Sällskapsspel

Camel Up är senaste favoriten här hemma. Snyggt rent visuellt, enkelt att lära sig men klurigt att vinna. Man spelar på ett kamel-race där man i viss mån kan påverka händelseförloppet. Fungerar både med barn och vuxna. :up:
 
Jag älskar Cluedo! (men många gillar ju tyvärr inte det) Annars är Ticket to ride, King of Tokyo, Dixit och Catan spel de flesta uppskattar, inte så komplicerade.

Senaste favoriten här är Quacks of Quedlinburg. En bagbuilder med precis rätt balans mellan tur och skicklighet, kan verka komplicerat vid första anblick då det är många komponenter men det är väldigt simpelt.

Är man flera som spelar (5+) är både Gift trap och Ryktet går himla roliga.

Gillar man kortspel kan jag varmt rekommendera Skip-bo, Love letter eller Exploding kittens.

Monopol är ett skitspel egentligen. Om man ändå av outgrundlig gillar monopol trots att det är sjukt obalanserat (medvetet!) så är Power grid eller New York något som kanske kan falla en i smaken.

Vill man ha party spel är Jungle Speed oslagbart om man gillar dexterity games. Klassikern med andra ord fungerar också. Min favorit i den här kategorin är dock Skull, som bluff men simplare och roligare.

Vill man nosa lite på spel som är lite mer komplicerade utan att vara aaaaltför invecklade så är Terraforming Mars ett bra val, dessutom är det delvis samarbete vilket kan vara bra för nybörjare.

Gillar man samarbetsspel överlag vet jag att många uppskattar Pandemic även om jag personligen inte är så förtjust i det.

Är man en sån som gillar Yatzy kan man uppgradera till Clever som är som Yatzy fast bättre.

Ska man spela med barn är mina favoriter Labyrint (klassiker!), Gold armada eller Vildkatten.
 
Utöver de redan nämnda klassikerna som tex Ticket to ride, Catan, Powergrid så skulle jag säga Skogen och Sjön. Väldigt välkonstruerade och funkar med både vuxna spelnördar och barn. När då då tycker jag är roligt och lättspelat, och även Carcassonne om man kan tänka sig pusselspel.
 
Jag gav bort Hundra hundar i julklapp till en barnfamilj med barn 7-15 och det var uppskattat. Jag såg på när dom spelade och hade gott kunnat tänka mig att vara med🙂
 
Jag spelade mycket Labyrinth när jag var i mellanstadieåldern. Nu spelar vi och sexåringen det mycket. Han slår oss lätt ibland, utan att fuska det minsta, då det är både strategi, lite tur och lite sabotage mot varandra inblandat. Det går ut på att samla ihop figurer, genom att ta sig fram genom en labyrint där väggarna är rörliga. Så spelet ter sig lite olika varje gång.
 
Ålder 9 - 62 år typ. Erfarenhet varierar. Vi gillar att tävla mot varandra men Monopol är en favorit
Då hade jag tittat på Ticket to Ride i första hand. Finns en hel del expansioner att köpa till efterhand som man blir mer avancerade spelare.

Carcassonne och Settlers of catan är också bra spel som skulle kunna passa bra och båda dessa har också en mängd expansioner man kan utöka med efterhand.
 
Kingdomino är ett annat spel jag gillar i ungefär samma kategori. Man plockar brickor och lägger ett landskap runt sitt slott. Brickorna ger olika poäng och det är klurigt att få till en smart taktik när det kommer till symmetri, turordning att välja brickorna (som baseras på vad man valde föregående tur) och plocka mest poäng.

Ett exempel när jag inte lyckades särskilt bra. :angel:

9E60E7A9-32CE-4ACA-9076-EA17776FAC10.jpeg
 
Ja, vi gillar att spela sällskapsspel, men behöver lite tips. Vi gillar en salig blandning såväl Uno, Diamanten, Ali Baba som Spingo. Har ni några att rekommendera?

Jag vet inte om detta raknas som ett spel, eller mer av en lek? Om du ar ute efter hog energi snarare an strategi ar detta en vinnare dock!

Min grupp av vanner spelar ibland ett spel som vi kallar "chapeau" - ingen aning om det finns ett svenskt namn tyvarr!
Fordelen med detta spel ar att du endast behover papper, penna och en hatt/nagonstans att forvara papperslapparna.

Deltagarna delas upp i lag med typ 3/4 medlemmar.
Alla deltagare far i uppdrag att skriva ner 5-10 kanda personer (kanda pa sa satt att alla deltagarna bor kanna till dem, sa det kan t.ex. vara en gemensam bekant) pa individuella lappar. Dessa viks och laggs i hatten.

Lagen turas sedan om att under tidspress gissa sa manga av namnen som mojligt fran en utvald lagkamrat.
I forsta omgangen ar det "Taboo" - den som laser lapparna ska beskriva personen pa lappen utan att namna namnet sa att lagkamraterna kan gissa
Andra omgangen - Charader
Tredje omgangen - Personen beskrivs med ett ord

Varje ratt gissning ger ett poang. Laget far gissa under 1 minut. Nar alla lapparna ar slut gar spelet vidare tills nasta omgang.
Lagest med flest poang efter sista omgangen vinner/
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver tips på mobilspel. Jag har spelat igenom alla Five bn (New York Mysteries, Lost lands osv) spel och söker nu nya liknande...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: Kirre
·
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
560
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 376
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag behöver tips om 'litet' snabbt smart roligt sällskapsspel som ska vara till svärsonen i julklapp. Det får inte vara spel som håller...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 853
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp