Sällskapsdjur som vanvårdas ökar

Sv: Sällskapsdjur som vanvårdas ökar

(Ljusnan)
Det har blivit vanligare att djur omhändertas och att deras ägare får djurförbud. Ökningen märks särskilt bland sällskapsdjur.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=16151

Vad är det som händer ? Håller folk på att förlora respekten för allt levande? Jag tror inte att det är bara skärpta regler som gör skillnaden förr och nu. Idag skaffar många djur som en kul grej, de har ingen kunskap eller inresse att skaffa sig det eller så saknas totalt empati. Förr var djuren en del av livet, de behövdes för försörjningen och folk levde med sina djur på ett helt annat sätt än idag. Att reglerna för djurhållning blir hårdare är bra men de är ibland lite felinriktade. Ibland verkar måtten på stallarna vara viktigare än djurens allmäntillstånd. Jag är övertygad att en häst i en mindre box som får gå i hagen hela dagarna trots lera och regn mår mycket bättre än en som står inne i ett flott stall med enorma boxar och bara får komma ut korta stunder eller när den arbetas.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag läste en bra och fängslande text på FB om hur det är att leva med ADHD (skriven av ”Andreas Busen Selin” den 16 juni, för den som...
Svar
0
· Visningar
432
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
505
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En polis i Halland har dömts till villkorlig dom och dagsböter för att ha vanvårdat sina djur. Relaterat Mannen som är i 60-årsåldern...
Svar
2
· Visningar
1 509
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama