Sälja häst, försäkring

F

flipflop

Ska sälja min häst, det är första gången jag säljer en häst, har lite funderingar.

Min häst är A1 försäkrad sen föl och utan reservationer

Vad händer om köparen byter försäkringsbolag, och det visar sig att hästen har ett dolt fel??
Gäller försäkringen som köparen tecknat, för själv kan jag ju inte teckna en ny uitan reservationer?
Hur har ni andra gjort?
Mycket tacksam för svar!!

Sv: Sälja häst, försäkring

Jag har en kompis som skriver in i kontraktet att köparen inte ska byta försäkringsbolag eller sänka försäkringen under en överenskommen gräns inom två år efter köpet. Jag vet inte om det är juridiskt hållbart i domstol, men om det är justa köpare så kanske de håller det ändå. Kompisen har bara sålt en häst där hon inte tog med förbehållet, en fölunge som röntgades, den dömdes ut som 2-åring pga en ovanlig skelettdefekt, som var nästan omöjlig att se på plåtarna. Det blev mycket krångel innan hon fick ut försäkringspengar och betala tillbaka köpeskilling.

Funderade också på om det gick att skriva in i kontraktet, att hästen ska fortsätta hållas på samma försäkring.

Frågan är bara hur man ska uttrycka sig för att det ska gälla, och om det överhuvudtaget gör det.

Leta upp en advokat i Ridsport och fråga, dom har gratis rådgivning.
Då blir du säker på att det blir rätt.

flipflop skrev:
Ska sälja min häst, det är första gången jag säljer en häst, har lite funderingar.

Min häst är A1 försäkrad sen föl och utan reservationer

Vad händer om köparen byter försäkringsbolag, och det visar sig att hästen har ett dolt fel??
Gäller försäkringen som köparen tecknat, för själv kan jag ju inte teckna en ny uitan reservationer?
Hur har ni andra gjort?
Mycket tacksam för svar!!

Du skrev något att du får reservationer om du tecknar ny, om hästen inte varit skadad så kan du ju höja försäkringen innan du säljer hästen....eller?

Det ligger ju i köparens intresse att behålla den försäkring hästen redan har. Tecknar h*n en ny försäkring och det visar sig att hästen har en skada den fått när den varit tecknad i det gaml (dvs nuvarande bolaget) så kan det nya bolaget vägra betala ersättning.

Jo, precis.
Men OM det skulle vara ett dolt fel på hästen, och jag skulle bli tvungen att ta den tillbaka, så står väl jag oskyddad?

Fast vad skulle det hjälpa om jag höjde försäkringen??
Uttryckte mig lite oklart, jag menar om hästen skulle ha ett dolt fel och jag blir tvungen att ta den tillbaka, då kan jag ju inte teckna en ny utan reservationer för det felet.

Bra idé!
Hade inte en tanke på!

*hoppar in med en liten följdfråga*

Hur funkar det med dolda fel- försäkringen om man säljer utomlands? Finns det någon möjlighet att ha sådan försäkring?

Och om jag har hästen försäkrad för t.ex. 40000 kr och säljer den för det, den nya ägaren behåller samma bolag men sänker värdet till t.ex. 20000 kr, vilken summa får jag då ut om det dyker upp ett dolt fel och jag måste köpa tillbaka hästen? Någon som har erfarenheter?

Du menar att det nya bolaget ser det som en nyförsäkring om du vill behålla hästen tecknad i det nya bolaget om köpet går tillbaka? Det brukar dom väl inte göra om man inte höjer försäkringsbeloppet drastiskt eller nåt men i ett sånt här fall vet jag inte om det egentligen finns nåt som hindrar dom från att krångla. Bra fråga hur som helst!

Det verkar som jag bara kan tänka ett steg i taget ikväll :smirk:

Det nya försäkringsbolaget kan såklart hänvisa till att skadan är gammal och att de inte hade hästen försäkrad vid skadetillfället även om försäkringen tas över utan att nytecknas. Viket dilemma det blir. Hoppas nån har ett bra svar!

Om du använder ett godkänt kontrakt, så gäller det juridiskt om du skrivit in att hästen måste vara försäkrad i samma bolag, och till samma belopp(iallafall inte lägre :crazy: ) i två år.
Jag har sålt ett stort antal ponnyer/hästar genom åren och det har alltid fungerat att skriva sådana avtal.

Fungerat på det sätt att alla har hållit avtalet eller fungerat på så sätt att nån brutit avtalet och du har ändå i slutänden fått juridiskt rätt?

Har av hästadvokat fått rådet att skriva in i kontraktet att hästen skall hållas A1 försäkrad till inköpspriset i (det bolag den är försäkrad i) under minst 2 år (3 numer om man är företagare) om så ej sker frånsäger sig köparen alla rättigheter att häva köpet pga dolda fel.
Enligt honom är detta fullt juridiskt hållbart. Det är ju tyvärr inte bara köparen som drabbas av ett bolagsbyte om detta inte skrivets in. Om du säljer en häst och köparen byter bolag och du därmed säger upp din gamla försäkring. Senare visar det sig att det föreligger ett fel på hästen som uppkommit när du hade den försäkrad i ditt bolag. Det nya bolaget säger bara att vi ersätter inte för det fanns när försäkringen tecknades. I det gamla bolaget finns inte längre någon försäkring så de tecker inte heller det. Köparen häver då köpet och du får åter hosta upp med pengarna som du fick för hästen dessutom ersättning till köparen för de kostnader de har haft. Och ovanpå detta så får du hem en häst som antingen är helt värdelös (allvarligt fel) eller en som behöver dyrbar behandling utan att det finns något försäkringsbolag som täcker det. Du kan inte heller teckna en ny försäkring för hästen utan att få reservation för felet trots att hästen kanske tidigare varit försäkrad i samma bolag sedan föl. Kan bli enorma summor man förlorar på detta.
Så jag kommer aldrig mer att sälja en häst utan att ha denna klausul inskriven i kontraktet.

Ja det är ju just de problemen diskuterar och din lösning är på tapeten.

Låter finemang att det är juridisk bindande men det vore ändå intressant att veta hur försäkringsbolagen ställer sig om köparen, trots att det är inskrivet i köpekontraktet, bryter avtalet och byter bolag och det visar sig att hästen har ett sk dolt fel - vem tar smällen och hur?

Precis så jag menade!
Kan ju bli en riktigt tråkig (och dyr) historia för ens egna del.
Tack för svaret!
Läste just Elektrons fråga, om köparen skulle bryta den här delen av avtalet och ett "dolt fel" visar sig.

Tänkte på en annan sak som ofta skrivs in i kontrakt - det är att köparen ska erbjuda säljaren att köpa tillbaka hästen om det blir aktuellt. Detta sägs i n t e vara juridiskt bindande, den nya ägaren har rätt att sälja hästen till vem den vill eftersom den är i hans ägo. Varför är det då juridiskt bindande att skriva in att hästen ska stå kvar i samma försäkringsbolag? Det borde väl på samma sätt vara ägarens rättighet att försäkra sin "ägodel" i vilket bolag han vill?

*förstår inte skillnaden men läste heller aldrig juridik*

jag tror inte heller att det är juridiskt hållbart...

MEN som många skriver så kanske det är smartast för köparen att behålla samma försäkring så man inte åker på massa reservationer e sånt???

jag trillhör skaran som nog skulle noll-försäkra (med max vet. vård) om jag hade A1..
nu har jag racing å 25 000 i liv å brukbarhet... men det är endast för att jag fick ta över försäkringen med ett mkt bra pris...

Det som gäller för att något skall vara juridiskt bindande är att det måste stå vad det blir för följd om inte detta hålles. Man kan alltså inte skriva in tex att säljaren skall ha rätt att köpa tillbaka hästen vid ev framtida försäljning. Detta är inte bindande däremot är detta bindande Säljaren skall erbjudas möjlighet att köpa tillbaka hästen vid en eventuell framtida försäljning annars utgår ett vite om tex 10000:- om detta inte följs.
Samma är det att man kan inte enbart skriva in att hästen skall hållas försäkrad i två år i xxxx bolag.
Däremot blir det bindande om man skriver att hästen skall hållas A1 försäkrad i xxxxx bolag till fullvärde (köpeskillingen) annars frånsäger sig köparen alla rättigheter till att häva pga dolt fel.

Den stora skillnaden mellan bindande eller ej bindande avtal är att det måste skrivas in en följd om det överenskomna inte hålls. Alltså vad som händer om köparen inte gör på det viset man avtalat. Gör man inte det blir det inte bindande av den anledningen att det inte i efterhand går att komma med ett vist straff köparen skall ha för avtalsbrottet. Det är samma vad gäller kontraktet man måste skriva in vad som händer om köparen inte fullföljer sin del av avtalet.

Punkten med försäkringen är hundra procent bindande det är en av landets mest välansedda hästadvokater som sagt till mig att skriva in detta i framtida kontrakt.

Till Elektron : Köparens nya försäkringsbolag skiter i detta då de ändå inte kommer att ersätta någonting det är helt och hållet köparen som får stå sitt kast om de bryter avtalet och betala allting ur egen ficka. Det som sker med denna punkt i kontraktet om köparen är så dumma att de ändrar försäkringen är att hur många dolda fel som än dyker upp senare så kan inte köparen häva kontraktet då de har valt självmant att avstå från denna rättighet genom att byta bolag.

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?