sällskap till stor häst??

missbusig

Trådstartare
Hejsan!
fick en fråga här omdagen som jag inte kan sluta tänka på.

Om en stor häst på t.e.x 180cm i mkh kan gå med en shettis på 90cm i mkh??? eller om den stora hästen vill ha ett större sällskap, spelar det någon roll om storlekarna det är ju faktist häst som häst?

Är nyfiken på olika svar och motivationer och vad andra folk tycker om detta :D
 
Sv: sällskap till stor häst??

Bjuder på ett par bilder av två bästisar som jag haft, låter dom tala för sig själva helt enkelt.

fs_495284093_27702_1314297158.jpg


(usräkta texten på denna, hittade de inte online utan någonstans och orkar inte leta mer.)
lankbanner.jpg
 
Sv: sällskap till stor häst??

Rent sällskapsmässigt är det nog inga problem. Däremot om man vill fodra i hagen då de förmodligen har ganska olika behov :)
 
Sv: sällskap till stor häst??

Som Silver Girl skrev rent sällskapsmässigt inga bekymmer men tycker ändå att min ardenner har gillat nordsvensken jag köpt på senare tid mer än shettisen han haft som sällskap. Kanske är skönt att bli kliad tillbaka i manken av nån i sin egen storlek vid kompismys än bara vid skapet;)
 
Sv: sällskap till stor häst??

Mitt halvblod på 170 cm accepterar inte shettis som sällskap, tror inte han ser dem som hästar ;)
Han kräver minst en c-ponny för att kunna slappna av.
 
Sv: sällskap till stor häst??

Min kompis Belgiska Kallblod, minst 180 cm, hade lange bara mini asnan Diego som sallskap ... innan kompisen samlade pa sig nagra fler hastar. Simpson och Diego ar fortfarande bastisar i hagen, de andra tva far halla sig till varandra.
 
Sv: sällskap till stor häst??

min stora häst fick jag skaffa stort sällskap till, hade först 2 A ponnyer sen innan men stora pollen blev aldrig riktigt till ro varken i stallet eller i hagen. hon kunde inte vara med dem eller utan dem :/. sen vi skaffade en till stor är det en helt annan häst :D, trygg i hagen och i stallet. sällskapet får ha kvarvarande shettisen som sällskap när jag är iväg med fuxen ^_^
 
Sv: sällskap till stor häst??

Hejsan!
fick en fråga här omdagen som jag inte kan sluta tänka på.

Om en stor häst på t.e.x 180cm i mkh kan gå med en shettis på 90cm i mkh??? eller om den stora hästen vill ha ett större sällskap, spelar det någon roll om storlekarna det är ju faktist häst som häst?

Är nyfiken på olika svar och motivationer och vad andra folk tycker om detta :D
Sällskapsmässigt är det nog ingen större skillnad annat än att det blir knepigt för shettisen att klia den stora. Det stora problemet som jag ser det är de olika hästarnas näringsbehov. Därför väljer jag att inte ha shettis som sällskap. Jag vet hur besvärligt det kan vara att ha en d-ponny och en stor häst som har olika näringsbehov ihop. Hur skulle det då inte vara med en shettis och en stor. Det finns säkert massor av folk som lyckas få det att funka, men jag personligen har ingen lust att försöka.
 
Sv: sällskap till stor häst??

Fast min 150 cm paso fino var bastis med min 178 cm halvblod. Sedan dog halvblodet och min paso ar tamligen ointriserad av andra hastar. Han var bastis med ett sto ett tag fore halvblodet, men bade fore stoet och nu efter halvblodet ar han tamligen ointrisserad av vem som gar i hagen med honom. Han gillar att ha nagon dar, men vill inte att han kommer for nara.:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 084
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp