Sälja häst åt annan??

H

Havregryn

de två gånerna jag fixat försäljning till andra har de varit närvarande vid själva ägarbytet, så jag har bara fixat papprena, kontaktet, visningarna etc.

Men denna gång kan inte ägaren närvara, en fullmakt är på väg till mig som ägaren skrivit under så den biten är klar.

Men började fundera lite idag, om en ev. tvist skulle uppkomma, är min rygg fri då? jag har varit rak och ärlig med allt som har att göra med hästen att göra. min under skrift kommer att vara på kontraket samt mitt namn dyker upp på fullmakten. Jag har enligt anvisning från ägaren fått i uppdrag att sälja hästen.

Läser så ofta om en massa tvister här på buke så man blir så nojjig, knappt man vågar sina egna hästar sälv mer..

Sv: Sälja häst åt annan??

alternativ skulle ju kunna vara att den som äger hästen undertäcknar kontrakten (som även fylls i av ägaren) köparen behöver ju då bara godkänna det som står och undertäckna.

jag har gjort så vid något tillfälle.

Om du förmedlar en häst så är du också ansvarig för den.
Om det tex uppkommer dolda fel eller problem som funnits tidigare kan köparen reklamera hästen till dig och du kan åka på en ev tvist. Köparen måste alltid vända sig till den som skött försäljningen. Det är sedan upp till dig att göra detsamma gentemot säljaren till hästen.

Du och säljaren har lika ansvar för hästen du förmedlar, så var säker på att du vet allt om hästen och berättar allt för köparen.

men de står i själva kontraktet att all information som nämnds vid försäljningen kommer från säljaren, att ******** endast förmedlar den info. till köparen.

då kan jag inte vara ansvarig för nått el.? jag ser bara till att papprena blir påskriva och hästen levererad.

Har du fått betalt? Är det ett förmedlingsuppdrag?

I så fall är du lika ansvarig som säljaren i de flesta fall.

nej i detta läge så är de en bekant som jag hjälpt så tjärnar inget på detta. hur blir de då??

Jag vågar inte längre. Det kan kosta för mycket för lite vinning.

Se Ridsport tidigare i år, där åkte en förmedlare på en rejäl smäll i rätten. TROTS att ägaren varit väldigt inblandad själv,

kl
en sådan affär kostade mig strax under 200 000kr,det enda jag gjorde vae att visa hästen och ta emot pengarna för insättning på säljarens konto (hästen kostade 20000)

Knapplån:
Vart kan man vända sig om man undrar vad som gäller vid förmedlingsaffärer rent rättsligt? Har en kompis som lämnat sin häst till tillridning/förmedlare som under lång tid tagit rejält betalt och plötsligt menar att hon nog bara kan sälja den för 30000, vilket är en fjärdedel av vad som var tänkt. Efter alla kostnader skulle det innebära att min kompis betalat för att sälja hästen eller att hon gett bort den i princip. Till saken hör att hästen är frisk, är ung och har mycket bra stam men är relativt outbildad vilket var anledningen till att anlita en beridare. Ägaren har emellertid inga pengar pga tidigare otur med sjukdom vid fölning som kostade multum, vilket förmedlaren vet. Osar det katt eller?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka