sälja pålle på export ???

ameo

Trådstartare
Moderator
Har fått en förfrågan idag om att sälja en av mina shettisar till Finland. Det är ju långt ifrån säkert att det blir affär, men jag tänkte ändå ta reda på lite mer om hur det funkar när man säljer utanför landets gränser...
Jag vet att jag ska skaffa ett ITC-dokument (eller vad det heter) från SSS och att jag måste meddela SPTF på nåt vis. Men i övrigt vet jag ju int ehur det går till.
Hur gör man med momsen när man säljer utomlands?
Hur funkar det med "reklamationer"? Jag menar, här gäller ju konsumentköplagen, men hur är det om jag säljer utomlands?
Annat att viktigt tänka på?

Sv: sälja pålle på export ???

När man skriver köpekontraktet ska man skriva in vilket lands lagar som ska gälla. Så i det fallet är det bäst att ta reda på om Sverige eller Finland har bäst lagar. Enklast och billigast om något skulle hända är att skriva in att svensk lag gäller .
Sedan när det gäller momsen så finns det två möjligheter och det beror på om det är en privatperson eller en som är momspliktig i Finland som köper.
Privatperson då redovisar man momsen precis som vanligt fast under den rutan som gäller för övriga länder (kommer inte ihåg vad där står).
Momspliktig då finns möjlighet att skriva en exportfaktura utan moms. Men då måste du ha något bevis på att köparen betalar moms i Finland.
Övrigt att tänka på är att komma ihåg veterinärintygen, enklast är att kolla med distrikdveternären vad som gäller vid exporttillfället. Distriksveterinären är Jordbruksverkets förlängda arm.

Nu har de meddelat att de vill köpa ponnyn - osedd... Nåja, jag har inte höjt henne till skyarna, utan ärligt talat om hennes egenheter, så de tycker kanske att de kan lita på mig då??
Det ekonomiska har jag fått hjälp med nu så det löser sig.
Har även kollat upp hur jag får IPMC-dokumentet från SSS (inte itc som jag skrev ovan :p)
Men hur löser man det exv med registreringen av den fölunge hon eventuellt har i magen? Betäckt med min egen gdk hingst. Jag behöver ju veta resultatet, skickar jag registreringsunderlaget till dem sen då, eller?

Huvva, det blir intressant det här. Och allt ska lösas på drygt en vecka, för de vill ha henne före jul! :)

(fördelen är att det blir en inkomst som kanske räcker till en ny spis.. :p)

Vet inte hur det är med shettisar. Men andra raser har ju regler för moderslivsimporter, som det här blir.
Borde räcka med att skicka med underlaget (vet inte hur det ser ut för shettisar numera) där brukar ju finnas en bit som ska till hingstägaren efter fölning och verkligen trycka på att den kommer tillbaka dig.

Lycka till med spisen!!!!!!

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Vill gärna veta om man säljer en häst utomlands, vad ska man tänka på osv. Veterinären sa att hästen ska naturligtvis ha pass...
Svar
0
· Visningar
1 825
Senast: silvermoonlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama