Salmonella hittat i hundgodis!

Red_Chili

Trådstartare
Idag pratas det på nyheterna om att man hittat salmonella och andra otäckheter i tex grisöron. Mer om det här: http://www.svt.se/nyheter/sverige/hundgodis-innehaller-salmonella

Själv är jag glad att jag ger grisknorrar istället, sådana som kommer från svensk gris och är köpta i mataffär. Eller så ger jag revben, nackkotor, kycklingvingar, hel kyckling... Torkade produkter vågar jag mig inte på och nu verkar det ju som om det var klokt av mig :/
 
Sv: Salmonella hittat i hundgodis!

Samma här, inget torkar eller rökt till min hund. Senast idag var kompisens hundar dåliga i magen efter att ha ätit torkade/rökta knorrar. Ska samla ihop mitt förråd av gris som jag har i frysen och skänka till henne så hon har något vettigt att ge hundarna att tugga på :)
 
Sv: Salmonella hittat i hundgodis!

Men hur är det med salmonella på hund egentligen? Jag tänker på alla som ger rå kyckling...
 
Sv: Salmonella hittat i hundgodis!

Eftersom hundar har helt annat matsmältningssystem än vad vi människor har så är det väldigt svårt för hundar att drabbas av salmonella. Det är väl i princip bara hundar som redan har nedsatt immunförsvar som riskerar att drabbas.

Nu är jag en av alla som ger rå kyckling till hundarna någon gång ibland, men jag är noggrann med att bara ge svensk kyckling. Rent spontant känns det även som om matvarorna tänkta till människor är betydligt mer kontrollerade än sådant tänkt till hundgodis. Salmonella hos svensk kyckling är väldigt, väldigt ovanligt och min tanke är att eventuell salmonellasmitta hinner upptäckas snabbare här jämfört med om kycklingen kommer från andra länder.

Men ja, det är väl inte främst med tanke på hundarna som det är klokt att undvika sådant som kan vara salmonellasmittat utan det faktum att det lätt smittar människor.
 
Sv: Salmonella hittat i hundgodis!

Salmonella är som sagt extremt ovanligt i svensk kyckling, lägg på att det är ovanligt att hundar blir smittade så är risken så gott som noll. Det är inte salmonella man oroar sig för i kyckling, utan campylobacter (vilket också är ovanligt i svensk kyckling), vilket många hundar redan bär på, speciellt yngre hundar, utan att vara sjuka.
 
Sv: Salmonella hittat i hundgodis!

Jag tror inte att det är så farligt för hundarna. Däremot ägarna som hanterar dem, kanske förvarar nära sin egen mat och låter bli att tvätta händerna efter att ha gett hunden godiset.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Stämmer detta? "VIKTIGT FÖR HUNDÄGARE!!! Läs och sprid!!! Hundgodis tillverkat i Kina har dödat el skadat över 200 hundar i USA...
Svar
8
· Visningar
2 098
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp