Sällskap i lösdriften

T

trudilutt

Har sökt på forumet men hittar inget svar. Har funderingar på att skaffa häst och har tankar på att ha den i lösdrift. Men har lite funderingar kring detta.

Hur är det med sällskap, måste hästen ha andra hästar som sällskap eller får den, och kan den, gå med t.ex. stutar (kastrerade tjurar)? Hur är det i övrigt med bestämmelser, vad måste man ha i en lösdrift?

Sv: Sällskap i lösdriften

Hästen ska i första hand vara med andra hästar, i andra hand med andra sällskapliga djur. Den ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter och ha tillgång till vindskydd. Mer info finns hos Jordbruksverket. Vindskyddet ska vara minst 0.8 x boxarea x antal hästar men det bästa är att göra det större så att ranglåga hästar vågar gå in.

Själv har vi en hage med blandad terräng så att de kan gå in i skog eller beta på fält. Några bestämmelser om arean finns inte utan den ska kunna röra sig bra. Ett stort träsk eller en liten paddock är alltså ej okej.

ok, tack för svar.

Grejen är väl att jag redan i dagsläget har tillgång till stor lösdrift där det går stutar och jag har egentligen ingen möjlighet att köpa två hästar även om det ideala vore att ha flera hästar tillsammans. Hur är det att ha lösdrift på vintern? Räcker det med vindskydd då också?

Har mina hästar på lösdrift året om. De har ett vindskydd med 3 väggar, vi rullar ut en storbal halm och mockar en gång i veckan med traktorn, sen ut med en ny storbunt igen, funkar jättebra även vintertid! Har hbl och nsv.

Kanske du kan hyra ut åt en annan häst eller ta en på foder? Jag skulle starkt rekommendera att även ha någonstans med lyse och någorlunda plant golv och rinnande vatten för visitering, hovslagare, om hästen behöver någonstans att torka upp eller bli ordinerad boxvila vid sjukdom.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 329
Senast: co-SMAD4
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka