Sälja sina uppfödningar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 137
M

M_Q

Hur gör du som uppfödare när du säljer dina uppfödningar? "väljer" du köpare eller "första bästa"? Hur nogrann är du? och hur länge brukar du vänta tills du säljer?

Sv: Sälja sina uppfödningar?

jag har bara fött upp 2 st och har båda kvar (1 och 3 år).
Men skulle vara väldigt noga med köpare. Behöver nödvändigtvis inte sälja till nån som vill tävla elller till den som erbjuder mest pengar. utan de viktigaste är att hästen får de bra, är omtyckt och får träna allsidigt.

Vill rida in mina uppfödningar först för o ge dom en trygg start o även se vad de blir av dom.

Jag har fött upp min 3-åring,ridit in henne och hoppas få bra poång på 3-årstestet....det är tänkt att jag ska sälja henne då jag inte har tid med jobb,barn,hus och 3 hästar.... jag har velat och kollat efter trevliga köpate på nätet..... men ärligt talat så vill jag att hon ska få en chans att visa vad hon kan på tävlingsbanan....så jag ska antingen anmäla henne till auktion eller annonsera ut henne.....
Funderade även på att betäcka henne i år,sälja henne dräktigt och ta tillbaka hennes föl nästa år....men vem vill köpa en dräktig 3 åring? Visst,de ska vila hela sommaren och sen ridas lugnt pga att de är unga.... men jag har inte råd att seminera och sen bli ståendes med stoet utan att hon blir såld..... så jag måste nog sälja henne som hon är. Men jag kan erbjuda köparen att köpa henne billigare mot att jag får seminera henne i år.... så de har ett val....

Nästa föl ska jag planera ordentligt,så stammen blir bra,för fölet skall säljas efter avvänjning. Sen ska jag ta ett nytt föl och kanske behålla det,för då är lilltjejen tillräckligt stor att följa med till stallet,så då har jag mer tid.
Men ett råd: annonserar du ut hästen och köpare kommer och tittar,så vet du ju ungefär vem du skulle vilja ha som köpare av de som tittat..... man kan känna sånt på sig.....

Sälja uppfödningar? Helt omöjligt!:devil: Skämt åtsido, att välja köpare blir nog svårt, man får vara glad om någon hör av sig. Dagens marknad är ganska mättad på häst. Hade min på annons hela hösten samt en sväng nu i våras och intresset var i stort sett noll. Att sedan en av de få som hörde av sig ville ha köpt men pga omständigheter inte kunde genomföra gjorde ju inte saken bättre.

Jag har fött upp två föl, det första föddes dock för tidigt och klarade sig inte, Nr 2 sålde jag medans den låg i magen, sålde den förmånligt mot att de hade stoet tills fölet var avvant (enbart p.g.a sjukdom) annars hade jag nog behållt den själv.

Nu har jag två ston som jag tänkt betäcka ( 1 ska betäckas men efter rejäl restskatt etc så vet jag inte om jag har råd att betäcka båda två ännu)
Tanken är att eventuella hingstföl skall säljas när de är avvanda, får jag stoföl vill jag helst behålla dom och rida in och visa på 3års testet. Kanske tom betäcka som 3åringar och därefter sälja dom (känns långt fram i tiden :O )

Sen är det ju frågan om man har råd att ha 1 eller 2 unghästar gående medans man fortfarande avlar på deras mödrar. Känns som att ens ekonomin styr väldigt mycket. Helst vill man ju behålla allihop och själv kunna bestämma vad som ska ske med dom :)

Jag vill ju självklart att mina uppfödningar ska komma till bra hem det är det viktigaste men jag vill inte heller "dumpa" (dvs gå ner mkt i pris) priset bara för ett bra hem- det finns många bra hem även sånna som kan betala vad hästen är värd.

Absolut bästa vore ju om man hade råd att behålla alla :D och tid att rida och tävla dom så klart :D

Har bara fött upp en häst som nu är 2, det var egentligen meningen att jag skulle ha honom till mig själv för tävling. Nu blev han inte som det var "beställt" max 1.65 (jag är en liten skit) så jag har varit inställd ganska länge på att jag skall sälja honom. I vintras så var jag iväg och löshoppade honom och en mycket duktig rytttare och tränare bestämde sig på studs för honom, då hade jag inte ens satt ut annons... Så jag har sålt halva hästen till honom. Han kommer åka dit efter betet i sommar för utbildning och sedan träning/tävling och såsmåningom eventull försäljning. Har vi tur så blir det en bra affär för oss båda har vi otur så springer hästen omkull i hagen och det blir inget alls av det.

Sälja uppfödningar? Helt omöjligt!:devil: Skämt åtsido, att välja köpare blir nog svårt, man får vara glad om någon hör av sig. Dagens marknad är ganska mättad på häst. Hade min på annons hela hösten samt en sväng nu i våras och intresset var i stort sett noll. Att sedan en av de få som hörde av sig ville ha köpt men pga omständigheter inte kunde genomföra gjorde ju inte saken bättre.

Att sälja häst som "hobbyavlare" och inte ha någon känd avkomma innan är INTE lätt !

Har i vår familj fött upp 5 avkommor som vi sålt.
nr 1 som 4åring, inriden ca 160 cm, 40 000kr
nr 2 samma sak
nr 3 samma sak
nr 4 skänktes bort som 3åring pga pålagringar redan som 2åring
nr 5 såldes äntligen efter många turer (bla rättegång mm) för mkt dyra pengar :D men har som sagt kostat en del med...
nr 6 kommer troligen säljas under året men kommer inte säljas (slumpas) bort för några 40 000 kr utan kosta betydligt mer då han har bättre kvaliteer än de tidigare avkommorna.
(nr 1,2 och 3 av ett numera avlidet sto (dvs inte världens bästa avelsmärr vad gällde avkommorna :angel: ), nr 4 av ett annat sto, nr 5 och 6 av mitt nuvarande sto)

Och trots att 40 000 kr hästarna var inridna och olatsfria så var de svårsålda av nån anledning (priset är ju redan lågt och de var visserligen inga "stjärnor" men den ena hade iaf plac 120 som 6åring och ägaren vill inte högre, för övrigt den bästa köparen som dessutom köpte hästen osedd).

Mina uppfödningar
nr.1 som 5-åring till en tjej jag känner väl, han har nu gått msv hoppning
nr.2 såld som föl till en god vän, tyvärr förolyckad som 3-åring
nr.3 har jag behållt själv
nr.4 såld som 2-åring till en mycket trevlig tjej som ringer och rapporterar om hans framsteg ibland, han är 3 år i år och nyligen inriden
nr.5 såld som föl, råkar stå 500 m från mitt nuvarande stall, men det var slumpen, vi kände ej varandra när jag annonserade, hon som köpte honom vill satsa på en unghäst, 1 år i år
nr. 6 kommer i år, blir det ett hingstföl ska han helst säljas som föl, blir det ett stoföl tänkte jag behålla henne ett tag i alla fall

Nummer 4 annonserade jag ut som föl, men det kom en konstig spekulant och tittade och ville ha honom, men jag sålde inte då det inte kändes bra med henne, sedan bestämde jag mig för att behålla honom ett tag till. De som köper måste inte vara tävlingsryttare, men de måste i alla fall verka ha lite hästvett.
Nr 1 + 2 har ett B-prem sto som mor utan meriter på mödernet, nr. 3 + 4 har ett elitsto som mor, nr 5 har ett B-prem sto som mor med mycket prestationer på mödernet.

Liknande trådar

R
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket... 2
Svar
37
· Visningar
1 800
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
809
Senast: Manji
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
878
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka