Sällskap till häst

T

Talwandie

Hej, vore väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig besvara två frågor som jag har :rofl:

För det första:
Jag har tänkt på att köpa häst men har ingen annan häst och har inte råd med att köpa någon som sällskap till hästen. Måste en häst stå tillsammans med en annan häst elr kan man köpa något annat djur som sällskap. Som får elr åsna?

För det andra:
Hur stor bör en hage vara som en häst står i året runt?

/Carro

Sv: Sällskap till häst

detär väl klart att en häst kan stå med får eller åsna . Grannarna har sin shettis tillsammans med fåren . vid mej fast dom andra hästarna går på bete.

Ja självklart kan du ha dom med andra djur lr varför inte hyra in en häst?

Jag tror nog att hagstorleken beror på hästens storlek som med boxar.

hagen behöver inte vara så stor åt 1 häst året runt. jag haer precis tagit hwem våra 2 hästar och dom har redasn ätit upp betet men det är ju bara att göra en till som vinterhage . Våran hage är ca 500 meter lång och typ 500 m . Fast beror ju opå hur stor hästen är

Har du råd att köpa får eller åsna?
Då har också råd att köpa en annan häst som sällskap. En shettis eller avlagd travhäst kostar inte mer än en åsna. Får böra vara ett par stycken för fårens skull /är extema flockdjur) och då är du i samma prisklass. Plus att får kräver bättre/dyrare stängsel än hästar.

Det finns alltid folk som kan tänka sig att låna ut en gammal häst som sällskap de finna hur mkt sånna hästar som helst men tänk på att när du då rider din så blir den ensam kanske bättre att låna 2 shettisar som är inkörda el så så kan man använda dom också. lägg ut en annons.
Man rekomendera väl 1hektar per stor häst.
Lycka till.PS.Tänk på att föredetta travare och fullblod kräver mkt foder så dom blir dyrare i längden även om dom är billigare i inköpspris.

säger som ovan..finns nog nån häst sominte får ridas och säljs/lånas ut billigt/gratis

*kl*
Hur mycket kostar en åsna då?

PS.Tänk på att föredetta travare och fullblod kräver mkt foder så dom blir dyrare i längden även om dom är billigare i inköpspris.

Berätta det för vår travarpensionär som ser ut som en tunna på 10 kg hö trots att hon promenadrids/motioneras 4-6 ggr/vecka. :D Och då är det inte proteinbrist-tunna utan riktigt välstoppad vi pratar om. :p Det finns faktiskt shettisar som kräver lika mycket mat enligt en shettisuppfödare jag är bekant med.

Det varierar nåt hejdlöst även på dessa raser.

Själv tror jag inte att en häst får sitt sociala behov tillfullo täckt av ett annat djurslag. Har du inte råd med två hästar vore det kanske en bra lösning att ha en inackordering eller alternativt ha din egen häst inackorderad?

Berätta det för vår travarpensionär som ser ut som en tunna på 10 kg hö trots att hon promenadrids/motioneras 4-6 ggr/vecka. :D Och då är det inte proteinbrist-tunna utan riktigt välstoppad vi pratar om. :p Det finns faktiskt shettisar som kräver lika mycket mat enligt en shettisuppfödare jag är bekant med.

Det varierar nåt hejdlöst även på dessa raser.

Det som däremot inte varierar är att de är tämligen svindyra att försäkra, ffa fbl. Travarna ligger inte riktigt lika högt men högt nog om man jmf med en shettis eller ponnyras.

Är ekonomin skral kan det vara värt att ta med i beräkningen. Betala 1000 kr/år eller 5000 kr/år för en veterinärvårdsförsäkring är ju viss skillnad. (Summorna påhittade, orkar inte kolla den exakta skillnaden)

Å andra sidor kostar åsnor 250 pix om året att försäkra *s*

Jag skulle dock inte satsa på en åsna, det finns hästar som formligen AVSKYR (eller är livrädda för..) åsnor.

Sällskapshästar finns det gott om att köpa billigt/låna på livstid dock, jag hade ju annons ute härförleden och det saknades INTE svar. Enda kruxet var att 90% av dem var sådana som inte kunde gå på kraftigt bete, men det behöver ju inte vara ett problem om inte den häst man har behöver just kraftigt bete alt det enda bete man har är kraftigt. Och det finns ju betesreducerare och så.

Men vad är det för mening med att försäkra en fd travare man enbart har som sällskap?
Har man köpt den billigt och den får en skada som är allvarlig kan man ju i så fall slakta hästen. En försäkring kostar ju i de flesta fall mer än en sådan häst kostar.
Har i trakterna ger de bort fd travare gratis till sällskap eller avel eftersom de inte vill ha besväret med att sälja dem, eller ha samvetet att skicka dem till slakt.

Det känns lite hemskt att säga att man får slakta om hästen blir allvarligt sjuk och det är kanske inte någonting jag hade gjort, men jag förstår människor som gör så faktiskt.

För att en sårskada på bästa jourtid som DV får lappa ihop, eller en kolik, kostar lätt flera tusenlappar. Och har man ansträngd ekonomi och inte råd att köpa någon billig häst som sällskap så är det troligen inte en kostnad man har råd med.

En sårskada/kolik/annat kanske går, men när man får två inom en månad så är det en annan femma.

Och ska man avliva (vilket OCKSÅ kostar flera tusenlappar, från två och uppåt..) för hästen får en sårskada? En kolik? Etc?

Jag tycker dels även sällskapshästar är värda mer än så, och som sagt, det är inte direkt gratis att avliva hästar.

Kompisens häst skadade läppen häromdagen, DV fick komma ut på jourtid och sy, många stygn blev det. Kostade över 4000 kr. Om vi skulle köra på ditt scenario så skulle man låtit hästen vara med trasig lätt till morgonen efter, och då avlivat den för nästan samma summa.

Det är inte bara de allvarliga skadorna med dålig prognos som kostar pengar..

Och en försäkring kostar i många fall mer än en väldigt billig häst ja, def mer än en gratis. Men en av de nämnda skadorna kostar ofta mer än försäkringen kostar att behandla, undantaget de som ligger i höga rasgrupper.

Och eftersom det inte direkt är någon brist på sällskapshästar, så om ekonomin är ansträngd, kika på de raser som inte har så dyr försäkring. Och välj ett försäkringsskydd anpassat för den hästen.

En tusenlapp eller två utslaget per månad på ett år borde inte krascha någons ekonomi.

Senast ändrad:

Har du inte möjlighet att ta en inackordering? Då hade din häst fått sällskap och du själv chansen att få lite "avlastning" emellanåt.

Immer

Måste du ha hästen på hemmaplan då? Kan du inte inackordera den någonstans eller ta in en inackordering i ditt/vems stall det nu är?

Jag tycker inte någon häst som kan gå med andra ska behöva gå utan minst en hästkompis.

Min veterinärvård kostar 667 kr/år. Sen tillkommer livbeloppet.

Jag betalar drygt 500 spänn/månad för 4 st. travare med livbelopp mellan 10 000 och 35 000.

För sällskapshästar kan mycket väl gå kvar i A2-försäkring tycker jag...

Det finns inga andra stall i närheten,, :P
Tack för svaren, har tänkt på att skaffa två shettisar som sällskap och en connemara som ridponny :)

Min veterinärvård kostar 667 kr/år. Sen tillkommer livbeloppet.

Jag betalar drygt 500 spänn/månad för 4 st. travare med livbelopp mellan 10 000 och 35 000.

För sällskapshästar kan mycket väl gå kvar i A2-försäkring tycker jag...

INTE hos en ägare med kraftigt begränsad budget som inte kan ta en räkning på 3 - 4000 kr bara sådär.

Tycker jag..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar