Min fråga: Hur fort går en hästförsäljning för det mesta? Tar man hästen med hem samma dag, nästa vecka, nästa månad? Skulle ni som säljare tycka jag var underlig om jag inte ville ha hem hästen med en gång? (för att tex avsluta en utbildning osv först)
Ok, som "hasthandlare" har jag en del erfarenheter fran manniskor som kommer och koper.
Det finns ett par olika sorters kopare:
De seriosa - dessa manniskor vill garna komma och rida varje dag i en vecka. Ta hem hasten pa prov en manad. De ar samma manniskor som garna rontgar hasten fran topp till ta, oavsett om priset for hasten ar 1,000kr eller 100,000kr. Det ar ALLTID de som vill ha extra saker inskrivna i kontraktet, om dolda fel...om temperamentforandringar osv. Dessa ar oftast de manniskor som sager att de ska tavla "hoga" klasser med hasten och menar da en LC, LB. Dessa manniskor vill ha en hast med kapacitet, men det ar inte sjalvklart att hasten ska fa anvanda sin kapacitet.
Dessa manniskor videofilmar garna nar de provrider hasten, visar videon sedan for ALLA. Det ar ocksa dessa manniskor som prutar pa priset, klagar nar de kommer och hamtar hasten att den gatt ner i vikt osv osv. De ar dessa manniskor som ringer efter 6 manader och sajer att hasten blivit svar att lasta, eller inte vill ta bettet i munnen. Dessa manniskor provar oftast fler hastar, tar MYCKET langre tid pa sej att bestamma sej, jamfort med kategori 2. Dessa manniskor kan aven ringa efter ett par ar och saga att de ska salja hasten och fraga om jag vill kopa tillbaka hasten for dubbla priset. Det har hant ett flertal ganger.
De snabba - dessa manniskor ringer pa morgonen, ar i stallet pa eftermiddagen med transport bakom bilen och pengar i planboken. De vet vad de letar efter och om hasten passar sa ar det inget trams. Veterinarbesiktning sker om hasten kostar mer an en viss summa, som de redan bestamt. I denna kategori finns ocksa de som kommer och tittar och bestammer sej medans dem ar dar, och hamtar hasten och betalar kontant efter att hasten vet bes.
Dessa manniskor brukar ringa lite da och da och beratta hur bra allting gar. Vad de upptackt hos hasten och hur de alskar den over allt annat.
Det finns fler kategorier, men nastan alla manniskor/kunder kan klassas in i en utav dessa 2 i olika grad och styrka.
Jag tycker att man ska vara noga nar man koper en hast, den ska vara frisk samt passa till det man vill ha den till.
En hast ska veterinarbesiktigas!! Inget ord om saken.
Men jag hade sjalv aldrig begart att fa en hast for under 30.000:- rontgad, blodprov taget osv.
Jag hade heller aldrig kopt en hast oriden, vilket jag salt 3 hastar i ar!! Dessa manniskor fragade efter en vet bes, men en provridning var inte av intresse. De sag nar hasten visades upp utav mej eller annan ryttare i stallet. Dessa manniskor var inte handlare!!
Nar jag sjalv koper hastar sa vet bes jag inte alltid. Det beror pa priset pa hasten, samt alder. Jag undersoker pa plats det jag tycker ar viktigt. Bojprov, lyssnar pa hjarta och andning, letar efter gallor, overben mm mm.
Ibland kommer jag med karran bakom bilen, ibland kommer jag bara for att titta. Men jag skulle aldrig aka och titta om jag inte var intresserad att kopa.
Det har aldrig gatt langre an ett par dagar fran att jag kopt en hast tills den var hemma i varat stall.
Om nagon skulle komma och provrida ett flertal hastar och sedan saga att jag vill inte ha hasten forrens om ett par manader hade jag tyckt att dessa manniskor varit "timewasters". Jag hade blivit lite forbannad!! Varfor tittar man pa en hast man inte vill kopa??
Nu ar det kanske lite annorlunda om man koper fran en privatperson, men de hastar som ar hos oss ar till forsaljning NU, inte om 5 manader.