Sälja svår häst?

Skugga

Trådstartare
Det är inte rätt att låta en ung arbetsglad häst gå och skrota i hagen när man själv inte hinner med längre. Men hur gör man för att sälja en häst som är svår, så det inte blir fel?

Hästen är superkänslig och ganska het. Det är inga problem för en duktig ryttare, men katastrof om man är hård eller inte kan tillräckligt. Hen är välutbildad i dressyr och en bra tävlingshäst, men har en gammal skada som gör hen ointressant för mer satsande ryttare, eller?

Jag tycker det är supersvårt! Hur hade ni resonerat? Lågt pris eftersom han haft skada känns läskigt, jag får för mig att färre duktiga ryttare köper billiga hästar och framförallt "skadade"... Ska man sätta högre pris för att få duktiga intressenter, och sedan sänka pga skadan? (Utläkt, påverkar ej hållbarhet)

Hos mig har hen tränats & tävlats framgångsrikt, men jag kärade ju ner mig i individen, hade nog inte ens tittat åt hen i en annons.

Någon som har lite solskenshistorier, så klumpen i magen blir mindre? Alla tips och tankar välkomnas, känner mig inget vidare nu.

Suck. Hästeriet är svårt ibland...

Kram Skugga

Sv: Sälja svår häst?

Svårt sits. Jag skulle vara försiktig med att sälja, och väldigt tydlig med vilken typ av häst det gäller. Kanske kan du söka efter en fodervärd som är intresserad av senare köp? Då har både häst och ny ryttare tid att pröva hur det känns, och funker det inte har du kontrollen kvar. Det finns massa hästar på marknaden nu, de flesta relativt problemfria.

Min mamma står som hästens ägare, och hon är vill inte låna för senare köp, eller ens ha prövotid. Och när man läser alla skräckhistorier här förstår jag henne. Det är jättesvårt att hitta rätt. Är det överlag fler "oseriösa" (missförstå mig rätt... :p) som letar foderhäst, häst med prövotid, billigare hästar, problemhästar, ja, you name it? Eller är jag bara livrädd och fördomsfull... :crazy:

Det är ju jättesvårt att läsa människor!

Hittar man en vettig männsika vore det säkert klokt - men hur vet man det? Någon som verkligen lycktas med "foder för senare köp"?

Sorry att det blir lite osammanhängade...

Vet inte om du kan övertala mamma till det. Men ett alternativ är ju att annonsera ut honom till försäljning och att man i annonsen inte nämner t ex skadan (eftersom den då inte längre har någon betydelse) inte heller något om eller foder.
Men om ni hittar "rätt" ryttare så visa både veterinär dokumentation på skadan och om ryttaren är tveksam erbjud en prövotid. Men det är ju då viktigt att nu verkligen hittat rätt. För om man sätter ut annons om foder eller prov så får man automatiskt också svar från folk som inte har ekonomi för att kunna köpa häst och kanske inte heller värdesätter den utan mest flårider.

Enklast att hitta rätt är genom kontakter att man pratar med bekanta somkan prata med andra bekanta o s v.

Visst är det svårt och Masse har säkert rätt i att en fodervärd kan vara oaktsam med hästen "för den ska ju ändå lämnas tillbaka". Men om du får en intressent som tänkt sig ett kommande köp av hästen så skulle jag anta att de också är försiktiga med den.

Jag har sålt en svår häst -svår på så sätt att den är vansinnigt arbetsvillig och kan jobba hur länge som helst utan att bli trött -efter ett riktigt hårt arbetspass betedde hon sig som en "normal" utvilad häst och kunde endast då spänna av stundtals, mycket het och samtidigt superkänslig + ganska lätt för att stressa upp sig. Jag har faktiskt aldrig träffat på en sådan häst som henne, heta hästar i all ära men denna damen är nåt speciellt.

När det var dags att sälja hästen var det väldigt oroligt, hur skulle man hitta nån som klarade av hästen och varken häst eller ryttare råkade illa ut, och hon inte skulle bli en vandringspokal..
Ett stort problem var också att hon blivit väldigt stressad så fort någon annan ryttare satt sig i sadeln, och då inte red på samma sätt som mig. Min ena tränare skulle rida en gång för att känna på henne då de eventuellt ville köpa henne till dottern (som förövrigt red henne bra, då vi har rätt lika ridstil) men hon satt av efter ett par minuter, det funkade inte alls.
Iallafall, av de som provred henne var det två personer som klarade av att rida henne med "normal provridningsspänning" (om ni fattar vad jag menar), och idag finns hon hos en av dessa (bukefalist faktiskt) och jag kunde inte vara nöjdare.
Vi sålde henne till ett bra pris, men hellre det än att hon inte hamnade rätt.

Om skadan inte ska påverka hästens karriär så bör den inte vara så svårsåld. Det beror ju helt på vad för slags skada det varit.

Jag skulle inte dra mig för om hästen var ett sto och hade kapacitet. Om hon skulle inte hålla för den typ tävling/träning jag eftersträvar kan jag alltid låta henne bli avelssto och användas till lättare ridning och tävling.

Jag köpte ju ett sto med pålagringar i ena bakknät som aldrig påverkat henne och hon har varit halt i något framben för många år sedan nu men det är inget jag märker av idag och jag är mer än nöjd att jag köpte henne, hon är inte en lätt häst heller, kräver mycket av ryttaren och det är inte många som kan rida henne korrekt. Men som sagt, köpet var väldigt bra!

Det svåra med försäljning är att man säljer hästen och sen kan man inte göra mer än att se på hur det går för hästen om du nu inte får möjlighet att köpa tillbaka den. Det finns ju inga garantier ens vid försäljning. Om man har fodervärd till hästen kan man ju omedelbart hämta hem hästen om den far illa. Det finns ju båda för- och nackdelar med att sälja vs ha hästen ute på foder.

Tack för era kloka svar!

Mooi: Så skönt att det kan gå bra! När man läser här ser man ju så mycket affärer som går åt helvete, så all uppmuntran värmer!

Muppia: Den påverkar inte vad vet. säger. Men det är en valack. Ja, man kan ju det. Det är ju det som är den största fördelen, man har kvar kontrollen.

Jag pratade med mamma och storasyster igår om foder, men vi kommer försöka sälja först, så ev. testa foder för senare köp sen, om det inte går.

Ledsen nu, det är ju min bästa vän! Men han förtjänar att få bo hos någon som hinner med honom.

Mitt halvblod är en ganska knepig dam som har väldigt bestämda åsikter om vem som får hantera henne. Jag har haft henne sen i augusti, och jag kan väl säga att jag inte har vunnit striden helt än.

Jag har henne på foder, och ägaren är också uppfödare. Hon vill inte sälja henne just på grund av hennes knepiga personlighet, men har heller inte tid för henne. Jag provred henne naturligtvis flera gånger, hade henne på prov i en månad och sen skrev vi kontrakt på ett år först och främst. Det står i papprena att om alla tre parter trivs med den här lösningen kan jag få köpa henne längre fram.

Foder tycker jag är ett utmärkt alternativ i ett sådant läge. Du som ägare kan fortfarande ha ganska stort inflytande i hästens liv, men det är någon annan som rider, sköter och betalar.

Jag har en ganska knepig hæst..
Det børjade med att jag ringde på en annons om en stor vacker hæst de hade till salu på ett stuteri.
De ville sælja ett av sina yngre ston før de ansåg att den borde få gøra mer i livet æn bara vara till avel.
Væl framme så insåg vi att den hæsten var aldeles før lat før mig och mina førvæntningar.

Då sa dom att de hade en annan hæst som de trodde kunde passa mig, de berætttade att det ansågs vara lite av en problem hæst som hade stått i ett års tid.
De hade inte førsøkt finna någon åt henne eftersom de inte ville ha några okunniga som provred henne utan bestæmt att hon skulle få vara enbart avels sto.
Men jag fick prova henne och jag kænnde med en gång att det stæmde mellan oss:love:

Så jag tog Erva som hon heter hem på prov i ett halvår før senare køp, den førsta tiden lyckades hon skræmma mig lite, stuteriet erbjød sig att hæmta henne men jag ville inte ge upp så lætt.
Vilket jag ær glad før idag, jag ælskar min hæst, sjælvklart blev det køp!

Har i efterhand forskat i Ervas førflutna och har idag kontakt med alla som ægt henne.
Hon gick med sin mamma fram till hon var 5 år utan att bli hanterad øver huvud taget, ægaren var sjuk i canser och hade flera hæstar som den inte kunde ta sig av som den borde.
Erva ær en enmanna hæst, hon har bara haft en ægare som ridit henne føre mig men den personen hade lyckats utbillda henne mycket bra vilket jag mærker mycket væl.
Sedan hamnade Erva hos en tjej på foder som inte klarade av henne efter det såldes hon till stuteriet och då gick hon inte att leda utan att hon stegrade och slog øver.

Erva ælskar att arbeta, så ett liv som enbart avels sto hade nog inte varit det ultimata før henne från 7 års ålder.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar