Sälja häst till Norge, hur?

athena

Trådstartare
Har haft spekulanter här idag från vårt kära grannland. Är det nån här som har koll på vad jag som säljare behöver fixa? Jag vet att det krävs vet. intyg, det får man väl lösa genom att helt enkelt besiktiga hästen den dag den ska åka.

Men vad mer? Det är en privatägd häst, alltså ingen moms på den här i Sverige. Minns när jag skulle köpa häst i Norge för många år sen krävdes CEM-test. Är det fortf så?

Vad för andra papper krävs?

Sv: Sälja häst till Norge, hur?

...jag ringde Tullen istället :).

(för en gångs skull snabbare svar på annat ställe än buke :p)

Det som krävs är veterinärintyg och exportanmälan (och pass, antar jag, men det sa hon inget om?).

Pass o friskintyg från distriktsvet,det sistnämda måste vara därifrån då dom är dom enda som har/får stämpla.
Resten ska köparen ordna med tullen.
Har sålt några dit,alltid ett litet pyssel :)

Efter att man fått intyget från distriktvet. gäller det för hästen att ta sig till Norge inom 24 timmar...om jag inte minns helt fel.

Finns rent juridiskt inget krav på pass för själva exporten. Däremot finns det ju en annan lagstiftning som säger att alla hästar inom EU-ska ha pass.

ja pass måste du ha, det krävs identiteshandlingar annars kommer man inte genom tullen.

vet intyget får vara max 48 timmar och det måste vara gjort av distriktsvet.

exportpapprena var rätt bökiga att fylla ut, gör det på förhand.

sen så ska du upplysa dina norska köpare om att dom får betala 25% moms i tillägg till det pris du begär innan dom får komma in i norge. kan ju bli en mindre trevlig överraskning för dom..

De är medvetna om momsen. Se tillkommer tull också, 5000:-, vilket de också visste om. Men enligt tullpersonalen gäller det bara om det är en "renrasig häst avsedd för avel", och det är ju inte detta (faktiskt), så jag fick en kod att fylla i den rutan så skulle det inte bli nån tull :p.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 543
Senast: Tibben
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 808
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix