Sälja hingstämne - hingstkontrakt?

Sv: Sälja hingstämne - hingstkontrakt?

Absolut är det viktigt att få en bra känsla men detta är så viktigt att jag vill vara "garderad" på något vis. Frågan är hur?

Grattis till ett bra köp!

Jag har bara erfarenhet från islandshästvärlden, men ändå.
Jag köpte ett föl (2 månader gammal) på hingstkontrakt. Han hade en så bra BLUP att han som 2-åring skulle få betäckningsrätt på 10 ston.
Kontraktet var efter följande:
20 000 kr vid köpet
10 000 kr då jag löste licens på honom som 2-åring
15 000 kr då/om han blev visad och blev godkänd avelshingst (går tidigast att göra då de är 4 på islandshäst).
Och så hade uppfödaren 1 eller två (kommer inte ihåg) fria betäckningar med honom.

Nu blev det tyvärr aldrig så då han skadade sig allvarligt då han var 1,5 år och till slut (efter sju sorger och åtta bedrövelser) fick avlivas. Några kanske kommer ihåg tråden om honom.

/Malin

Hur var kontraktet formulerat för att "tvinga" dig att visa fram honom? Har man otur så kan ju köparen helt enkelt strunta i det och bara använda hästen i sporten.

Gör inget att det är annan ras. Intressant att få olika tips och idéer hur man har löst det.:laugh:

Nej det fanns inga krav alls, vi följde vår plan och den gången lyckades vi!
Jag säljer hingstar hela tiden, sålde en i vintras som planen är att visa som hingst, där skrev jag att om han blir godkänd vill jag ha x antal fria betäckningar!
Nu har jag sålt en till i sommar, men lika där inge extra utan om han lyckas vill jag betäcka eller ha honom på station!
En av mina welshföl såldes som ämne, men jag tar inget extra. Jag tycker att om det är en exceptionellt bra hingstunge utöver det vanliga kan man kanske lägga in något, men kostnaden för att visa fram ett halvblod är så högt att man lägger endast på mer börda genom att höja priset om han blir godkänd.
Jag är nöjd med äran att få ha turen att föda upp en godkänd hingst samt att få möjlighetom jag vill att betäcka några ston :).

Jo jag säljer jag kan ju inte fylla stallet med bara hingstämnen.... Jag har en ettårig hingst dom vill ha som hingstämne till Holland, men jag har sagt att han är så ful nu så dom får vänta.... Han var som en dröm som föl, sen blev han en ankunge så mitt råd sälj medan dom fortfarande är snygga! Vi får se vad som händer med honom. Jag hjälpte en stoägare nu att sälja ett föl e. mina hingstar till Holland, äran är det som gjorde att hon sålde, kravet är att planen ska vara hingstpremiering för fölet!

Jag har ett welshföl nu som är helt otroligt, han har jag endast gått ut med på Internationell welsh sight, då hans marknad nog är större där. Så det är knepigt med s.k. hingst ämnen oavsett ras!

Nej det fanns inga krav alls, vi följde vår plan och den gången lyckades vi!
Jag säljer hingstar hela tiden, sålde en i vintras som planen är att visa som hingst, där skrev jag att om han blir godkänd vill jag ha x antal fria betäckningar!
Nu har jag sålt en till i sommar, men lika där inge extra utan om han lyckas vill jag betäcka eller ha honom på station!
En av mina welshföl såldes som ämne, men jag tar inget extra. Jag tycker att om det är en exceptionellt bra hingstunge utöver det vanliga kan man kanske lägga in något, men kostnaden för att visa fram ett halvblod är så högt att man lägger endast på mer börda genom att höja priset om han blir godkänd.
Jag är nöjd med äran att få ha turen att föda upp en godkänd hingst samt att få möjlighetom jag vill att betäcka några ston :).

Jo jag säljer jag kan ju inte fylla stallet med bara hingstämnen.... Jag har en ettårig hingst dom vill ha som hingstämne till Holland, men jag har sagt att han är så ful nu så dom får vänta.... Han var som en dröm som föl, sen blev han en ankunge så mitt råd sälj medan dom fortfarande är snygga! Vi får se vad som händer med honom. Jag hjälpte en stoägare nu att sälja ett föl e. mina hingstar till Holland, äran är det som gjorde att hon sålde, kravet är att planen ska vara hingstpremiering för fölet!

Jag har ett welshföl nu som är helt otroligt, han har jag endast gått ut med på Internationell welsh sight, då hans marknad nog är större där. Så det är knepigt med s.k. hingst ämnen oavsett ras!

Det är ju också en variant, att skriva att man har rätt till x antal fria betäckningar. Tack för tipset!

