Sälja sadel

MsSleepalot

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni sålt en sadel? Har ni skickat den? Hur skickade ni den och vem betalade vad och hur? Kändes det bra mellan både er och köparna att inte bli lurad?

jag sålde en sadel som jag skickade på typ postförskott.
dvs, köparen kunde inte hämta ut den förrän hon betalat den.
hon betalade frakten.
funkade helt okej!

Var köparen säker på att denne skulle ha den då? Eller om den t.ex. inte skulle passa, skulle du köpa tillbaka den då eller?

Jag har sålt två sadlar mot kontant betalning. Den ena såldes till folk som bor långt från mig, och dom hämtade den själva när dom var på genomresa. Dock var dom väldigt säkra på att sadeln skulle passa då dom hade en likadan hemma.
Den andra såldes "billigt" till en person som bor några mil härifrån. Hon kom personligen hem och hämtade den hos mig, och hade en passande sadel med som hon "mätte" mot.

Skicka sadeln med bussgods och lägg till efterkrav så har ni båda säkrat er mycket. Det som kan hända är ju att det inte finns någon sadel i paketet...

Det är det jag har har tänkt. Men om sadeln inte passar och hon vill lämna tillbaka den, hur gör man då? Ska jag köpa tillbaka den av henne då eller?

jo hon var säker på att hon skulle ha den :)

men om hon inte hade varit säker på det så skulle jag nog inte ha köpt tillbaka den, utan låtit hon sälja den vidare. fast det är något man måste komma överens om tillsammas.

kan ju inte hålla på och skicka en sadel runt runt i sverige :)

Jag har både sålt och köpt via Bussgods, tycker det fungerar bra. Men visst finns det rötägg som kan lura en, tyvärr. :(

Annars kan man ju skicka med postförskott både med posten och bussgods, men det kostar ju en slant extra...

Jag sålde min westernsadel på "öppet köp" en vecka så att den som ville ha den kunde testa på hästen ordentligt och om den inte passade skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka. Fotograferade sadeln noga ifall det skulle uppkomma några skador på den hos köparen under prövotiden.

Tack för era svar!

Break_a_leg: Skrev ni något kvitto då eller någon sånt?

Sweet: Hur skickade du sadeln då om köparen hade den på öppet köp?

Ja det är enklast. Men skriv tydligt ned hur ni gör med kostanden för frakt både när du ska skicka den och OM den inte passar och ska tillbaka.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
789
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka