Sälja receptbelagt läkemedel??

Rolle

Trådstartare
Hej!

På grund av tragiska omständigheter behöver jag inte medicin som hämtades ut i fredags, "Hippotrim,vet" och "fenylbutazon". Eftersom man inte får tillbaka pengarna på apoteket skulle man ju kunna sälja lite billigare till nån som behöver, det är ju läkemedel som det är hyffsad stor omsättning på. Men jag är inte säker på om man får göra så. Någon som vet??

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

PS varför händer alltid sånt här när man är bortrest :confused: DS

Sv: Sälja receptbelagt läkemedel??

Vet inte hur reglerna är, men om du säljer till nån bekant så är ni ju båda "överens"? Det är väl ändå ingen som kan kolla vem den är utställd på tidigare?
Vad jag tycker är viktigt och som inte går att betona nog mycket är att man inte behandlar själv hur som helst utan att ha kontaktat vet. (Med receptbelagd medicin)
Jag har ibland haft medicin på "lager" som inte gått åt och det har jag haft nytta av ändå vid senare tillfälle. Fast då har alltid vet ordinerat preparatet och det var ren tur att just det fanns hemma. Så kan det ju ha varit för den du säljer till, om du förstår vad jag menar?

Rent lagligt är det inte så lyckat. Dels för att den är receptbelagd och ska då enligt reglerna brukas av den som det är utskrivet till under utskrivarens (veterinärens) kontroll. Dels för att fenylbutazon är och kanske hippotrim också sådan medecin som ska föras in i passet och anmälas till länsstyrelsen när en häst får det. Diskvalificerar från slakt.
Sedan är det väl upp var och ens egen moral och etik om vad gör och inte gör i verkligheten.

Dels för att fenylbutazon är och kanske hippotrim också sådan medecin som ska föras in i passet och anmälas till länsstyrelsen när en häst får det. Diskvalificerar från slakt.
Ooops! Tänkte inte på det! Fast receptet skrivs ju på mig som person så om jag använder det till en annan av mina egna hästar gör väl inget?
Hur funkar det där med livstidskarensen i praktiken? Skriver vet i passet direkt då han skriver ut medicinen åt hästen? Han VET ju inte om den behandlas med det senare?

Ska man följa reglerna så får du inte ge det till någon annan häst än den veterinären skriver ut det till. Veterinären har sedan en särskild blankett som ska fyllas i där hästägaren får ett ex och ett ex skickas till länsstyrelsen. Har hästen ett sådant pass där man kan föra in det i så ska veterinären göra det också. Än så länge (året ut) så är det ju inte säkert att pass finns. Allt detta sker i samband med behandlingen och ska man vara noga så får du inte använda överblivna läkemedel vid senare tillfälle. Behöver hästen behandlas igen ska det skrivas ut nytt av veterinären. Att det sedan kanske inte fungerar så verkligheten är ju upp till var och en.

Du får som sagt varken sälja/skänka det till någon kompis, eller ge det till någon annan av dina hästar utan veterinär rekommendation. Däremot BORDE (observera att jag TROR.. ingen aning vad lagen säger) du kunna ge det till en kompis som har ett recept butta i handen och är påväg till apoteket. Och du kan såklart ge det till en annan av dina hästar när veterinären ordinerat butta till den.

Jag har ALLTID butta hemma, jag ligger 'en kartong plus' (en häst fick tas bort innan kuren var fullföljd och det blev en kartong 'över' då, och jag har medvetet sett till att hålla det så. Dels för att om apoteket inte har inne så det tar tid att få fram kan jag ge av det jag har hemma, och dels för jag har en valack som jag mer eller mindre glatt peta i butta de perioder höst och vår jag ser han har det tufft med sin has (pga lera). Naturligtvis är detta med veterinären i ryggen, men istället för att då ringa och be om ett recept (och eg SKA vet ut och titta innan med..) så kan jag börja direkt när jag ser det behövs, och ringa vet och hämta ut mitt recept en vecka senare.

På den tiden jag hade fånghäst fanns det ytterligare en anledning att alltid ha det hemma - att direkt kunna ge utan dröjsmål vid ett fånganfall.

Så JAG skulle spara din butta och använda nästa gång en häst blir ordinerad butta. Samma sak med hippotrim (som jag också har hemma, hör till samma häst som fick tas bort innan den var färdigbehandlad. När/om jag blir ordinerad Hippotrim kan jag alltså tacka nej till receptet och ta av det jag har hemma. Dock ser jag ingen vits att för sakens skull ha hippotrim hemma).

Får man fråga vad du hade de mot?
Hämtade ut hippotrim. vet till min pålla idag och en till sort men kommer inte ihåg om de va de du hade eller ngt annat...
Är bara nyfiken ;)

Hej!

Det var vår gamla Fjording 20 år som för andra gången i år åkte på fång. Hon har alla år varit känslig och det blev jobbigare för henne ju äldre hon blev. Eftersom vi ansåg att vi inte kunde erbjuda ett värdigt och smärtfitt liv framöver tog vi det tunga beslutet idag :cry: vilket vetrinärerna också tyckte var rätt. Så det känns lite tungt just nu :(
Tack för de svar jag fått, anade att det var så ;)

Rolle på Österlen

Du får som sagt varken sälja/skänka det till någon kompis, eller ge det till någon annan av dina hästar utan veterinär rekommendation. Däremot BORDE (observera att jag TROR.. ingen aning vad lagen säger) du kunna ge det till en kompis som har ett recept butta i handen och är påväg till apoteket. Och du kan såklart ge det till en annan av dina hästar när veterinären ordinerat butta till den.
Var typ så jag menade, fast jag kanske var lite luddig. Inte utan vet. ordination alltså.
Har också lite hemma för akuta fall. Apoteket har ju sällan det man behöver på stubben.

Rolle skrev:
Hej!

Det var vår gamla Fjording 20 år som för andra gången i år åkte på fång. Hon har alla år varit känslig och det blev jobbigare för henne ju äldre hon blev. Eftersom vi ansåg att vi inte kunde erbjuda ett värdigt och smärtfitt liv framöver tog vi det tunga beslutet idag :cry: vilket vetrinärerna också tyckte var rätt. Så det känns lite tungt just nu :(

Rolle på Österlen

Stackare!!! Va tungt....
Har aldrig varit med om det själv, men jag kan ju tänka mej om det hade varit någon av mina hästar.........Skulle kännas otroligt ledsamt och tungt.
Hoppas allt känns bättre snart igen

Jag lovar att vet som skrivit ut det inte blir lycklig om ngn klant använder det på eget bevåg o det kommer fram varifrån det kommer.
PL

Rolle skrev:
Hej!

Rolle på Österlen

Okej, Fång är inte kul :( . Men ja tror hon har det bra nu din fjording, hon slipper allt lidande. *tröstkramar skickas till dig*

Aha! Alltså, så länge det inte är en klant som anväder det är det okey :cool: :D

Rolle på Österlen

Den som använder sakerna på eget bevåg är en klant, men ju större klant dess större risk att det kommer fram.
PL

Jadu, Peter, det finns många klantar.... :crazy:

Jobbar som avbytare, och "mina" bönder är inte alltid så pigga på att ta ut veterinären... För dyrt.... :angel:
Så många tar av den medicin dom har hemma...Vilket jag tycker är fel..

Å andra sidan kan ju en bonde själv ta ett mjölkprov, lämna på analys, och efter telefonkontakt med vet. få ut lämplig medicin.. Utan att det kostar skjortan...

Iallafall, vad jag egentligen skulle säga var att man ska vara uppmärksam på bästföredatum när man spar medicin på detta viset... För gammal medicin kan göra mer skada än nytta....

Å andra sidan kan ju en bonde själv ta ett mjölkprov, lämna på analys, och efter telefonkontakt med vet. få ut lämplig medicin.. Utan att det kostar skjortan...

Inte tillåtet enligt reglerna, vet skall undersöka kon innan behandling!
PL

Det är som Peter skriver att veterinär ska undersöka djuret innan behandling. Reglerna har skärpts upp på senare tid bl a därför som antibiotika till häst kommer i pasta form istället för i spruta som förr. Man ska ha utbildning och godkännande för att få utföra vissa saker. Det har gått lite vilt till med sprutor, kanlyler och recept tidigare men det blir inte roligt om för veterinären om det kommer fram att det bara är att ringa för att få receptet.

OK, jag tänker inte ange vår vet. iallafall!!!! Han är underbar!!!

Och många gånger har bonden lika mycket, eller mer erfarenhet av juverinflammation är dom ofta nyutexaminerade veterinärerna som finns här vid sidan av vår underbare chefsvet.
Inte för att det blir mer lagligt för det men.....;)

peter_lundin skrev:
Inte tillåtet enligt reglerna, vet skall undersöka kon innan behandling!
PL

Det är det nog många veterinärer som fuskar med, min bland annat, vi ringer och beskriver vad det har "för fel" och 9ggr av 10 så ringer han in ett recept till apoteket.

Kan man inte sälja det till veterinären så kan han ju sälja det till nästa kund när han ändå ska skriva ut det??? Eller blir det ändå fel då?

På tal om pass och livstids karens... JAg har vid två tillfällen fått ett papper utskrivet på att hästen har livstids karens. Men dom har aldrig velat skriva i passet... Papper kan man väl enkelt tappa. Finns det i ngn databas?
OBS! JAg hade inte tänkt tappa pappret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka