Sälja ponny som har haft kotledsinflammation...hur skriva i kontraktet?

J

Jacky

Hej,

Jag ska sälja dotterns ponny. Annonsen är utlagt och däri berättar jag att ponnyn har haft kotledsinflammation men är friskförklarad. De som har ringt eller mailat har jag berättat om hur det har gått till och hur länge sen det var hon hade skadan. Nu kommer några kolla på henne i helgen och jag undrar om hur jag ska göra när hon evt blir såld. Vad ska jag skriva i kontraktet? Jag vill ju inte få tillbaka henne pga detta eftersom de evt nya ägarna vet om den gamla skadan. (det var en akut och lindrig kotledsinflammtion men jag tycker man som säljare ska vara ärlig och berätta sådant redan i annonsen, vilket de som kontaktat mig uppskattar mycket!) Det är ju aldrig utesluten att hon får det igen men pga något annat eller att hon kommer att få det på ett annat ben.

En vetrinärbesiktning....är den bara bra till köparen eller också till säljaren? Ponnyn blev ju undersökt för några veckor sedan (böjprov på alla fyra ben) och var UA.
Frågor jag skulle vilja ha hjälp med:

*Om nu köparen inte vill göra en vetrinär besiktning är det då bra för mig som säljaren att göra den i alla fall?

*Vad kan jag skriva i kontraktet så att det bevisas att köparen vet om den gamla skadan?

*Något mer jag ska tänka på?

Tack på förhand,
Jacky

Sv: Sälja ponny som har haft kotledsinflammation...hur skriva i kontraktet?

Jag tycker att du skall skriva in i kontraktet att köparen vet om den gamla skadan och inte har rätt att återlämna hästen pga den. Det borde räcka

Jag tycker det är SJÄLVKLART att köparen gör en besiktning, det är köparen som har undersökningsplikt, men OM hästen inte går igenom så kanske säljaren skall betala själva besktningen. Då pratar vi normal gårdsbesiktning med arbetsprov, palpering och böjprov, inte en superröntgen alltså. Vill köparen ha ytterligare besiktning så får han/hon stå för den. Så har iallafall jag gjort.

Skriv tyP.ponnyn är behandlad för...... på djursjukhuset..............följande datum.............
Friskförklarad datum.......
Har du möjlighet spå skicka med en kopia av friskintyget....

Lycka till med försäljningen

JAg skulle göra en vet besiktining.... om det är du som säljare som beställer den så kan du behålla orginalet... skicka med en kopia till köparen.

Skriv i kontraktet att köparen är informerad om hästens tidigare skada. Och att hästen är friskförklarad.

När jag sålde dotterns ponny så gjorde köparen en vet besiktning. Jag var medvid det tillfället... Jag uppmärksammade vetten på att hästen hade en gamal skada i ena hoven. Detta kom då med i köparens vet protokoll.

Ytterligare var hästen en bredåkare sedan en olycka i en transport. Jag skrev ned i köpekontraktet att köparen var informerad om detta.
samt att köparen av mig var informerad om vad detta innebar.

(ordalydelse ungefär så här... Hästen i fråga är så kallad "bredåkare" Detta innebär att hästen skall transporteras ensam i släp utan mellanvägg, alternativt med mellanväggen ställd åt sidan)

Vidare så hade köparen haft hästen på prov en längre tid. Nästan ett halvår... Jag skrev in detta i kontraktet också...

(ordalydelse ungefär så här...Köparen har under en längre tid haft möjlighet, och utnyttjat möjligheten att under längre tid prova hästen och att de är väl medvetna om hästens temprament och användbarhet.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 281
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama