Sällskapsspel

Fraggel_Tess

Trådstartare
Ja, vi gillar att spela sällskapsspel, men behöver lite tips. Vi gillar en salig blandning såväl Uno, Diamanten, Ali Baba som Spingo. Har ni några att rekommendera?
 
Åhh Diamanten älskade jag när jag var yngre :love: har inte spelat det på många år.
Jag rekommenderar klassikern Monopol. Finns ju i olika varianter om man vill anpassa sig till yngre spelare åxå.
 
Jag gillar 1313 Dead End Drive. Du ska bli först med att mörda alla dina konkurrenter i jakten på ett stort arv :angel:
 
Mysterium tycker jag är roligt, en är en osalig ande som bara får kommunicera genom väldigt wacky kort till övriga som är medium och ska tolka korten. Tillsammans ska man lista ut en mördare, en mordplats och ett vapen som är förutbestämt av anden. Svårighetsgraden kan man variera.
 
ricochet robots är roligt!
Set, otroligt enkelt, men väldigt komplext
Carcassonne är en annan klassiker :)

monopol som några tipsat om är ju så tråååkigt. Efter 15min vet man vem som kommer vinna och sen tar det sjukt lång tid att komma fram till att den som lett hela tiden vinner :o
 
Senast ändrad:
Bondespelet är en riktig klassiker som jag kommer ihåg från min barndom. Cluedo (professor Plommon i biblioteket med en ljusstake). Monopol rekommenderas ej då det dels håller på i en evighet och dels alltid slutar med att några blir osams. Likadant med Risk, passar enbart familjer som inte kokar över lätt.
 
När jag gick i skolan spelade jag och två kamrater mycket fem-i-rad-luffarschack på rutat papper. Det var dock tråkigt att vara tre som ville spela, medan luffarschack är endast för två.

Så vi utvecklade tremanna-luffarschack.
Det fungerar extremt väl, efter att vi införde en enda extraregel mot normal tvåmanna-luffarschack.
Spelet blir längre och mer komplext, i olika faser - när någon börjar få lite för mycket övertag - blir det de två andra som kryssar i team mot den som såg ut att leda, se'n vänder det och ett nytt team bildas mot någon annan.

Innan man vant sig, medan man fortfarande har tvåmanna-luffarschacks-mindsetet i huvudet, är spelarna lite fega - och det blir rätt tillknäppt. Detta löser sig när spelarna insett att varje spelare har TVÅ motspelare, och tremanna-luffarschacks-mindsetet inträder.

De vanliga tecknen kryss och ring kompletteras med en triangel.

Och extraregeln lyder som följer:
A får inte placera sitt tecken så att B kan välja vem av C och A som ska få fem i rad, och därmed vinna.

Placerar A sitt tecken så, men regelbrottet upptäcks senare vid B eller C's kommande drag, så får A sudda ut sitt tecken, och placera det nån annanstans. Och förståss, eventuella senare tecken på spelplanen raderas också.
Enjoy!
 
Code names!
Lite virrigt när man läser reglerna men är egentligen supersimpelt och superkul.
Är det barn med kan man med fördel låta en vuxen va ”master” då det är den rollen som kräver mest.
 
Vi spelar också Ticket to ride. I början anpassade vi reglerna lite efter 8-åringen men efter ett tiotal spel kunde även hen köra enligt ursprungsreglerna. Det är såå roligt!
 

Liknande trådar

Fritid Jag behöver tips på mobilspel. Jag har spelat igenom alla Five bn (New York Mysteries, Lost lands osv) spel och söker nu nya liknande...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: Kirre
·
Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
560
Senast: Yeah but
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 376
Senast: Cattis_E
·
Fritid Jag behöver tips om 'litet' snabbt smart roligt sällskapsspel som ska vara till svärsonen i julklapp. Det får inte vara spel som håller...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 853
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp