Salt, dagsranson?

heland68

Trådstartare
Finns det någon som kan råda mig vad gäller vilken typ av salt man bör utfordra sin häst med och hur mycket per dag? Saltsten är tyvärr inget alternativ för oss. Tackar på förhand!
 
Sv: Salt, dagsranson?

Jag köper en 600g burk i affären för ca 7kr. Själv använder jag den med utan jod och som benäms finsalt. Den räcker för mig ca 1 månad. Hur mycket du ska ge beror ju på hur mycket du tränar och beroende på årstid. Men för själva underhållet bör du ge ca 20g salt/dag för en häst på ca 500kg. Glöm inte att dra av för det salt som finns i mineralfodret/färdigfodret.

Kan bara nämna att då min häst har gjort ett travlopp så ger jag honom ca 100g salt på kvällen då vi kommer hem, just för att återställa svettförlusterna. Efterföljande dagar får han sedan 30g salt/dag. Sen har han ju sin saltsten i boxen också :d .
 
Sv: Salt, dagsranson?

Jag köper grovsalt i 2kg-påsar för ca 8-9:- på Willys.
Ger en msk/dag, vilket motsvarar ca 20 g.
 
Sv: Salt, dagsranson?

Jag skaffade fodersalt från Krafft på Granngården, en säck med 10 kilo. Det var säkert över ett år sedan och den är inte slut än, men jag har i och för sig inte använt något under sommaren nu, och i våras hade jag bara en häst att fodra också. Har alltid saltssten i boxen och under sommaren finns alltid en i hagen.
 
Sv: Salt, dagsranson?

Tack allihop för svaren. Min häst är en fjording på ca 500 kg så då kan antagligen underhållsdosen på 20 gr passa honom bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 259
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp