Sälja häst - betala skatt

U

ULN

Kommer antagligen sälja eller rättare sagt förmedla en häst och kommer ju givetvis få betalt för detta. Ska jag ha något kvitto?, hur redovisar jag den inkomsten, betalar skatt mm? Detta är inget jag ska fortsätta göra utan är en engångsföreteelse.

Sv: Sälja häst - betala skatt

jag tror inte att du behöver skatta för dom eftersom man får tjäna upp till en viss summa innan skatt.
Hör med skattemyndigheten i din kommun.

nej det ska du väl inte göra.

har du en verksamhet är det en annan sak.

Det lite beroende på hur mycket pengar det handlar om och om du har andra inkomster.
Det finns en gräns som man måste komma över innan man börjar betala skatt, jämför t ex med sommarjobb. Vad den gränsen är kan få reda på hos Skattemyndigheten.
Har du så stora inkomster att du kommer över gränsen så anger man det på sin inkomstdeklaration under inkomst. Utifrån de belopp man fyller i där kommer skatten att beräknas. Har haft andra inkomster där arbetgivaren redan betalt in skatt så kanske det räcker annars kommer du att få så kallad restskatt och får betala in i efterhand. Man kan också räkna ut det direkt från sin deklaration och göra en fyllnadsbetalning istället.
Har du däremot betalat för mycket i skatt kommer du att få tillbaka pengarna istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka