Sälja häst med copd(rao)

B

Bim

Hur skulle ni göra? Min dotter har en d - ponny som fått diagnosen copd för ca 3 mån sedan. Vi har åkt omkring till olika vet i ett år innan någon kunnde ställa en diagnos. Under tiden har dottern växt ur ponnyn, som redan då skulle säljas. Hur skulle ni göra skulle ni sälja billigt eller låna ut? Han ser inte specielt dålig ut och höst - vinter fungerar han normalt, han går LA och lätt fälttävlan. Så jag är rädd att han ska hammna hos någon som säljer honom till normal pris när han mår bra. Det syns nämligen inte på honom, när han har sina dåliga perioder blir han bara tröttare än vanlig, han är inte snorig och hostig. Så vill man vara oärlig kan man säkert sälja honom som frisk.

Sv: Sälja häst med copd(rao)

jag har haft en ponny med copd. jag sålde honom till en familj, men jag berättade allt till dom. vad man ska tänka på m,m. han hade de hos tills de var tvungna att avliva honom när han fick fång. de går att hitta rätt köpare men de tar oftast bara längre tid =)

Hej!
jag hade också en häst med COPD, men hon såldes billigt för att hon skulle få dom sista åren i livet och bara ha det bra.
jag tävlade henn tom LB, men tillslut kännde jag att hon inte orkade mer.
Hon stod i 1 1/2 år innan hon såldes billigt för 8.000underförsäkringsvärdet som vi hade på 10.000
Nu 2 månader efter att vi sålde henne har jag sett en annons från hon som köpte henne nu ska hon sälja henne för 39.000! Och hon säljer henne som tävlingsponny. Jag vet inte vad jag ska göra. För de går inte att tävla henne i det skick hon är, allt e bra på sommaren men under sen höst , vinter och vår så är hon helt sjuk...
Jag tycker att du bara ska låna ut hästen så att du vet att den har det bra och inte skickas runt bland olika köpare. (synd var att vi inte skrev på kvittot något om att vi skulle köpa tillbaka om hon skulle säljas) Hopaps att du kommer på något.

I såna lägen tycker jag att man skriver in en förköpsklausul med ett fett vite i kontraktet.

Jag har varit i liknande sits. Då valde vi att låna ut. Då kan jag bestämma över hästen. Vi tog hem hästen 2 ggr och bytte fodervärd. I ena fallet efter 1,5 år när tjejen tröttnat och säkerligen hade sålt den om hon ägt henne.
Men det är inte så lätt att hitta bra fodervärdar om man inte har ett stort kontaktnät. :crazy:

Jag hade helt klart valt att antingen skriva kontrakt på förköpsrätt eller lånat ut.
på så vis har man ändå¨lite att säga till om.

Har själv en häst med copd, och vet att om inte han får rätt foder och rätt levnadsförhållande, blir han jättesjuk.

JO man kan skriva in det i passet,
har precis sålt en med en förträngning i luftrören.

Be behandlande vet. att skriva in det i passet.

Hej!
jag hade också en häst med COPD, men hon såldes billigt för att hon skulle få dom sista åren i livet och bara ha det bra.
jag tävlade henn tom LB, men tillslut kännde jag att hon inte orkade mer.
Hon stod i 1 1/2 år innan hon såldes billigt för 8.000underförsäkringsvärdet som vi hade på 10.000
Nu 2 månader efter att vi sålde henne har jag sett en annons från hon som köpte henne nu ska hon sälja henne för 39.000! Och hon säljer henne som tävlingsponny. Jag vet inte vad jag ska göra. För de går inte att tävla henne i det skick hon är, allt e bra på sommaren men under sen höst , vinter och vår så är hon helt sjuk...
Jag tycker att du bara ska låna ut hästen så att du vet att den har det bra och inte skickas runt bland olika köpare. (synd var att vi inte skrev på kvittot något om att vi skulle köpa tillbaka om hon skulle säljas) Hopaps att du kommer på något.

Även om man skriver in i köpekontraktet/kvitto att man ska ha förköpsrätt så gäller inte det juridiskt.
Den som väl Äger hästen bestämmer själv vem den vill sälja till oavsett vad som skrivits in i köpekontrakt tidigare.

Om hästen har en kronisk sjukdom/defekt kan man skriva in det i passet.

Vad bra, det har inte jag tänkt på. Sitter med en spatthäst som fungerar fint i dagsläget som jag om något år eller så behöver hitta ett nytt hem till. Då kan man ju faktiskt sälja hästen billigt, utan behöva oroa sig för att den säljs vidare oärligt. Guuud vad skönt.

Hälsning Maja

Vad bra, det har inte jag tänkt på. Sitter med en spatthäst som fungerar fint i dagsläget som jag om något år eller så behöver hitta ett nytt hem till. Då kan man ju faktiskt sälja hästen billigt, utan behöva oroa sig för att den säljs vidare oärligt. Guuud vad skönt.

Hälsning Maja

När jag tittade i två olika avelsföreningars pass så säger jag samma sak, var kan man skriva in det? ASVH har visserligen en sista sida som det står övrigt på.

Hälsning Maja

Nu har jag inte något pass tillgängligt men om gärna vill veta så får du bläddra i passet så kommer du se själv...

Ja det kanske är olika då beroende på vem som utfärdat passet...
Hur som helst så har jag kunnat få in det i ett grönt pass av asvh.
Antingen som du sa under övrig sen är det väl en sida om medicinska behandlingar där man också hade kunnat få in det...?

delvis knapplån

Vad är det som hindrar en oärlig person från att kassera passet och beställa ett nytt? Sålänge skadan inte är reggad hos avelsföreningen så blir ju det nya passet helt rent. Tror att asrp tar en avgift på typ 800kr för ett nytt pass när det gamla försvinner och det är ju en överkomlig kostnad om man kan få en vinst på hästen.

Hade jag en häst som var "dålig" skulle jag inte sälja den alls. Låna ut den, behålla eller avliva beroende på vad som passar bäst.

Även om man skriver in i köpekontraktet/kvitto att man ska ha förköpsrätt så gäller inte det juridiskt.
Den som väl Äger hästen bestämmer själv vem den vill sälja till oavsett vad som skrivits in i köpekontrakt tidigare.

fast där har du lite fel.

är det inskrivet i kontrakten eller på kvittona att det ska vara förköpsrätt så gäller det, är det därimot inte avtalat att hästen ska återköpas för samma pris eller annan bestämd summa så kan den nya ägaren begära vilken summa dom vill.

tom. muntliga avtal är juridiskt bindande (fast svårare att bevisa existensen på) därimot så måste det skrivas in vad som händer/vad som ska betalas för brutet avtal/kontraktsbrott.

Jasså...inte enligt den jurist (eller vad de nu heter) som står som utgivare på ett sådant färdigtryckt kontrakt som säljs i div. ridsportbutiker..men då hade väl han fel då:grin:

Hej! Vi har en häst med copd. När vi köpte honom så visste vi om att han hade det. Vi letade D-ponny och dom som skulle sälja visste att våra hästar var ute mycket m.m då jag har en dammkänslig häst. Ponnyn passade oss perfekt så det blev köp. För hästens skull tycker jag absolut du ska berätta det! Annars kan ju inte köparen få en chans att sköta denna häst rätt! Vi e vaksamma och tänker extra på detta i alla lägen - men hade vi inte vetat så hade man kanske lätt missat ngt symptom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka