Capel
Trådstartare
Jag har ett nyblivet treårigt halvblod sto som jag själv fött upp.
Fick ett jobberbjudande för ca ett år sedan som jag inte kunde tacka nej till MEN det innebär MYCKET resande. Detta innebär i sin tur att jag inte har tid med unghästen.
Fakta om hästen: Ingen fantastisk stam på hästen utan "medelmåttig" även om hingsten just nu är populär. Vill såklart att hästen hamnar hos någon vettig person som utbildar vidare osv. Har inga problem att den säljs vidare om den får en vettig start och inte blir "vandringspokal" av någon anledning. (Ja, jag vet att jag inte kan styra detta om jag väl sålt men man kan ju alltid hoppas).
Jag står nu med tre alternativ som jag ser det:
Fick ett jobberbjudande för ca ett år sedan som jag inte kunde tacka nej till MEN det innebär MYCKET resande. Detta innebär i sin tur att jag inte har tid med unghästen.
Fakta om hästen: Ingen fantastisk stam på hästen utan "medelmåttig" även om hingsten just nu är populär. Vill såklart att hästen hamnar hos någon vettig person som utbildar vidare osv. Har inga problem att den säljs vidare om den får en vettig start och inte blir "vandringspokal" av någon anledning. (Ja, jag vet att jag inte kan styra detta om jag väl sålt men man kan ju alltid hoppas).
Jag står nu med tre alternativ som jag ser det:
- Sälja till "lågt" pris. MEN jag är då orolig för att det kommer "lyckosökare" som inte har pengarna att varken hålla eller utbilda häst. Fördomsfullt?
- Lämna iväg till utbildning. Kostar då en rejäl slant i månaden, ca 7-9 000/månad? Jag har inte koll på vad det kostar - kanske ännu mer/månad? Och sedan sälja när utbildningen är grundlagd?
- Låna ut - men vem kan man "lita på" att verkligen vilja utbilda "gratis" och göra det bra? Känns ytterst osäkert.