Sälja häst med copd(rao)

Sv: Sälja häst med copd(rao)

oops! sorry! Missade att Ni inte hade för avsikt att hemlighålla sjukdomen! F´låt igen!:o

Nej jag kan inte se själv varken i egna pass eller i SJVs förlaga.
Det var liksom därför jag frågade, vilken rubrik merar du skulle vara lämplig?
PL

alla överenskomelser, både skrivna och muntliga är enligt svensk lag juridiskt bindande. jag har pratat med ett par olika advokater om det och fått samma svar från samtliga.

därimot är det svårt att bevisa ett muntligt vilket du måste kunna göra för att åberopa det.

I princip bindande o i praktiken juridiskt hållbart kan vara två olika saker. Ett köp är ju också juridiskt hållbart o kan inte kombineras med vilka inskränkningar som helst i äganderätten.
PL

Eftersom hästen har åkt så kan jag inte se det själv men tror rubriken är medicinska behandlingar...?

och som sagt om inte annat så under övrigt

Pass kan se lite olika ut beroende på utfärdaren men vissa sidor är obligatoriska enligt regelverket o bland dessa finns inga där det är rätt att skriva in kroniska sjukdomar.
PL

Det viktiga är att man har med ett vite annars blir det ju inget straff för den som bryter mot kontraktet.

Jag är inte insatt i vad detta är för sjukdom och vd hästen får för behandling. Berätta gärna nån.
Jag har en häst med cushing som betyder livslång medicinerin. Vet har skrivit in i passet att hon går på medicin pga cushing.

COPD (RAO).
Detta är en lungsjukdom som kan jämföras med människors kol, oftast får hästarna sjukdomen av dåligt hö, halm. Det är oftast mögelsporer som utlöser sjukdommen så dessa hästar mår oftast bäst utomhus med frisk luft. Man medicinerar i vårt fall med Fabrol, Venipulmin när han är som sämst annars när han får ett liten släng av det använder vi atmasprej.

Tack för svaret. Har inte vet skrivit in i ditt pass att hästen går på medicin?

Det har faktiskt alldrig varit tal om att skriva in det i passet och jag visste inte förän nu att man kunnde göra det. Jag ska naturligtvis be vet göra det nästa gång. Ponnyn går ju givetvis inte på ständig medicinering utan bara när han är dålig. Denna ponny är lite speciell han hostar inte och blir bara dålig på våren inte höst, vinter som de flesta.

Lite OT, men sådan är min häst också! Blir dålig på vår/sommar - första symtomet är trötthet, inget snor, ingen hosta. Om man inte är uppmärksam och behandlar (cortison) så utvecklar han hosta och snor. Trodde vi var ensammast i världen om detta!:D

Denna ponny är exakt som du beskriver, det är bara det att det tog ett år innan vi hittade en vet som lyssnade. Vi har varit hos vet varje år på våren men vet har sagt ungefär han är väll lite vårtrött. Så nu i år åkte vi till djursjukhus där vet omedelbart sa jag vill ta BAL prov (lungsköljprov), och då såg dom direkt vad som var felet. Han har alltså under alla år inte visat mer symtom än trötthet, men nu när vi hittat felet föreslår vet exakt den behandling du säger, är man bara med på våren och ger kortison ska han kunna vara besvärsfri.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka