@BornAgain jag tycker det framgick tydligt att du skrev ordet värdelöst inom citationstecken för att tydliggöra att det är en lånad åsikt, nämligen den att hästen saknar monetärt värde på marknaden. Det betyder inte att hästen saknar värde som individ, men det finns ju en ganska krass verklighet att förhålla sig till.
Jag tycker inte det är några konstiga eller elaka eller hästfientliga åsikter som framförts här, utan snarare ganska vanliga resonemang om vilka öden en häst som den här realistiskt sett kan förväntas gå tillmötes på marknaden.
Helst hade vi nog alla sett att alla hästar fick leva livet ut som glada pensionärer och aktiveras utifrån sina behov och möjligheter, men problemet är att det finns så himla få hem som kan erbjuda det jämfört med så himla många hästar som hade behövt det.
Ingen som svarar här har ju valt varken TS situation eller marknaden, och det är mellan dessa två faktorer man försöker hitta en situation som blir så schysst mot hästen som möjligt.
Om man inte har möjlighet att behålla en häst som med stor risk kommer fara illa om den säljs så kan man faktiskt avliva en frisk häst. Sen tycker jag inte att resonemanget att en död häst inte lider tål att stå så pass onyanserat som det ofta gör, men det är en filosofisk diskussion.