Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara erfarenhet från islandshästvärlden, men ändå.
Jag köpte ett föl (2 månader gammal) på hingstkontrakt. Han hade en så bra BLUP att han som 2-åring skulle få betäckningsrätt på 10 ston.
Kontraktet var efter följande:
20 000 kr vid köpet
10 000 kr då jag löste licens på honom som 2-åring
15 000 kr då/om han blev visad och blev godkänd avelshingst (går tidigast att göra då de är 4 på islandshäst).
Och så hade uppfödaren 1 eller två (kommer inte ihåg) fria betäckningar med honom.
Nu blev det tyvärr aldrig så då han skadade sig allvarligt då han var 1,5 år och till slut (efter sju sorger och åtta bedrövelser) fick avlivas. Några kanske kommer ihåg tråden om honom.
/Malin
Nej det fanns inga krav alls, vi följde vår plan och den gången lyckades vi!
Jag säljer hingstar hela tiden, sålde en i vintras som planen är att visa som hingst, där skrev jag att om han blir godkänd vill jag ha x antal fria betäckningar!
Nu har jag sålt en till i sommar, men lika där inge extra utan om han lyckas vill jag betäcka eller ha honom på station!
En av mina welshföl såldes som ämne, men jag tar inget extra. Jag tycker att om det är en exceptionellt bra hingstunge utöver det vanliga kan man kanske lägga in något, men kostnaden för att visa fram ett halvblod är så högt att man lägger endast på mer börda genom att höja priset om han blir godkänd.
Jag är nöjd med äran att få ha turen att föda upp en godkänd hingst samt att få möjlighetom jag vill att betäcka några ston .
Jo jag säljer jag kan ju inte fylla stallet med bara hingstämnen.... Jag har en ettårig hingst dom vill ha som hingstämne till Holland, men jag har sagt att han är så ful nu så dom får vänta.... Han var som en dröm som föl, sen blev han en ankunge så mitt råd sälj medan dom fortfarande är snygga! Vi får se vad som händer med honom. Jag hjälpte en stoägare nu att sälja ett föl e. mina hingstar till Holland, äran är det som gjorde att hon sålde, kravet är att planen ska vara hingstpremiering för fölet!
Jag har ett welshföl nu som är helt otroligt, han har jag endast gått ut med på Internationell welsh sight, då hans marknad nog är större där. Så det är knepigt med s.k. hingst ämnen oavsett ras!