Jag håller med om att det inte känns bra att lägga på en extra avgift om den blir godkänd. Försöker att sätta mig in i en köpares läge, och jag skulle nog inte köpa ett hingstföl med dom villkoren. Men om man tänker tvärtom, att fölet kostar en summa nu som föl och blir den godkänd så är den färdigbetald. Blir den inte godkänd så får köparen betala en summa till. Den versionen tilltalar i allafall mig mer om jag låtsas att jag är köparen. :cool: Svårt det här!

Det jag är rädd för är att jag ska bli lurad. Min mening är att sälja som hingstämne, men det är ju inte helt okomplicerat att ha hingst så tänk om han blir skuren innan han fått chansen.:eek:
Jag har flera spekulanter, frågan är ju bara hur jag garderar mig?:confused:

Nej kontraktet tvingade mig ju absolut inte att visa honom. Hade jag valt att inte visa eller ens lösa ut licens på honom hade jag ju fått honom för 20'.
Om han blivit fullt bedömd och godkänd avelshingst hade han kostat 45'.
Kronorna var alltså det jag betalade/skulle betala.

/Malin

Men ett sånt kontrakt gör ju nästan att man drar sig för att visa hingsten? Om man nu inte är ute efter en avelshingst i första hand. Som uppfödare måste det ju vara bättre om hingsten blir godkänd än att någon behåller den som tex ridhäst.

Om jag stod i en sådan situation så skulle jag nog skriva ett kontrakt på att köparen är tvungen att visa för rådgivande annars utfaller ett vite à XX kr

Om jag nu är säker på att det är ett hingstämne som jag vill satsa på.

Så tycker jag med. Jag kan bara gå till mig själv. Jag skulle aldrig köpa en hingst med dom villkoren. Är den så fin att den har chans att bli godkänd så är det sannolikt en mycket fin sporthäst med. Om det då inte finns några krav på att den ska visas så får man den väldigt billigt med en sån uppgörelse. Där är jag som säljare väldigt rädd för att bli lurad.
Nu har jag iofs inga ambitioner att hålla hingst för avel själv eftersom det inte passar in i min verksamhet för tillfället.

Ett förslag från en som inte är insatt alls.
Kan du inte göra upp med köparna att den ska visas som hingst. När ni skriver kontraktet så gör ni så att ni skriver in att hästen ska visas på bruksprov senast som 5 åring (2011?). Köparna betalar ett pris nu men ni skriver in att när visning skett alt. när hästen är godkänd så betalar du tillbaka en viss summa av inköpspriset.
Det gör det säkrare för dig och köparna har antingen köpt en bra sporthäst för en viss summa eller en avelshingst för en annan mindre summa.
Som sagt jag kanske är korkad som föreslår det men det är bara en tanke jag fick eftersom det inte verkar vara det viktigaste att få ut maximalt pris om den nu blir godkänd.

Jag har funderat på den lösningen också. Tack för inlägget!:) Man behöver inte vara insatt för att komma med tips och idéer.;)

Blir den godkänd så "sponsrar" jag gärna det genom att man köper den för ett lägre pris. Eftersom jag har stoet kvar (som fortfarande är väldigt ung) och syskon (blir fler) så tjänar ju jag på detta ändå.

Senast ändrad:

Ett hingskontrakt brukar ju inte precis vara att de får hingsten billigare om den blir godkänd utan tvärtom.
En godkänd hingst är ju värd mkt mer pengar. Ett hingstkontrakt går ju ut på att uppfödaren skall få något igen för att den lyckats föda upp en så bra häst. Det blir så att säga att man delar lite på risken. Uppfödaren säljer fölet för vad en bra sporthäst skulle kostat och är på det viset med och tar risken att den inte blir så bra som man trott, blir den så bra som man trodde från början ja då får uppfödaren en slant till efter godkännande och har på det viset fått den bättre betalning som fölet egentligen betingade utefter hur lovande den såg ut, bara det att köparen slapp betala det förrän man verkligen såg att den blev så bra som den såg ut att bli.

Är ju ganska enkelt att reglera i ett kontakt det är bara att ha en fast summa inskrivet vid godkännande samt en klausul som säger att hingsten skall visas fram på rådgivande bedömning och därefter följa nämndens rekommendationer om så inte sker så förfaller den sagda summan till betalning ändå. Enda sättet så att säga för en köpare att slippa betala denna summa är att visa hingsten på rådgivande och bli rekommenderad att kastrera.
Sen kan man ju aldrig skydda sig ifrån att de låter bli att förbereda hingsten på rätt sätt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: julgrisen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?