är täckta med hår och svettas som mest DÄR dessa hårstrån har varit i kontakt med något (sadel, träns osv). Eftersom bakbensmusklerna är störst skulle jag tycka att de skulle bli svettiga, men bogen blir det istället. Fysiologin bakom det?

Hästar på sommarbete i gassande sol är inte "blöta" som hästar som varit under träning med utrustning. Men de svettas ändå? Och behöver massvis med saltsten? Kan man inte ge koksaltlösning istället? Om solen skulle vara för het skulle inte hästarna flytta sig till skuggan istället för att envisas med att stå i solen? Är solen bättre än insekterna i skuggan?

Inlägget blev en aning längre än vad jag hade tänkt, ursäkta eventuella kontradiktioner och ologiska resonemang!
 
Sv: Salt i hagen?

en liten följdfråga på detta.. räcker det om man tar in hästen en gång dagligen och erbjuder den saltsten i samband med att den får mat??
 
Sv: Salt i hagen?

bubbel skrev:
en liten följdfråga på detta.. räcker det om man tar in hästen en gång dagligen och erbjuder den saltsten i samband med att den får mat??


Jag skulle ha fri tillgång i hagen. de känner inte alltid att de behöver salt har jag fått lära mig. dvs den kan vara i behov av salt men ändå inte slicka på saltstenen... ännu viktigare då att det verkligen finns salt till hands närhelst den skulle vilja...
jag har tillochmed fått rådet att fodra extra salt i fodret då min knappast använder saltstenen alls. frågade om det, och fick då svaret från bla. PL här på forumet att hästen INTE nödvändigtvis "känner av" sitt eget behov automatiskt.
 
Sv: Salt i hagen?

Häng upp stenen i ett träd (om det är en sådan stor med hål i). Så håller den sig ren och fräsch.
 
Sv: Salt i hagen?

Kan tillägga att vår häst har fri tillgång till salt både ute och inne men rör ingen av stenarna. Han svettas kopiöst och vi måste ge salt i maten.
 
Sv: Salt i hagen?

jag kan inte ha saltsten i hagen eftersom mina hästar älskar salt oavsätt om de har behov eller inte av salt så äter de bokstavligen upp hela klossen på nån dag:crazy:
och det blir rännskita i dagar efter det:crazy:

Så jag ger salt i fodret istället och har bara mineralsten i hagen som de slickar på då och då men de får även mineraler i fodret så jag vet att de har fått i sig dagsbehovet!
 
Sv: Salt i hagen?

Suuz skrev:
Vet att hästar avsöndrar mer natrium och kalium i sitt svett än oss människor, medan vi har större procent vatten. Våran svettningsfunktion är för att kyla ner blodet i kroppen att vi inte bli överhettade, när svetten dunstar från huden bli vi lite "svalare", antar att svetten har samma funktion för hästar MEN varför är hästars svett annorlunda? Är det en nackdel för hästen att ha för mycket Na och K i kroppen när värmen och ansträngningen stiger? Eller är det en fördel att dessa elektrolyter försvinner för att sedan ersättas med ännu mer salt? Kanske är det för att hästens kropp svettas ut Na och K följer vattnet efter och sedan nedkylning! Men om detta är en fördel varför fungerar inte människokroppen likadant?

Exempel: Jag svettas inte i hårbotten men däremot på pannan! Hästar är täckta med hår och svettas som mest DÄR dessa hårstrån har varit i kontakt med något (sadel, träns osv). Eftersom bakbensmusklerna är störst skulle jag tycka att de skulle bli svettiga, men bogen blir det istället. Fysiologin bakom det?

Hästar på sommarbete i gassande sol är inte "blöta" som hästar som varit under träning med utrustning. Men de svettas ändå? Och behöver massvis med saltsten? Kan man inte ge koksaltlösning istället? Om solen skulle vara för het skulle inte hästarna flytta sig till skuggan istället för att envisas med att stå i solen? Är solen bättre än insekterna i skuggan?

Inlägget blev en aning längre än vad jag hade tänkt, ursäkta eventuella kontradiktioner och ologiska resonemang!


Knuffar upp, är också nyfiken... ;)
 
Sv: Salt i hagen?

kl

Jag ger mina hästar salt i fodret när de är på bete eftersom jag inte vill att fölet skall sätta i sig en massa salt. Så de äldre får varje dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 498
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 170
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 043
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp